Malawi-yngel!!

#1 - 12 juni 2004 12:35
Hej!

Idag efter frukosten skulle jag gå och byta vatten i akvarierna.
Då ser jag att min Cynotilapia afra "Cobwe" hona har munnen full av ägg.
Skall jag flytta på hon eller låta hon vara kvar ett tag till?
Jag vill ju att det skall bli nåt av ynglena.
När skall man flytta honan efter hon har spottat?
Kan man ha dem i en flaj box? Och kan dem då växa upp till normalstorlek i boxen? Hur många ggr skall man byta vatten och vad skall man mata dem med så att dem växer bra?
Kanske många frågor, men vad skall man göra när man inget vet[:)]
#2 - 13 juni 2004 21:16
Honan spottar ut ynglen efter ca 3 veckor. Jag brukar flytta henne till ett eget akvarium efter 2 veckor. I yngelkaret matar jag henne sparsamt och låter hanne gå kvar någon vecka efter att hon spottat, dels för att hon ska få återhämta sig och dels för att ynglen lär få ett mer naturligt beteende. Det bästa är att ge ynglen nykläckt artemia. Efter 1 vecka brukar jag övergå till räkmix och smulat flingfoder. Vattenbyte bör ske ganska ofta när man använder ett litet akvarium och det lätt blir matrester liggande på botten. Jag gillar inte dom där boxarna (om det är en sån där som flyter vid ytan du menar). Tycker det är mycket bättre med ett eget akvarium där ynglen kan gömma sig och blir mindre stressade (dom överlever säkert i en box).
#3 - 16 juni 2004 14:01
Alla odlare pratar verkar använda artemia till sina yngel, men om du är som jag och inte vill kladda med artemia eller kanske har en sambo som inte vill att det kladdas med artemia, kan du använda räkmix på en gång.

Vill du att ynglena ska överleva måste du ha ett yngelakvarium. Annars får honan spotta i akvariet, tycker inte att en yngelbox är ett rimligt allternativ. Frågan är om en hona överlever en till två veckor i en liten yngelbox, de är inga guppy vi pratar om.

#4 - 29 juni 2004 15:10
Nu har det ju gått ett tag.
Det blev ingenting av det. Men kan jag inte flytta honan nu ( för nu har hon börjat tugga igen) och jag ha ju bara 2 honor så hannen jagar hon ganska mycket. Kan hon bli för stressad av hannen och strunta i äggen?
Men tycker ni att jag skall flytta honan?
#5 - 29 juni 2004 15:41
Matar du honan när hon tuggar spaceace?!
#6 - 29 juni 2004 15:42
Men hu skall jag göra nu då?
#7 - 29 juni 2004 16:44
Vill bara försäkra mig om att hon tuggar. Hon har en påse under munnen (inte stor) och hon rör munnen hela tiden.
Tuggar hon?
#8 - 29 juni 2004 18:11
Någon?
#9 - 29 juni 2004 18:52
Har hon en påse under hakan? Ser det ut som att fluortanten varit på besök och äter hon inte? Isåfall har hon med största sannolikhet ägg i munnen.

#10 - 29 juni 2004 18:54
Hon äter inte och har en påse under hakan.
Men tycker ni att jag skall flytta henne så att hon inte spottar ut äggen för att hon blir för stressad av hanen?
Och vad är det bästa sättet att flytta en tuggande hona så att hon inte spottar ut äggen?
#11 - 29 juni 2004 21:54
Ursprungligen skickat av stahl_mikael

Matar du honan när hon tuggar spaceace?!

Yepp, jag matar henne mycket sparsamt med räkmix.
#12 - 30 juni 2004 18:02
Vad är det bästa sättet att flytta en tuggande hona så att hon inte spottar ut äggen?
#13 - 3 juli 2004 13:05
Nu har jag flyttat henne. Men kommer hon att klara av att vara utan mat den tiden som hon har äggen?
Kan man mata henne och isåfall med vad?

Annons