Malawibus

#1 - 5 juli 2006 20:35
Mitt malawiakvarium är aldrig prydligt ingen som säger whouaa när de ser det. Malawisarna gräver o gräver flyttar växter, tigger mat, Jag har mycket stenar för deras skull. Kanske inte det vackraste men jag har blivit förtjust i mina fiskar konstigt nog är de faktiskt personligheter.
#2 - 5 juli 2006 23:14
Ja nog möblerar dom om lite men jag har inga växter dock. Med dom har nästan som ett begär att leta tag någon kant på en sten och under minera hela stenen. Smaken e som baken vissa tycker att fiskarna är fina och syns bra tack vare att det inte finns några växter vissa tycker tvärtom.
Viktigast är väl att man är nöjd med det själv!:D

Mvh Mattias
#3 - 6 juli 2006 03:31
Vissa morgonar när det tänts då har dem ryckt upp alla växter som ligger och guppar på ytan
#4 - 6 juli 2006 07:43
Ett ommöblerat akvarium får man nästan räkna med då man har malawiciklider i *ler*. För längesen hade jag växter i mitt malawikar men slopade detta eftersom de antingen blev uppätna eller uppgrävda.

Nu har jag bara stenar i karet. Har lagt ett liggunderlag i akvariets botten, hällt sanden ovan på och sedan placerat de större stenarna ovanpå. Detta har jag gjort eftersom jag inte vill att nån större sten ska glida ner (när de gräver) och punktmarkera nån liten sten/gruskorn på glassbotten. Man vill ju inte att akvariet ska spricka *ler*

Det kan faktiskt vara riktigt snyggt att se sitt kar ommöblerat varje morgon. Fiskarna är experter på att inreda så som dom vill ha det *läs med glimten i ögat* Håller man bara karet snyggt på rutorna ska du se att även ditt kar kommer att bli "wowat" när folk ser det. Fast ska vi va ärliga så är det förmodligen vi andra akvarister som tjoar till när vi ser ett snyggt kar. Folk som inte är så engagerade kikar förmodligen in i ett kar med helt andra ögon.
#5 - 6 juli 2006 15:16
Du kan alltid testa med att fästa växterna på stenar/rötter mha fiskelina
#6 - 12 juli 2006 18:17
Jag köpte en Vallisneria buske för ngn månad sedan, det var en tanig liten sak med två längre stänger. Då även jag har Mbunas som gillar att böka så försökte jag förekomma detta genom att plantera busken i ett "stenröse". Lade helt sonika lava stenar kring växten och resultatet är idag en frodig växt ca 10 cm i omkrets, som faktiskt får stå ifred.

Vad jag förstår gillar Mbunas att riva upp växterna med rötterna men mitt arrangemang förhindrade detta. Röd Cikliderna var nyfikna i början på de nya skotten men då jag i andra hörnet av karet planterade en Anubias buske blev detta målet för deras attacker. Resultatet är en vacker Vallisneria i ena hörnet med en liten sönder riven Anubias i andra hörnet. "Offrar" gärna Anubiasen för Vallisenerian. *S*...
#7 - 13 juli 2006 10:07
Malawisarna ställer ju till det som sjutton! I början var jag där och försökte organisera och ställa till rätta. Men gav upp! :)
Nu tycker jag att det bara är en del av deras charm, håller med Elinor, kan vara rent av spännande att se hur de själva "vill möblera om" i sitt hem! ;) Just det där grävandet under alla stenar, och deras egna bildande av hål och gropar är oerhört skoj! :)
Det är för övrigt riktigt snyggt med en mörk bakgrund, och bara sten i karet, eftersom Malawisarna i sig har så mkt färg. Tycker jag i alla fall! Man behöver inga växter då. Men smaken är som baken! ;) Har förresten Golden, Blå Delfincilklid, samt Grönmetallic i mitt akvarium.

MVH: Scalara

Annons