Så om jag nu vill få mina Golden, Hongi och Rödzebror att växa ordentligt vad bör jag göra?
Vet inte riktigt vad du menar - men du kan ju ge dom fet dålig mat så växer de snabbt och blir stora feta klunsar;)
Själv föredrar jag att de växer mer normalt och inte växer för snabbt.
Har läst att vattenbyten ska vara bra, men förstår inte hur det kan påverka deras växt. Vad är hemligheten liksom?
Fiskar utsöndrar något slag av hormoner i vattnet och det blir för mycket av dessa så slutar fiskarna växa - tätare vattenbyten gör med andra ord att de växer snabbare.
Min sista fråga är om akvariets storlek 160L kan påverka deras växtlighet? Nu är det ett rätt så långt akvarium 1 meter så de har ju lite yta att simma fram och tillbaka på. Men hade de tex kunnat växa snabbare och mera i ett större akvarium än i ett mindre? Jag kanske är ute och cyklar?
Här spelar egentligen samma sak in som ovan - i ett större akvarie tar det längre tid innan vattnet blir mättat av tillväxthormon.
Dock samtidigt så är lagom bäst och är akvariet för stort i förhållande till fiskens storlek då blir fisken skyggare och mer stressad och växer sämre.
Så det optimala är egentligen att man skall byta storlek på akvariet alltefterhand som fisken växer samtidigt som man byter vatten ofta.