Malawiciklider.

#1 - 27 november 2004 11:02
Hej.Jag ska snart få ett 180l akvarie i julklapp och vill då gärna prova något mer spännande än svärdbärare,black molly skalarer m.m.
Frågan är då om detta är möjligt i mitt kommande kar.
Om,i så fall vilka fiskar.Vet att det går och kolla på den här sidan men det är ändå kul med tips.Vad man ska mata med bäst och hur ska inredningen vara till cikliderna?

Tack på förhand!

Glömde skriva att jag menar malawi ciklider.
#2 - 27 november 2004 12:25
Akvariet är i minsta laget för Malawi.
Prova Tanganyika istället.
Det finns t.ex snäcklekare som är intressanta.
#3 - 27 november 2004 12:58
Ok.Men skulle det inte gå med t.ex Labidochromis golden och någon auloncara då?Enligt zoopets artbeskrivning skulle det funka tror jag.

Tack för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 november 2004 14:01
Jo visst en del malawiarter kan funka - men urvalet blir något begränsat
Allmänna tips om malawiciklider återfinns på "Fiskgrupper, allmän info - malawiciklider"
#5 - 27 november 2004 15:36
Det kan nog funka med ett 180 liters men fiskarna kommer inte till sin rätt.
Det kommer nog att bli problem i längden och som Kjell skriver blir man ganska låst i valet av fisk.
Sattsa på minst ett 250 liters i alla fall.
#6 - 27 november 2004 20:58
Skulle gärna satsa på ett större men har tyvärr inte plats eller pengar.
Utvalet av fiskar spelar för tillfället inte så stor roll eftersom
jag är ny i malawi sammanhang.

Skulle gärna vilja ha konkreta tips på inredning och vilka arter som går bra.

Tack för svar!
#7 - 27 november 2004 22:16
Inredning: Stora stenrösen av ex. lavasten (billigt). Många grottor. Kanske några vallisneria i bakgrunden. Mörk sand...
De flesta arter som är ungefär lika aggressiva går ihop, men tänk på att de inte ska se liknande ut, eftersom det triggar till korsning och strid mellan arterna.
Jag skulle enbart ha en art i ett så litet kar, ex. golden eller rödzebra. Golden kanske passar bäst eftersom de är, som jag ser det, de minst revirhävdande av de vanligare malawicikliderna.

Mvh Malawi´n
#8 - 28 november 2004 07:56
Hur många fiskar skulle i så fall vara möjligt att ha och hur ska jag få ph värdet att ligga på ca 7,5-8?

Tack för svar!
#9 - 28 november 2004 20:00
Jag hade haft nån liten trevlig auloncara, mbunas kommer bättre till sin rätt i ett större kar när man kan ha ganska många.
#10 - 28 november 2004 20:03
Man kan ha kalksten i karet, istället för lavasten.
Eller så kan man ha lite bikarbonat har jag hört.

Eller så bor man i skåne och har bra kranvatten, jag har aldrig behövt göra något för att ändra pH:t
#11 - 28 november 2004 20:07
Jag har faktiskt tänkt att ett par auloncara av någon sort och en grupp Labidochromis careuleus 1:3 eller 1:2 vet inte vad som är bra riktigt.

Jag skulle gärna vilja ha 4st Labidochromis careuleus (golden Labidochromis och 2st Auloncara Kandeense men vet inte om auloncara och Labidochromis går bra ihop.Har läst att båda är ganska snälla.

Tack för svar!
#12 - 28 november 2004 20:10
Nej jag har läst att skåne,öland och Gotland hade mer basiskt vatten än i halland (Varberg) där jag bor.Vi har 7.5.

Jag testade dessutom med bikarbonat i ett provglas och fick upp vattnet i 8-8.5

Hur mycket kalksten kan man ha i då?Kan det bli för mycket kalsten?
I sådana fall måste man ha olika sorters stenar.

Tack för svar!
#13 - 28 november 2004 20:11
har aldrig haft ngn av dem, så vet inte...

Mvh Malawi´n
#14 - 28 november 2004 20:15
ok.Jag tycker bara det känns tråkigt att ha bara gula fiskar.Skulle se snyggt ut med någon svart eller blå fisk till.

Tack för svar!
#15 - 28 november 2004 20:17
jag läste att du ska kunna ha prinsesor
#16 - 28 november 2004 20:22
Om du nu inte endbart vill ha gula fiskar i ditt kar så skulle du kunna satsa på följande fisk.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=105

Som du ser är hannarna blårandiga och honorna gula. Har själv några stycken och tycker de är trevliga fiskar.
#17 - 28 november 2004 20:23
Med någon av fisk arterna eller för sig själv?Labidochromis ska ju gå utan större problem enligt zoopets uppgifter.

Tack för svar!
#18 - 28 november 2004 20:31
Skulle gärna men akvariet är inte tillräckligt stort.
#19 - 6 november 2011 19:43
Det kan nog funka med ett 180 liters men fiskarna kommer inte till sin rätt.

Det kommer nog att bli problem i längden och som Kjell skriver blir man ganska låst i valet av fisk.

Sattsa på minst ett 250 liters i alla fall.

Men jag har nyss skaffat 3 st golden, 3 st rödazebror o 2 st andra malawi ciklider till ett 172 L akvarium.

Uppfödaren sa att det gick super ;)
Fel?

Annons