Malawiciklid problem...

#1 - 16 november 2006 15:11
Hej!

Det är en fisk (Försäljaren sa att den hette White Finn) i mitt 375 liters akvarium som har indragna fenor, simmar konstigt och ser allmänt sjuk ut.
Det var inte länge sen jag bytte vatten, den visar inget tecken på att vara sjuk (mer än de indragna fenorna). Det troligaste är väl ändå att det är vattenkvaliten.
Den är den enda hanen om det har någon betydelse, men det är väl bara bra.
Hoppas jag lyckades beskriva noggorlunda, tacksam för svar.

Nitus
#2 - 16 november 2006 16:24
Malawiciklider drabbas ju ibland av bukvattensot. Kolla upp det på sjukdomsavdelningen.
#3 - 16 november 2006 19:44
Tack för svar.

Jag gick in på sjukdomsavdelningen. Beskrivningen av bukvattensot känns inte riktigt rätt. men det skulle kunna vara Bakteriell fenröta. Om jag tittar riktigt noga så kan jag se lite av ett vitt område längs kanten på fenorna.

Jag har också haft, andra gånger, fiskar med uppsvulna ögon. Då bytte jag vatten och rengjorde så gott jag kunde. Då försvann det. Men det har sen återkommit, jag provade att byta vatten, men det gick inte över denna gången. Fisken dog senare.
Någon som har tips om det händer igen?

Tacksam för svar!
// Nitus
#4 - 16 november 2006 20:16
nitus skrev:
Jag har också haft, andra gånger, fiskar med uppsvulna ögon. Då bytte jag vatten och rengjorde så gott jag kunde. Då försvann det.

Hur ofta byter du vatten normalt? Mitt tips är att vara noggrann med att byta 1 gång i veckan. Tycker malawi är mycket enkla att hålla om man bara sköter sina vattenbyten.
#5 - 17 november 2006 06:45
Uppsvullna ögon kan tyda på att vattenkvalitén är försämrad. Mitt tips är att regelbundet byta vatten dels för att optimera vattenkvalitén men även minska stressen hos fiskarna. Byt 1/3 av vatten en gång i veckan, exempelvis. Tillägg av havssalt utan jod vid vattenbyte smörjer och skyddar gälarna mot sjukdomar. Vattnets hårdhet har även roll för just malawi.

Lycka till
#6 - 17 november 2006 12:54
Tack för alla svaren.

Jag byter vatten varannan vecka och har i en halv deciliter bikarbonat.
Om jag skulle pröva med havssalt, hur mycket ska man ha i då?
Har det någon betydelse gällande vattenkvaliten om det är algigt på rutan, det är inte så mycket med ändå lite.
Tacksam för ytterligare svar!

// Nitus
#7 - 17 november 2006 14:25
ska man inte ha 1 matsked bikarbonat per hundra liter nytt vatten ?
låter lite mkt me en halv deciliter

jag har i 1 deciliter havsalt per hundra liter
och 1 matsked bikarbonat per hundra liter nytt vatten
#8 - 17 november 2006 14:54
boaker skrev:

Håller med om att en halv deciliter bikarbonat låter mycket... Men sedan så tycker jag 1 decilter salt / 100 liter låter väldigt mycket också! Hade i så mycket förrut, och då dog fiskarna efter ett tag....!
#9 - 19 november 2006 19:52
Tack för svaren!

Även fast jag fortfarande inte vet hur mycket salt jag borde ha i :). Jag kan försöka ta reda på det. Om det inte är någon som är totalt stensäker.
Enligt mig lät det väldigt mycket med en deciliter, fast jag är i sammanhanget nybörjare.

Är det någon som vet om det har någon betydelse gällande vattenkvaliten om det är algigt på rutan? Vore bra att få svar om detta.

Tacksam för svar

// Nitus
#10 - 19 november 2006 23:43
Malawi skall ha över 8 i Ph jag blandar i en tesked per 100 liter nytt vatten vid vattenbyte, du får aldrig hälla i bikarbonat utan att göra delvattenbyte. Du kan aldrig överdosera bikarbonat, tror att du inte kan få högre än 8.2 med bikarbonat...
#11 - 20 november 2006 07:02
3 gram bikarbonat per 100L höjer KH:t 1 grad.En kaffesked = 5 gram.

Ett exempel:För att höja KH:t 10 grader vid 100L vatten går det alltså åt 30 gram bikarbonat, 300L = 90 gram bikarbonat . . . osv . . . osv

Det är ett måste att mäta KH:t, så man vet hur lite/mycket man ska ha i.Som sagts ovan, går det inte att överdosera bikarbonat.
#12 - 20 november 2006 07:14
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 november 2006 07:33
Till malawi kan man utan några som helst problem använda 2-3 dl salt per 100 liter vatten. Sedan är ju frågan om det överhuvudtaget behövs salt till malawi - vissa år har jag använt salt och då ca 1-2 dl/100 L, andra år ingen alls och jag har aldrig sett någon skillnad. Så egentligen ser jag ingen anledning alls till att använda salt.

Vad gäller bikarbonat så höjer det logaritmiskt - dvs om pH i akvariet är väldigt lågt så höjs det snabbt även vid tillsättning av mycket små mängder med bikarbonat. Är pH högt krävs det väldigt stora mängder bikarbonat för att höja pH och när det nått en viss nivå (som Redbullen skriver) så höjs det inte alls längre även om man tillsätter stora mängder.

Om man slarvat med vattenbytena är det risk att PH sjunkit väldigt lågt (speciellt eftersom vårt kranvatten ofta har en väldigt låg buffringsförmåga) och då kan det vara direkt dödligt för fiskarna om man höjer pH för snabbt.

Så innan du gör något - mät ditt pH och höj sedan pH långsamt. Tillsättning av bikarbonat skall också enbart ske i samband med ett vattenbyte
#14 - 8 december 2006 21:38
boaker skrev:

Öh, vet inte hur insatta ni är i teskeds-/matskedsmåttens gradering, men en matsked är 15 ml. Så om man ska ha 1 msk bikarbonat/100 liter vatten så blir det ju till 300 liter 3 msk=45 ml (50 ml är en halv deciliter, om det nu måste påpekas). Så att ha en halv deciliter bikarbonat till ett 375 liters akvarium blir helt rimligt - han har alltså samma dosering som du har hört om fastän det låter mycket med en halv deciliter :)

Är förresten nyinskriven här på Zoopet - varsågoda och hälsa mig välkommern :)
#15 - 8 december 2006 21:47
Fast å andra sidan så skrev ju boaker 1msk/100liter NYTT vatten, så att sätta till en halvdeciliter varje gång blir väl lite onödigt... Inte för att det kanske gör något för fiskarna (enligt diverse inlägg om att pH:t inte höjs så lätt efter ett tag), men det är väl inte så roande att köpa en massa bikarbonat för jämnan.
#16 - 8 december 2006 23:08
Sen är ju frågan, kan vattnet blir FÖR hårt?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 8 december 2006 23:16
Sen är ju frågan, kan vattnet blir FÖR hårt?

Knappast för malawi i alla fall
#18 - 9 december 2006 11:53
SÅ även om man kommer upp i hårhetsgrader en bra bit över 20, så är det lungt? skönt att veta, behöver man itne vara riktigt lika noggran med sin bikarbonat tillsats..
#19 - 9 december 2006 12:00
Lene skrev:

Är förresten nyinskriven här på Zoopet - varsågoda och hälsa mig välkommern :)

Välkommen Lene :)

Annons