Malawi vatten

#1 - 2 mars 2007 01:44
Hej alla,
jag ska får "ärva" ett skock med hongi ciklider. Nu funderar jag på vad folk använder för vattenbehandling till malawi?

Hittade följande recept (http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/salts.html)
Per 100L vatten:
1ml CaSO4
8ml MgSO4
15ml NaHCO3
60ml NaCl
18ml KCl
0.5ml KI

MgSO5 & NaHCO3 var huvudelarna av receptet, NaCl och KCl inte helt oviktiga och CaSO4 & KI kunde skippas.
mvh Mattias
#2 - 2 mars 2007 08:39
Om det bara gäller fiskarnas välmående så tror jag att bikarbonat räcker. Ca, Mg och K är endast nödvändigt om du vill ha fart på växter i samma kar. Koksalt finns det tusen trådar om, jag anser att det är helt onödigt i sötvattensakvarium.
MVH
Magnus
#3 - 2 mars 2007 09:35
Tropfrog skrev:
Om det bara gäller fiskarnas välmående så tror jag att bikarbonat räcker. Ca, Mg och K är endast nödvändigt om du vill ha fart på växter i samma kar. Koksalt finns det tusen trådar om, jag anser att det är helt onödigt i sötvattensakvarium.

MVH

Magnus

Håller med Räcker med bikarbonat ... 1-2 tsk på hundra liter vatten.
#4 - 2 mars 2007 12:31
Ok,
ändrar min fråga. Är det någon som försöker efterlikna jonsammansättningen i Malawi vatten och i så fall vad kör ni för salter? :)
mvh Mattias
#5 - 2 mars 2007 14:43
Nu har jag hittat lite bättre siffror på vad vattnet i Lake Malawi faktiskt innehåller, rolig läsning :)

Na: 21.0mg/L
K: 6.4mg/L
Ca: 16.4-19.8mg/L
Mg: 4.7-8.8mg/L
HCO3 + CO3: 2.36-2.58meq/L
Cl: 3.57-4.3mg/L
SO4: 5.5mg/L
SiO2: 1.1-4mg/L

Dra upp HCO3- med bara NaHCO3 ger för mycket Na, Ca med bara CaCl2 ger för mycket Cl och Mg med bara MgSO4 ger för mycket SO4. Så ni har rätt i att NaCl inte hör hemma i saltmixen, antar att en mix med NaHCO3, MgSO4 och CaCl2 blir någorlunda ok ändå. Beställde de första två från Peter Haack idag så får vi se hur det blir och vad fiskarna vill ha.

Det verkar som flera gamlingar inte bryr sig om salter, bara karbonathårdhet. Varför? Gör det ingen skillnad eller är för "krångligt" med vattenbyten? Borde inte fiskarnas färgning påverkas?
mvh Mattias
#6 - 4 mars 2007 17:30
Ingen?
#7 - 4 mars 2007 20:00
Kör luftat kranvatten
Tillsätt 2tsk bikarbonat per 100l vatten

Ha gärna i lite kalksten osv...

att efterlikna vattnet är meningslöst då dom aldrig ens simmat i malawiskön
#8 - 4 mars 2007 20:18
Hehe,
ok? Varför ska jag då höja pH/KH? Varför påverkas de bara av några vattenparameter men inte flera? Fiskarna borde ju "glömma" vattenparametrarna oavsett.

Jag undrar om någon med erfarenhet tycker att det inte påverkar generellt beteende, lek, välmående och färgning osv. Jag kanske väljer att efterlikna malawi-vatten iaf, jag har ju bara ett kar firrar som behöver sådan behandling.
mvh Mattias
#9 - 4 mars 2007 20:32
Om jag fattat saken rätt så är det inte nödvändigt med högt PH däremot är ett stabilt PH viktigt och det uppnår man man med ett högt kh och det ordnar man enklast med hjälp av bikarbonat.
#10 - 4 mars 2007 21:00
morphriz skrev:
Hehe,

ok? Varför ska jag då höja pH/KH? Varför påverkas de bara av några vattenparameter men inte flera? Fiskarna borde ju "glömma" vattenparametrarna oavsett.

Jag undrar om någon med erfarenhet tycker att det inte påverkar generellt beteende, lek, välmående och färgning osv. Jag kanske väljer att efterlikna malawi-vatten iaf, jag har ju bara ett kar firrar som behöver sådan behandling.

mvh Mattias

En mycket intressant frågeställning. Jag tror de flesta malawisnubbar är ganska lowtech och använder mest bikarbonat. Testa och glöm inte att upplysa oss senare om/när du ser resultat.
#11 - 4 mars 2007 23:40
Ja, det får nog bli empiriskt test. Har beställt, MgSO4 CaCL2 från Haack's pmdd.
Doserar dessa samt bikarbonat till rättmängd Mg, Ca, och KH. Så får vi se om det händer nått... :)
mvh Mattias

Annons