Malawi tips till nytt kar ...?

#1 - 3 september 2007 08:22
Hej Alla !

Går som sagt var i funderingar på att starta ett malawikar.

Karet är på 222 liter, så det kan inte bli dom största firrarna.

Vidare, det vore trevligt om man kanske hade mer än en art.
Kanske 2-3 mindre grupper....om det går.

Helst är jag nog mer intresserad av växtätarna än köttätarna.

Nybörjare på fisk är jag inte. Men har i princip genom alla år bara
kört med SA, bortsett från diverse "fuskande" med Paletter under
några år.

Har försökt läsa så mycket jag kan om Malawi här på zoopet, men
får inte koll på vilka firrar som är "lämpliga".

Någon som kan ge lite småtips, så jag kan läsa mer......??
#2 - 3 september 2007 09:04
gå till en butik och se vilka malawi ciklider som lockar mest, skriv ner namnet, gå hem och läs på om dem.
Jag tror 3 sorter på 4-5 individer kan passa bra i ditt kar.
Vad har du för pH från kranen?
#3 - 3 september 2007 09:53
PH i kranen ligger på jämt 8.

Springa i butik tänkte jag som steg 2 eller 3.

Jag tänkte först skapa mig en lista på vilka firrar som
jag vill ha (med hjälp av Er), och sedan skaka fram
dom från antingen butik eller odlare.
#4 - 3 september 2007 10:29
Kensa skrev:

Har försökt läsa så mycket jag kan om Malawi här på zoopet, men

får inte koll på vilka firrar som är "lämpliga".

Alla är väl mer eller mindre lämpliga, det beror väl på sällskapet och individuella egenskaper.

Själv har jag Mari gold och elongatus i ett 240L. Skall handla rostciklider snart.
#5 - 3 september 2007 11:29
Gäller regeln med 1cm firre till 1liter vatten på Malawi oxå ?

Har läst någonstans att det inte gäller.

Läste nått inlägg att man måste räkna 5-7 liter för varje cm fisk.

Om man tar 222 liter, drar bort 20-25% för grus/sten och annat krafs,
så har man kvar ca 170 liter vatten att leka med.

Om man då räknar med 1 cm firre / liter, så kan man ha 17 st 10 cm firre i karet.

Men om man räknar 5 liter / cm firre så blir det bara 3-4 st..........

hur räkna.......???

vad gäller ?
#6 - 3 september 2007 11:35
Jag tror det beror på hur revirhävdande arter du har och hur många hannar av samma art.
#7 - 3 september 2007 11:37
Jag brukar räkna 1 firre per 10-15 liter och 1,5 art per hundra liter. Då har man lite spelrum.

pH 8 från kranen är helt ok. I med lite kalksten som du bygger grottor med också, så har du lite buffring.

Bland de "snällaste" Mbuna-malawicikliderna är Golden (Labidochromis caerulus) och Pseudotropheus sp. "Acei" (Asei uttalas det...c före e i latin uttalas som "s"...mummel). De kan mycket väl passa ihop med även de lugnare Aulunocara-arterna. Några Golden, några acei och några Aulunocara, så har du gult, blått och rött i burken. Rätt bra färgkombination. Vill du ha något utöver det, så finns rostciklider (Iodotropheus sprengarae) också.

Sedan finns det ju massor med andra malawifirrar också...ställ artbeskrivningarna härinne till attvisa bilder, och sitt sedan och dröm lite! :D

Och välkommen till Malawi-träsket, också! :D
#8 - 3 september 2007 11:43
Vilken av de tre du nämner är röd??? Alltså utöver rosten. Jag tycker dom är gula och blåa bara.
#9 - 3 september 2007 11:59
hmmm....inredningen är ju ett kaptiel för sig.

har en förkärlek för väldigt mörk inredning, skiffer och kolstenar.

tycker att färgerna på firrarna kommer fram väldigt bra med riktigt mörk botten/bakgrund, och sedan rätt lyse......
#10 - 3 september 2007 14:16
aulunocara rödrubin är jätte fin! demason den är lite svårare... sen hongy, fast den har jag upplevt svår att färga ut! tråkig när den är brun/grå...
#11 - 3 september 2007 15:45
JohanRex skrev:
Vilken av de tre du nämner är röd??? Alltså utöver rosten. Jag tycker dom är gula och blåa bara.

Det finns röda aulunocara, bland annat Eureka och Firefish. Håller inte så noga reda på dom, dock. [:I]

Sedan finns det ju rödzebra också, fast av dom finns det så många färgvarianter (blå, persikofärgade, rosa, vita, orange, röda och melerade) att jag inte vet om de är väl namnsatta.
#12 - 3 september 2007 15:55
Jens A. skrev:
Det finns röda aulunocara, bland annat Eureka och Firefish. Håller inte så noga reda på dom, dock. [:I]

Dom hade jag missat. Ser vackra ut.
#13 - 6 september 2007 12:34
nike83 skrev:
aulunocara rödrubin är jätte fin! demason den är lite svårare... sen hongy, fast den har jag upplevt svår att färga ut! tråkig när den är brun/grå...

Kan hålla med dig om hongin till en början. Har dem tillsammans med golden och maingano. Men det var värt att vänta på, trodde aldrig de skulle ha en chans riktigt mot de andra. Nu är det mina två Hongi red hanar som är attraktionen i tanken! :)
#14 - 7 september 2007 09:33
Kör mbuna! De kräver inte så stor plats..Välj 2 hanar + 4 honor i varje grupp..Är det två hannar så brukar de ha fullt upp med att kriga och lämnar honorna i fred lite mer..Själv tycker jag det ser snyggast ut om fiskarna har färg och då gärna enfärgat eftersom fiskar med mycket ränder skapar zebra effekten..Vilket gör att man kan bli lite förvirrad när de är många..
#15 - 7 september 2007 09:45
mmmm....men vilka Mbuna.....?
#16 - 7 september 2007 12:00
Jag håller precis på och startar upp ett ca 205 liters Malawi. Tänkte köra på en grupp med Hongi och en grupp med Pseudotropheus sp. "elongatus ornatus tanzania" Chuwa. Tänkte ha iaf 2 större stenrösen så de kan hävda revir.
Annars så köper du en grupp med Cynotilapia afra, finns många olika varianter så det är nästan bättre du åker runt och när du hittar den du vill ha så köper du den...
Mvh
/Calle
#17 - 9 september 2007 12:21
Det finns rätt många fina mbunas som passar i ett 222-liters. se till att ha mycket sten och grottor, då det kivas en hel del. Överbefolka karet hellre än att ha för få fiskar, men försök hålla dig till en, två eller kanske högst tre sorter, då det blir snyggast, och förmodligen lugnast också.
JAag har kört demasoni och golden i ett 222-liters, och det gick rätt bra, då hade jag typ 12 demasoni och 8 golden.

Annons