Malawi utan växter?

#1 - 26 april 2008 21:13
Har tittat runt lite på olika malawikar och tycker de med mycket öppen botten och rikligt med sten är riktigt snygga.

Har även sett några som inte har några växter i... hur funkar detta? Hur håller man bra vattenvärden utan växter?

Tackdam för svar //Markus
JeBoro
#2 - 26 april 2008 21:21
Pumpar med väldigt bra cirkulation och mycket filter t ex :) Ett måste i ett malawikar
#3 - 26 april 2008 21:57
Men räcker det för att syresätta tillräckligt alltså, och alla avfalls rester och dylikt. Måste man vara väldigt nogrann med att få bort avföring och matrester snabbare i ett sådant akvarium.

För växter är väl det som syresätter mest, rätta mig om jag har fel...

För växter har väl mer funktioner i ett akvarium än vad en kraftig pump med mycket filter har?

Kan tillägga att jag aldrig haft malawi förut, men börjar bli nyfiken på det. Därför kan vissa frågor vara lite "dumma" kanske.
#4 - 26 april 2008 22:07
funkar bra utan växter, malawi passar inte in i ett "växtkar" dock är det snyggt men några växter som anubis och vanisilera (stavning) :p
JeBoro
#5 - 27 april 2008 08:20
Har man bara bra fart på vattnet så blir det tillräckligt syresatt. Sen vill ju malawiciklider ha bra cirkulation på vattnet med
#6 - 27 april 2008 08:33
Jaha va bra... tack för svaret.

Får skaffa en pump som flåsar på ordentligt då...

MVH Markus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 april 2008 08:37
Holymaco skrev:
För växter är väl det som syresätter mest, rätta mig om jag har fel...

Dom både syresätter och förbrukar syre (olika dag och natt) så där går det på ett ut. Den stora nyttan dom gör är att de tar upp de avfallsprodukter som finns i akvariet.

Det viktiga är därför att byta vatten oftare samt att ha ett bra biologiskt filter. Cirkulation behövs varken mer eller mindre än om man har växter
#8 - 27 april 2008 08:46
Men det är mycket trevligare med lite växter i malawiakvarier. Väljer man lite tåligare växter som t ex Vallisneria, Anubias, Cryptocoryne eller Crinum så brukar det fungera bra. Det är ytterst få malawiciklider som äter växter, i alla fall om de får tillräckligt stor del vegetariskt foder.
#9 - 28 april 2008 15:25
jag kör med juwels orginal plump och det funkar bra (tror jag) !!! demasonisarna har lekt flera gånger, golden likaså!

jag har de växerna som Micke nämer, men Vallisnerian så får man ta den med tjockar blad, de smala tar slut på en månad!

Annons