Malawiciklider?

#1 - 26 december 2006 01:05
Hej!
Jag har precis införskaffat mej ett 200 l akvarium som jag planerade ha malawiciklider i.
Men hur stort stim ska man ha, och kan man blanda några olika sorter så man kan få lite blandade färger?

Eller finns det helt enkelt några andra fina fiskar som är att föredra framför malawisar?
Det är aldrig lätt med beslutsångest...;)

/Josefin
#2 - 26 december 2006 09:19
Välkommen till forumet!

Malawi funkar i 200l. Jag hade börjat med 6-8st golden för att sedan eventuellt kunna kompletera med en art till, till exempel någon av de snällare blå som socolofi. Blir ett riktigt vackert och intressant akvarium.
#3 - 26 december 2006 09:27
Sen gäller det inte att ha i för många hanar i heller av Socolofi då det lätt blir bråk av dem gällande honorna i akvariet.Men som Långås sa fint inslag med gult och blått i karet.
#4 - 26 december 2006 09:28
skulle inte vilja påstå att socolofi tillhör de snällare arterna.
Mina hanar (som är mindre än alla andra arter) spöar upp allt i mitt 900 liters. Betydligt större Röd Zebror, Zebra Masinje och Msobo får snällt vika åt sidan...

Även nere i odlingslokalen är det detsamma.
#5 - 26 december 2006 09:33
PsyM skrev:
skulle inte vilja påstå att socolofi tillhör de snällare arterna.

Mina hanar (som är mindre än alla andra arter) spöar upp allt i mitt 900 liters. Betydligt större Röd Zebror, Zebra Masinje och Msobo får snällt vika åt sidan...

Även nere i odlingslokalen är det detsamma.
Det är väl mycket vid lek dem blir så mina är lika dana vet inte hur många dem har stessat ihjäl i karet
#6 - 26 december 2006 09:38
hehe..Jepp mina tog oxå ihjäl ett par fiskar när de gick i ett 300liters!
Jepp det är framför allt vid lek de blir så agressiva, men även annars kan de vara tuffa.
Märker det nere i lokalen då socolofi-ynglen kan vara riktigt argsinta mot övriga.
#7 - 26 december 2006 09:42
Gäller att ha en hane kanske och många honor,men det är inte lätt att se det vid mindre storlek på fisken när man köper dem fin firre när dem spänner upp sig
#8 - 26 december 2006 09:55
stene skrev:
Gäller att ha en hane kanske och många honor,men det är inte lätt att se det vid mindre storlek på fisken när man köper dem fin firre när dem spänner upp sig

Jepp antingen har man en hane och flera honor, eller så har man lika många hanar som honor. (dock minst 4 hanar i såfall).

I vilket fall som helst skulle jag inte rekommendera Socolofi till ett 200 liters... det funkar kanske när de är mindre, men när de börjar bli vuxna blir det svårt.

I ett 200 liters med 2 arter hade jag nog kört med ett par Aulonocara, 5-6 Golden och 5-6 Perlmutt.

Snälla och trevliga arter, liten korsingsrisk finns mellan Golden och permutt framför allt eftersom de båda tillhör Labidochromis släktet, men med rätt mängd hanar och honor så ska det inte vara någon fara.
#9 - 26 december 2006 09:59
Hur ser man skillnaden på dom ?, jag har 5 st men blir inte riktigt klok på vilka som är hannar och honor frånsett den största som jag tar för givet att det är en hanne eftersom han är en liten terrorist i karet
#10 - 26 december 2006 10:13
albjohn skrev:
Hur ser man skillnaden på dom ?, jag har 5 st men blir inte riktigt klok på vilka som är hannar och honor frånsett den största som jag tar för givet att det är en hanne eftersom han är en liten terrorist i karet

Det är inte lätt att se, Är det ungdjur så är det nästintill omöjligt. När det gäller vuxna så är hanarna 1-2 cm större och hanarnas äggfläckar är betydligt större än honornas.
#11 - 26 december 2006 10:13
albjohn skrev:
Äggfläckarna på analfenan..större kraftigare gula då är det en hane men det är inte så alltid det är det som är problemet har en hona som har så och en hane men ser inte skillnad på dem honan har lite mindre men inte mycket
#12 - 26 december 2006 10:33
Tack, då är det nog så att jag har 1 hanne och 4 honor om man ser på äggfläckarna, men det visar sig väl när dom blir vuxna.
Sedan är det nog som ni säger om aggresiviteten, hannen börjar bli ganska jobbig mot sina medfiskar så vi får se hur det utvecklar sig men han är onekligen vacker när han spänner upp sig.

Men åter till din fråga josefin, jag förstår din beslutsångest och du får ta dig en ordentlig funderare om vad du vill ha.
Till att börja med så kan du fundera på hur du vill ha själva inredningen och vad du har för vatten och sedan utifrån det välja fiskar som passar.

Tex vill du ha mycket växter i karet så är ju kanske inte Malavi det lämpligaste.
#13 - 26 december 2006 12:07
Mja, jag har ju redan en mindre 75 liters akvarium med så kallad "fisksoppa", där har jag ju en hel del växter så det var väl lite av grejen när jag tänkte på malavi att det blir två olika biotoper.
Nu har jag fått en hel del intressant läsning iallafall! Och alla tips och ideer är välkomna:)

Fick precis syn på en fisk som i butik kallas Malawi White, är det något man kan mixa in i ett par Aulonocara, 5-6 Golden och 5-6 Perlmutt. Eller Ev byta ut någon av de ovanstående med. Det var ju en klart snygg fisk.

Mvh Josefin
#14 - 27 december 2006 13:10
Jag har lagt märke till att alla mina hanar(oavsett art av malawi) har en spetsigare ryggfena i slutändan än honorna...

Annons