Malawi, vilken sort?

#1 - 8 oktober 2007 14:51
Hej! jag har blandat med Malawi ciklider, bla två ensamma stackare som jag vill hitta make/maka till.
Problemet är att jag inte vet vilka sorter det är.

Den ena tror jag kanske kan vara Benga Aulonocara. Men den andra har jag inte hittat någonstans, den är stor mellan 15-20 cm och svart ibland skymtar det lite svaga ljusare ränder på sidan.

Jag vore jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig och ännu tacksammare om någon har tips på vart jag kan få tag på dom.
mvh Calle

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1611617
#2 - 8 oktober 2007 22:42
Hej!Aulonocara baenschi är den gula hanen..Kallas för benga.. :-) Har en hona faktiskt,min hane har tyvärr dött..Dom brukar inte vara så svåra att hitta..Den mörka fisken skulle jag gissa på är Pseudotropheus crabro.Finns också att få tag på ganska lätt..
#3 - 9 oktober 2007 14:32
Hej hej, så bra då säger vi att den första är en benga och en hane tack för det... Men den andra är jag mer osäker på. Dom Crabro jag hittar bilder på är inte alls så mörka som min samt att min är mycket större.
Pseudotropheus crabro bli väl bara upp till 10- 11cm.

den är svår att fånga på bild men jag har lagt upp ytterligare en bild på den(dock inte så bra men man ser alla fenor i alla fall).
#4 - 9 oktober 2007 21:40
Crabro hanen blir jättemörk när den är vuxen..Så jag är 99% säker på att det är en sådan du har..
#5 - 10 oktober 2007 08:58
ja men då så... då är jag jättenöjd med svaren tack så mycket..
#6 - 10 oktober 2007 10:51
Var så lite så! :-) Hoppas du hittar kvinnor till dem.. ;-)
#7 - 10 oktober 2007 13:06
ja det vore roligt räcker ett par st?
#8 - 10 oktober 2007 16:48
callew skrev:
ja det vore roligt räcker ett par st?

Mina crabrosar är inte särskilt heta på gröten med uppvaktandet, de är mer intresserade av att tjafsa med varandra. Så jag skulle tro att det räcker med två honor till crabro-gubben.
Kolla efter crabro-honor genom att de är mindre, ofta klart gula+bruna, och saknar äggfläckar. :)
#9 - 10 oktober 2007 21:39
Det borde räcka med en hona till bengan..Fast det är ju alltid bra med flera..Gärna en grupp..

Annons