Malawibesättning

#1 - 3 juli 2004 12:11
Jag och min sambo planerar för ett 375-l malawikar. Vi har nog hittat det perfekta akvariet,och tittar runt efter fiskar. Jag undrar om ni kan ge förslag på fiskbesättning i ett akvarium i den storleken. De jag sett ute i affärer är Golden, Auratus, kanske Hongi, och någon Afra. Jag har gärna dessa, särskilt då golden och någon Afra-art, som jag tycker är allra snyggast. Ge gärna exempel på hur många individer av varje och könsfördelning, och hur många olika arter man kan ha tillsammans. Vilka som passar ihop osv. Häng inte upp er på de jag skivit, men berätta gärna om dom eftersom de är de jag sett ute. Har också sett många andra, men kommer inte ihåg namnet på dom.

Sedan...hur har ni gjort med sten i så stora akvarium? blir det inte väldigt tungt? vad använder ni för sten?
#2 - 3 juli 2004 12:43
Jag har haft malawi under ca ett års tid, och i mitt malawikar som är på 200 liter har jag ca 40 kilo rådasand, tillsammans med kanske 15 st lavastenar, mellan 2-7 kg, staplade längs med hela bakgrunden på 1 m. Jag siliconerade inte fast stenarna, men har frigolit under (ca 1 cm). Jag har sedan 6 stycken auratus, varav 2 st hanar. Detta verkar gå bra, eftersom de är könsmogna men bråkar inte. Tillsammans med dem har jag 5 stycken röd rödzebror. Det blir en bra "stämning" i karet, och de simmar tillsammans som ett stim.
Jag har hört att golden inte är revirhävdande, vilket nog gör så att man kan ha flera av dem, särskilt i ett 375 liters. Hur många hanar och honor man sedan kan ha, beror nog på hur mkt gömställen det finns. Hos de andra arterna rekommenderas nog att bara ha en hane per art, och kanske bara 3 arter i ditt kar, så att det inte blir en "fisksoppa" av allt;)
Hongi är en mkt fin fisk, särskilt hanarna, men har inte så mkt erfarenhet av de andra fiskarna. Rekommenderat att läsa är "Ciklidboken" av Ad Konings (och Kjell Fohrman) med flera...

Mvh Malawi´n
#3 - 3 juli 2004 12:48
Golden är en väldigt snygg och trevlig mbuna. Den skall helst vara i en grupp om ca 6-8 fiskar. Fördelningen kan vara 2+6 eller 2+4.

Afra tycker jag själv är en riktigt snygg och tuff ciklid. Den kan dock vara aningen aggressiv och gräver en del. Fördelningen kan vara 1+4.

Auratus har jag ingen erfarenhet av, men jag har läst mycket om denna ciklid och den är oftast aggressiv. Jag anser att släktet Melanochromis är den mest aggressiva av alla Malawi-mbunas.

Hongi har jag ganska dålig erfarenhet av. En stor hane som jag köpte in övertog hela akvariet som sitt revir och korsade sig även med en Golden-hona. Dom är snygga, men de gräver en del och är ganska revirhävdande.

#4 - 3 juli 2004 13:09
Tack för era svar.

Men om man då har Goldens, som tydligen då är "snälla", vad kan man ha till dom? Har sett någon som är mer orange i handeln. Är de röd zebra? den är inte randig utan enfärgad.

Jag vill ju gärna ha någon blå också, gärna med ränder, men det kanske finns andra än Afra om nu dessa är så agressiva. Vill ju gärna börja med några lätta som inte har död på varandra.
#5 - 3 juli 2004 13:13
nu såg jag bilder på olika zebror. Det finns ju flera blå, och dom är ju jättesnygga! Nästan so afrorna....

Hur är zebrorna i "temperamentet"? Går de bra ihop med goldens? Förslag på någon blå zebra, gärna med tydliga ränder.
#6 - 3 juli 2004 13:26
Nu hittade jag en bild på en som var snyggare än allihopa dom andra ;). Demasoni. Hur är den?
#7 - 3 juli 2004 13:47
Demasoni är en tuff art och anses vara ganska svår. Man bör ha en större grupp av dessa (minst 10st helst 20st).

Det finns många Metriaclima Zebra som är riktigt snygga. Kolla på denna länk så får du se en av de vackrare (enligt mig).

http://hem.bredband.net/waros/

Här finns mer snygga firrar att beskåda:

http://www.russutslersfish.com/mbuna_gallery.html

#8 - 3 juli 2004 15:11
Rödzebror har jag hört, inte haft erfarenhet av än (tack och lov), att de är snälla som unga, men när de väl bliur störst så kan de bli lite "jävliga"...

Mvh malawi´n
#9 - 3 juli 2004 15:18
men vad sjutton ska man ha för firrar då? ;)
#10 - 3 juli 2004 15:25
Ta dig tid och gör precis som du gjort nu...fråga fråga fråga...och kolla igenom några sajter med bilder. Ta fram 5-6 arter du känner att du vill ha...välj fram en art som du vill skall dominera akvariet (i antal) och bygg sedan upp runt omrking denna specifika art.

Låt säga att du väljer Golden som största grupp i akvariet...då har du många möjligheter att komponera ihop en bra mix med ca 3-4 arter...då Golden inte kräver revir.

Var noga med att välja arter där honorna och hanarna skiljer sig från andra grupper du tänkt.
#11 - 3 juli 2004 21:23
Du skulle ju kunna skaffa Pseudotropheus saulosi, då får du ju både ett par blå och gula fiskar då honorna är gula. Jag har sådana ihop med Labidochromis caeruleus "Nkhata Bay". Väldigt fina ihop, har nu blå, gula och vita fiskar i karet. Funderar på att skaffa Rödzebra också men det är ett senare projekt...
#12 - 3 juli 2004 22:25
Dessa rekomonderar jag
Afra Edwardi:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=741
Golden:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=235
Socolofi:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=368
#13 - 7 juli 2004 14:16
Rille: alla de tre var otroligt vackra. Kan du berätta lite om hur de beter sig? har du dem tillsammans? fungerar det bra? Kanske är bäst att ha bara två arter och hellre fler av samma?

Tricella: vad menar du med detta: "Var noga med att välja arter där honorna och hanarna skiljer sig från andra grupper du tänkt". menar du så att de inte leker mellan arterna eller? eller att det blir större risk för bråk om de olika arterna är lika varandra?
#14 - 7 juli 2004 16:16
Jag syftade på risken med korsningar.

Sedan kan jag ju svara på det som Rille föreslog. Pseudotropheus Socolofi, förr kallad Pseudotropheus Pindani, är inte lika aggressiv som andra mbunas. Den omtalas ofta som en av de fördragsamma (lugna, vänliga) i släktet.

Afra Edwardi heter egentligen Cynotilapia Afra "Cobue" och är väldigt snygg. Det var denna jag skrev om i tidigare inlägg som "Afra".
#15 - 7 juli 2004 18:28
Ja, jag har haft dessa fiskar ihop vilket fungerade utmärkt. Dom som var mest aggresiva var socolofin och som även lekte en hel del.
Golden är den lungnaste. Afra Edwardi är min favorit och för att få dom att färga ut ordenligt bör man har 2 hannar.
Jag skulle kört på: Golden 2+6, Afra Edwardi 2+4 och Socolofi 2+4.
#16 - 7 juli 2004 18:41
Jag måste rekommendera min favorit. Det är Pseudotropheus elongatus ornatus. En pigg och vacker Malawifirre. Där jag skulle skaffa mig en grupp om åtta individer. Det går bra med lika många hannar som honor.

Annons