Malawiciklider beter sig konstigt....

#1 - 10 oktober 2011 20:38
Farsan startade upp ett malawikar för ca 1 månad sen.
Han har 5 golden och 5 röd zebra och 2 A. Baenschi.
Alla golden och alla zebror simmar ryckigt...nästan som om dom var ormar och kliar sig ibland mot stenar och sand. Dom äter som dom ska och verkar allmänt pigga...kanske lite skygga ibland men det tror jag är mer att dom inte har funnit sig helt till rätta samt att det är lite för lite fisk i akvariet än så länge. Det är på 240 liter.
Han har inte kollat vattenvärdena eller nitrit, men ska göra det. Men betéendet tyder väl knappast på nitritförgiftning utan nån parasit lr liknande?
Någon som vet vad det kan vara eller vilken medicin som kan funka? :/
#2 - 10 oktober 2011 20:47
beteendet tycker jag verkligen låter som nitrit! kolla dina värden på en gång.
#3 - 10 oktober 2011 21:00
hmmm gör det? Trodde dom typ kippade efter andan av nitrit o mådde jättedåligt...?
#4 - 10 oktober 2011 21:01
Ska säga åt han o kolla värdena direkt imorn.
#5 - 10 oktober 2011 21:16
nja nitriten förstör deras slemhinna de har runt kroppen så de kliar sig gärna mot saker då
#6 - 10 oktober 2011 21:19
Aha ok. Byta 50 % vatten, i med nitrivec och salt då? Funkar salt som man har till saltvattensakvarier? Hur mycket salt ska man ha i?
#7 - 11 oktober 2011 06:14
Falconer skrev:
Farsan startade upp ett malawikar för ca 1 månad sen.

Han har 5 golden och 5 röd zebra och 2 A. Baenschi.

Alla golden och alla zebror simmar ryckigt...nästan som om dom var ormar och kliar sig ibland mot stenar och sand. Dom äter som dom ska och verkar allmänt pigga...kanske lite skygga ibland men det tror jag är mer att dom inte har funnit sig helt till rätta samt att det är lite för lite fisk i akvariet än så länge. Det är på 240 liter.

Han har inte kollat vattenvärdena eller nitrit, men ska göra det. Men betéendet tyder väl knappast på nitritförgiftning utan nån parasit lr liknande?

Någon som vet vad det kan vara eller vilken medicin som kan funka? :/

Jag hade exakt samma symptom. Nitritskalan på dropptestet gjorde knappt utslag. Dvs på grönt. Fiskarna hade fått spatt, nästan alla ciklider ryckte och gned sig mot botten.

Jag skaffade ett UV-C filter och körde igenom i 12 timmar. Sen försvann alla gnida-sig-mot-stenar tendenser. Plus att vattnet blev kristallklart. Min teori var att det var parasit. Men samtidigt är mitt kar nystartat (en dryg månad) så det är antagligen långt ifrån i balans.
#8 - 11 oktober 2011 08:27
jag hade exakt samma symptom jag med. fiskarna kliade sig mot grus o stenar etc..nitrittesta..skyhöga värden! 50% VB varje dag i en vecka o sen var det problemet för alltid ur världen :)
#9 - 11 oktober 2011 11:30
Skillnaden låg i att jag kopplade in ett ytterfilter som stått stilla i två veckor. Gud allena vet vad som växt där. Kanske ett LochNess odjur. :)

Annars var nitrit det första jag tänkte på när de började simulera ryckningar och fejkgned sig. Men inget nitritutslag hos mig i alla fall. Då snackar vi JBL-dropptest. Ingen beige sticktest.

Men det kan ha varit en tidigare nitritspik som hade eftersläpning iofs. Int-vet-jag. Efter UV-terrorn slutade firrarna gnida sig. Så nånting gjorde den i alla fall.
#10 - 8 november 2011 17:37
Jag plockar upp denna tråden. Har precis startat ett malawikar och mina nyinköpta Mari Gold visar samma beteende som ni beskrivit. Ryckigt simmande och "kliande" mot inredningen/botten, men för det mesta är de pigga/sociala och de äter livligt (har matat dem 1 ggn).
Jag hällde i ca 150g Malawi-Salt (från Noraq) igår i samband med inkoppningen. Kan de förhöjda pH, gH, gH värdena vara orsaken till beteendet? Nitritvärdet visar 0.
Ska jag göra vattenbyte eller kan jag vänta tills vattnet har kommit mer "i balans"?
#11 - 8 november 2011 17:48
En liten hint,
Innan det blir Nitrit blir det ammonium. Detta är mycket giftigt om PH ligger över 7.
Detta betyder att fisken blir förgiftad innan det syns på ett Nitrit test. Detta var säkert fallet med uppstart av gammalt skitigt filter exempelvis
#12 - 8 november 2011 19:39
Ok, är det NH4 test man kör för att kolla det?

mvh
#13 - 9 november 2011 04:18
Ok, är det NH4 test man kör för att kolla det?

mvh
Ja det är rätt men se till att använda ett bra droptest. Jag vet inte vad som finns på marknaden.
#14 - 9 november 2011 07:27
JBL har ett dropptest, JBL brukar vara bra.

Annons