Malawi till 200 liter?

#1 - 27 november 2006 09:59
Ska nu göra ett försök med Malawi, funderar dock fortfarande på vilka snälla, lätta individer jag ska välja? Vill ha max 3 färgrika arter som fungerar bra ihop...hur många ska man då ha av varje?

Funderar på: Golden + Maingano, eller Likomapärlan eller Socolofi för att få gult & blått. Alternativt P. Saulosi honor+hanar och någon mer.

Sedan skulle jag gärna vilja ha något rött/orange, vilket verkar bli det svåra. Fick tips på Aulunocara röd rubin men tycker inte riktigt om dom....och Rödzebra är väl tyvärr inte heller att tänka på i den vattenvolymen?

Kom med förslag!
#2 - 27 november 2006 14:05
I mindre akvarier (under 300l) har jag av egna erfarenheter märkt att fiskbesättningen säger mer än arten. Har malawi i ett 180l. Började friskt med tre arter 4 av varje. Kort sagt kan jag säga att resultatet så här efter två år inte är helt tillfredsställande. Därför tycker jag att du ska satsa på två arter och många av varje. Detta leder till att fiskarnas aggressioner sprids ut på fler individer och dina fiskar mår bättre. Du bör också välja snällare arter, t.ex Labidochromis o Iodotropheus. Men som sagt gäller det att ha bra fördelning. Många honor på varje hanne och inte för många hanar i akvariet. Helst en hane av varje art! Arter där hanar och honor skiljer sig åt kan vara en tanke.

Mitt tips: 200l Malawi.

10st L. careuleus, Ps. sauloisi
10st Ps. socolofi, Ps acei "Marigold" eller L. Hongi

Lycka till! MVH Simon B:) !
#3 - 28 november 2006 21:19
Nu lutar det år att jag bestämt mig efter att ha sett de olika arterna "live".
Det kommer troligen att bli Ps. saulosi samt Iodotropheus sprengerae :-)
Är 3+7 respektive 1+2 ett okej antal att börja med?
#4 - 29 november 2006 17:42
Jadå, möjligtvis kan det bli en del bråk mellan de 3 hanarna av art 1 vilken det nu är? Men i övrigt funkar det ng kanon!

MVH Simon B:) !

Annons