Malawiciklider med problem

#1 - 18 februari 2007 15:23
Hej Jag är hel-ny här på forumet, hoppas att ni kan hjälpa mig med en kivig sak

Jag har ett 540 kar som har varit i drift i ca 3,5 veckor.
Förra helgen köpte vi ett antal Ciklider.
5 st Pseudothropeus socolofi
5 st Labidochromis sp. "Hongi"
5 st Melanochromis cyaneorhabdos "Maigano"
9 st Labidochromis Caeruleus "Golden"

Efter 1 eller 2 dagar började golden och Maigano att uppträda konstigt, dom lade sig på botten eller ställde sig i skrevorna i bakgrunden, när dom simmade så såg det ut som om de krampade drog ihop stjärtfenan och simmade med huvudet snett uppåt, det här gjorde i stort sett alla golden utom en. Maigano la sig på botten ett par dog, resten av fiskarna lever ett prima liv med full rulle.

Jag tog tillbaka Golden och Maigano till affären i torsdags och fick ett gäng nya golden 4 st, maingano 3 st, socolofi 2 st, med mig hem i går, problemet är att de nya fiskarna visar samma symtom i dag med, vad är det som händer ??

När dom kom ner i karet var allt frid och fröjd dom lekte med dom andra firrarna och allt såg bra ut.

Är det någon annan som har erfarenhet av det här ?

Så här ser vattenvärdena ut

NO3 0, NO2 0, dGH >7°, dKH 10°, PH 8°-8,4°

Kan det vara stress eller att vattnet har högre cirkulation i mitt kar än i butikens som då är betydligt lugnare.

Matar med Räkmix.

Just nu är de "sjuka" överflyttade i ett litet kar med lugnt vatten och syresten för att se om de blir bättre.

Hör av er med synpunkter.

Micke :confused:
#2 - 18 februari 2007 15:39
För mig så låter de som du slängt ner för mycke fisk direkt o fått Amoniak

kolla värkligen så dina tester på vattnet stämmer
Lita inte på teststickor dom kan va bra för riktvärden men ger sällan korekta värden

Räkmixen skitar ner otroligt och 20% äts inte upp utan sätts i filltret.

Köp ett dropptest för nitrit och amoniak/amonium (Amonium blir Amoniak i ph över 7)
#3 - 18 februari 2007 15:43
Låter lite som nitrit men du säger No 2 är 0 men vad jag tycker är lite konstigt är att No3 är 0 det borde det normalt inte vara om du inte byter väldigt mycket vatten.

Vad använder du för att mäta vattnetvärdet ?
#4 - 18 februari 2007 19:14
Hej Leif

Jag mäter med aquavital multistick

Det är ju inte direkt lätt att se de fina nyanserna av rosa på Nitrat men det kan ju även vara 10.

Men varför mår de andra firrarna toppen ??
#5 - 18 februari 2007 19:16
Hej
Vad matar du normalt med ? som då skitar ner mindre ??

Har du nåt förslag på varför endast de "nya" fiskarna påverkas ?
Kan de i sådant fall ha blivit "vana" vid de förhöjda värdena ??
#6 - 18 februari 2007 19:52
alldeles för mycket fisk i ett helt nystartat akvarium. skulle oxå tro att du har nitrit i vattnet. köp dig ett dropptest och kolla.
stickorna kan du kasta.

har du gjort något vattenbyte sen du startade karet? det kan du göra nu i alla fall för att ev få bort nitrit om du har det .

vad har du för filtrering?
du måste vara väldigt försiktig med matningen oxå nu i början, äter dom inte upp all mat på ca 1 minut så är det för mycket.

lycka till!
#7 - 18 februari 2007 20:07
Räkmix är ett ypperligt foder men inte helt lämpligt i nystartade kar pga att det skitar ner och bakterierna i filter och inredning inte hinner ta hand om detta på ett bra sätt.

Det finns bra pellets som kanske är lämpligare att mata med från början.

Varför bara nya fiskar drabbas kan man ju fråga sig men det kan vara som du säger att dom gamla vant sig lite.
#8 - 18 februari 2007 20:43
Hej Andreas

Det e ju jättefint att man då från affärens sida inte upplyser om mängden fisk
när dom visste om att det var ett nystartat akvarium.

Jag gjorde vattenbyten när karet var fisktomt, och har gjort byte i dag ca 20 % av vattenvolymen, alltså första gången sedan det kom fiskar i det.

Jag filtrera med ett EHEIM 1250 genom filtermatta storlek ca 15 cm x 20 cm x 35 cm, gömt bakom bakgrunden. i bakgrunden sitter 2 st "silar" på 75 mm som vattnet passerar genom. i utblåset sitter eheims lufttillsats som blandar in luft i vattnet, det är riktigt bra rulle på vattnet.

Micke
HazelCR
#9 - 19 februari 2007 05:11
Nitrittoppen kommmer ju vid ca 3 veckor. Det är säkert där problemet sitter.
Byt vatten ett par gånger. Mata sparsamt och hoppas på att fiskarna klarar sig. Problemet rättar till sig automatiskt, om du spelar dina kort rätt.
Förhoppningsvis har det värsta redan varit och att du inte kommer att drabbas av fler dödsfall.
Köp inte mer fisk nu, utan vänta minst några veckor.
#10 - 19 februari 2007 05:33
Jag matar med röda mygglarver o olika granulater.

Samt testa fit vatten för amoniak .. kan va svårt o hitta tester men de fins.

har du höga värden kan du stoppa ner armen i akvariet sticker de i armen så är det skyhögt ..
Kolla om fiskarna kliar sig osv (strycker sig mot botten och inredning)

Hoppas det ordnar sig för dig...

är de amoniak så lufta vattnet o kör fult blås på pumparna .
Många vattenbyten med jämna mellanrumm
#11 - 19 februari 2007 10:58
mayday skrev:
Jag matar med röda mygglarver o olika granulater.

Samt testa fit vatten för amoniak .. kan va svårt o hitta tester men de fins.

har du höga värden kan du stoppa ner armen i akvariet sticker de i armen så är det skyhögt ..

Kolla om fiskarna kliar sig osv (strycker sig mot botten och inredning)

Hoppas det ordnar sig för dig...

är de amoniak så lufta vattnet o kör fult blås på pumparna .

Många vattenbyten med jämna mellanrumm

Röda mygglarver bör inte överhuvudtaget säljas dels fångas dom ofta i väldigt dåligt vatten vilket gör att dom innehåller mycket gifter dels är dom väldigt starkt allaergi framkallande. så undvik detta foder så långt det bara går. Har sett studier där det är extremt hög % som utvecklar allergi som utsätts för just rödamygglarver. Desutom är det inte något som dessa fiskar äter i naturen så finns absolut ingen anledning att börja köra med detta foder i detta fall.

Ja som alla skriver är det förmoderligen en Nitrittoppen. du behöver inte vara rädd att köra ett större vatten byte mitt tips skulle nog vara runt 50% i ett ny startat akvarium med så mycket fisk/vecka till att börja med å sen minska eftersom. Men kan vara en god ide att hålla koll på vattenvärderna. ifall du har något el känner någon som har ett akvarium som har varit igång en längre tid och fungerar som det ska kan du vrida ur lite filter matrial i tanken så du får ner lite nyttiga bakterier på så vis påskyndar du processen lite.
#12 - 19 februari 2007 14:54
Status

Hallå
Sent i går kväll bytte jag återigen vatten ca 40 % för säkerhets skull och för att över huvud taget kunna sova.
Har i dag köpt en riktig Nitrit test (dropp), och även en flaska sterss Zyme
för att återställa bakteriefloran, så vi får väl se, jag återkommer med mera info i ärendet.

Om det är amoniak i vattnet så borde det väl lukta om vattnet, eller ?
Det luktar nämligen inte ammoniak om vattnet.

Micke
#13 - 19 februari 2007 18:04
Danne_K fins många studier ...
Det funkar bra o mina fiskar älskar det samt triggar lek osv.

Samt mygglarver fins vist i deras naturliga biotop. eller tror du inte det fins mygg i afrika eller?

Vist är kraftigt allergiframkallande men det är inget jag lider av.
#14 - 19 februari 2007 19:09
Nitrithalt

Kollade Nitrithalten och den låg på ca 0,9 -1,6 mg/l, (fortfarande kan man inte
se nitrithalten på de sketna teststickorna)
Bytte 100 liter vatten och hällde i sterss Zyme.
Nu har även de andra fiskarna som var sämst fått komma tillbaka i det stora karet, ett par av dom är det nog inte mycket med, så nu är det väl bara att avvakta och se, och givetvis hålla koll på Nitriten

Ha det
#15 - 19 februari 2007 22:03
Du är inte den enda som har fått helt fel värden med de där stickorna. Att någon vill sälja dem är en gåta, i alla fall om man hör sig för lite om vad folk har för erfarenhet av dem.

Hoppas det går bra med resterande fiskar!
#16 - 19 februari 2007 22:31
mayday skrev:
Danne_K fins många studier ...

Det funkar bra o mina fiskar älskar det samt triggar lek osv.

Samt mygglarver fins vist i deras naturliga biotop. eller tror du inte det fins mygg i afrika eller?

Vist är kraftigt allergiframkallande men det är inget jag lider av.

visst finns det myghlarver i afrika kanske nu inte våra röda. och inte med så mycket gift som dessa innehåller. och sen är inte dessa fiskar några direkta insektsätare utan håller sig till alger och små djuren som algmattan innehåller. Men om man nu ska mata med mygglarver finns det betyderligt bättre alltenativ i nämligen vita och svarta som säljs i samma affärer som dom röda. så varför köra med röda?
#17 - 20 februari 2007 05:19
Men om jag nu matar med röda och det går bra och jag inte har några problem så varför sluta?

Sluta gnäll på andra o hjälp killen hitta felet till sitt problem
#18 - 20 februari 2007 10:47
Han verkar ha fått hjälp med problemet verkar det som. verkar ju funka bra efter vatten bytena eller? Varför jag tjatar jo därför att du rekomenderar ett foder till någon som kan vara rent farligt för mäniskor (och även fisken). Är en hel del som har utvecklat astma av just rödamygg vilket kan rent av vara livsfarligt vid extrema fall. Om det hade varit ett tvätt medel el något livs medel el något sådant hade det aldrig fått säljas i sverige. Den enda gången jag kan tycka att de är okej med röda mygg är om man har matvägrande fiskar som behöver trigas med något. Men då ska man veta riskerna. Och frågan är om det ens då är något att rekomendera. tycker ändå att folks hälsa ska gå först.

Annons