Malawiciklider med insjunkna magar

#1 - 22 februari 2010 20:16
Hej.

Det började i ett av mina akvarium. Mina Otopharynx Litobates honor fick insjunkna magar. De har ännu inte dött utan äter och är aktiva.

Sedan börjar många andra fiskarter i samma kar få platta/insjunkna magar.
Det verkar drabba främst honorna. Bara en hona med insjunken mage har hittils dött.

-De övriga två honor som dött har fått symptom som apati och kippande munnar samt att de spottade ut maten de åt.
-Har även noterat lite konstig avföring i form av sytråd blandat med klumpar av vanligt bajs hos flertalet invånare i karet.

Sedan fortsatte detta till ett annat malawikar med mestadels mbunas i.
Några honor har fått insjunkna magar & de hanar som drabbats stannar vid att de får platta magar. Har även här noterat lite konstig avföring i form av sytråd blandat med klumpar av vanligt bajs hos samtliga individer. För övrigt äter de glupskt och verkar må bra.

Har medicinerat med Aquamoor 1 i de två karen som ska ta bukvattensot ifall det är detta. Det verkar inte hjälpa. Möjligtvis avstanna för att dyka upp på nytt.

Kan tillägga att det inte rört sig om honor som ruvat en längre tid eller nåt.

Vad sjutton kan det röra sig om? Dödligheten har som sagt varit förhållandevis låg men en dag smäller det väl till..:(
#2 - 23 februari 2010 08:47
Ackack, det låter som ett utbrott av bukvattusot. Bukvattusot är ett samlingsnamn på olika saker som kan drabba fiskarna så att de blir sådär. En medicin jag har hört skall hjälpa är octozin, men då bara i tidiga stadier. Har de slutat äta är det ofta klippt, medan det fortfarande finns hopp så länge de äter.
Jag hade nog kört en hel behandling i karet på alla fiskar...tänk på att om du kör en sådan, slår du också ut filtret. Möjligen kan du köra filtret bredvid i en hink vatten under behandlingen och bara använda en pump i akvariet. Hur AquaMoor är mot filterbakterier vet jag inte...se om det står något om det på förpackningen?
#3 - 23 februari 2010 11:50
Vad matar du med? Vissa foder kan få sådana effekter på malawiciklider och andra liknande ciklider.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 februari 2010 13:50
Tror inte på bukvattensot - låter mer som en tarmparasit eller något sådant.
Sedan kan det ju också vara fodret som endymion skriver.
Honorna är ju mer utsatta åtminstone för det senare eftersom de ju i stort sett inte äter när de ruvar och därför är fodret extra viktigt under den period då de inte ruvar.
Honorna är ju inte heller så framåt och får därför ofta i sig mindre med mat.
#5 - 23 februari 2010 19:21
Iom att jag kopplade samman symptom som "sluta äta", "spotta ut maten" - med bukvattensot medicinerade jag med aquamoor1. Tänkte att: Vad det än är torde den medicinen ta det mesta inärtes. Medicinen "motade bort sjukdomen" ett tag. Därefter kom samma symptom igen. Tänkte att det måste vara någon encellig liten elaking som gick i träda & sedan blommade upp igen..

Då jag inte svar här på 2 sekunder igår blev jag hysterisk & läste & läste i böcker & på nätet. Kom fram till fenomenet flaggelater.

Läste om flagyl för människor. Försökte få ut ett recept via veterinären. Det skulle man få vänta på under arbetstid samt betala 335:- för bara receptet. Tillkommer gör kostnad för själva medicinen. För upplysning skriver de ut flagyl 400 mg till fiskar från veterinär ifall någon har glädjen att ha detta hemma......

Köpte idag "spirohexanol" från JBL. Hoppas nu detta hjälper! Har läst att det fungerat för vissa med framgång.

Någon som kan rekommendera ett någorlunda "säkert" torrfoder/granulat för malawi/haplisar med hyfsat liten risk för dessa problem? Ett foder som ger tillräckligt näring & färg för fisken? (Vill inte använda räkmix.)
#6 - 23 februari 2010 22:55
Varför inte Räkmix? Jag blev av med liknande problem när jag gick från 50 % räkmix och gick upp till typ 98 % räkmix. Men detta var känsliga arter.

Skulle jag mata med torrfoder skulle jag ta Tropical eller NLS.
Bilagor:
#7 - 24 februari 2010 00:15
Som sagt fan vad tråkigt, hoppas det löser sig för dig Karin!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 februari 2010 09:09
Iom att jag kopplade samman symptom som "sluta äta", "spotta ut maten" - med bukvattensot medicinerade jag med aquamoor1. Tänkte att: Vad det än är torde den medicinen ta det mesta inärtes. Medicinen "motade bort sjukdomen" ett tag. Därefter kom samma symptom igen. Tänkte att det måste vara någon encellig liten elaking som gick i träda & sedan blommade upp igen..

Då jag inte svar här på 2 sekunder igår blev jag hysterisk & läste & läste i böcker & på nätet. Kom fram till fenomenet flaggelater.

Läste om flagyl för människor. Försökte få ut ett recept via veterinären. Det skulle man få vänta på under arbetstid samt betala 335:- för bara receptet. Tillkommer gör kostnad för själva medicinen. För upplysning skriver de ut flagyl 400 mg till fiskar från veterinär ifall någon har glädjen att ha detta hemma......

Köpte idag "spirohexanol" från JBL. Hoppas nu detta hjälper! Har läst att det fungerat för vissa med framgång.

Någon som kan rekommendera ett någorlunda "säkert" torrfoder/granulat för malawi/haplisar med hyfsat liten risk för dessa problem? Ett foder som ger tillräckligt näring & färg för fisken? (Vill inte använda räkmix.)

Bukvattensot orsakas av flagellater och aquamoor funkar inte mot flagellater.
Waterlife Octozin funkar mot bukvattensot men även JBL-medicinen du nämner verkar ha samma funktion.

Dock så
tror jag fortfarande inte att det är bukvattensot som dina fiskar har
all medicinering är negativ för akvariet eftersom de även dödar nyttobakterierna vilket gör vattnet instabilt efteråt vilket ytterligare rejält ökar risken för sjukdomar
vilket torrfoder man skall ha är ju delvis beroende av vilka fiskar man har - bland malawina finns både carnivora och herbivora arter
#9 - 26 februari 2010 23:43
Jag har mestadels 98% växtätande malawi. Mycket metriaclima, acei samt fuelleborni/trvawasae. Testade ett för mig nytt foder som jag körde igång med lite försktigt - Tropical Cichlid color. Det var lite här som de insjunkna magarna startade. Tänkte att det var för "näringsfattigt". Men trots att jag börjat ge lite mer kraftigt foder sedan de magrat av & varvat med detta foder blir de magrare och magrare.

Filtret fördärvas - jag vet. Använder alltid easylife ffm. Det hjälper till lite åtminstone.

Räkmix smutsar ner & ger dålig lukt tycker jag. Nitrit & annat elände. Har en massa i frysen som bara ligger...

Vi får väl se om spirohexanol är något att ha. 4 dagar kvar innan utvärdering. Dock var bruksanvisningen under all kritik. Jbl har lite problem med att översätta till Svenska ibland.

Tycker det är ett dåligt utbud på marknaden med mediciner för invärtes problem. Det ena är inte bra och det andra ruinerar en.

Finns det inget annat man kan göra? Byta vatten oftare? Ha i mer salt? Öka cirkulationen?

Tack för svaren!
#10 - 27 februari 2010 18:09
Det är snarare så att du ska ge ett näringsfattigare foder men mata mer. Skräpar räkmixen ner tycker jag du ska prova Agar-agar som bindemedel så slipper du detta.
#11 - 28 februari 2010 19:54
Jo, det gjorde jag faktiskt. Gav dem ett "näringsfattigt" foder (jämförelsevis) och ,matade hyfsat mycket med detta. Så började fällknivsmagarna dyka upp mer & mer.
Har använt gelatin i min räkmix. Det här är svårt att få bukt med. Det verkar som om de som redan var magra dör istället för att må bättre av medicinen. Så överlever de fina runda fiskarna.

Annons