Malawi/Tanganyika frågor ..

#1 - 8 januari 2012 21:40
Tjenare:)

Har ett 240 liters stående hemma som snart ska fyllas.
Vilka som ska få bo i det är inte 100% bestämt ännu,
det finns så mycket att välja mellan så man vill liksom
inte välja fel.
Har funderat på SA med tetror och lite dvärgciklider.

Men en sak jag också har börjat fundera över är
Malawi ciklider eller Tanganyika. Filtret jag ju nu har
är det som följer med i Juwel rio 240 paketet alltså
ett på 600l/h om jag minns rätt ..
Kommer detta räcka till antingen malawis eller Tanganyika?
Dom malawis jag skulle vilja ha är socolofi, golden och rödzebra.
Tanganyika vet jag inte vad jag skulle vilja ha.
Jag vill helst inte använda mig utav ett ytterfilter då jag är
rädd att det ska börja läcka :&. eller ska man köra 2 innerfilter?

Mer frågor kommer, tack för ni tar er tid! =)
#2 - 8 januari 2012 21:50
Filtret + streamer funkar allt. Gonzo körde ju med fluval 4+ i sitt 720 malawi :D

Du har sett min filterlösning eller? :D lite uppgraderad nu. Kör på vettja, blir nog bra detta! :)
#3 - 8 januari 2012 22:02
Filtret + streamer funkar allt. Gonzo körde ju med fluval 4+ i sitt 720 malawi :D

Du har sett min filterlösning eller? :D lite uppgraderad nu. Kör på vettja, blir nog bra detta! :)

just det och det funkade faktiskt bra det enda var väl att jag fick rengöra filter varannan vecka men karet hade klart vatten, visserligen hade det gått in sej ett par år, men iaf bara kör på
#4 - 9 januari 2012 14:24

Ska jag inte köra 2 st innerfilter då? Kanske ett sådant också på andra sidan
http://www.pwss.se/product.php?productid=8225&cat=621&page=1

Tips på en bra streamer? det är cirkulationspump? så att det blir bra fart i karet, så bajs och sånt inte hamnar på botten eller har jag fel? :)
#5 - 9 januari 2012 14:25
gonzo44 skrev:
just det och det funkade faktiskt bra det enda var väl att jag fick rengöra filter varannan vecka men karet hade klart vatten, visserligen hade det gått in sej ett par år, men iaf bara kör på

l/h på din streamer gonzo?:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 januari 2012 14:35
Filtret i juwelakvariet är bra men pumpen har lite väl låg kapacitet för MALTA. Det borde vara det dubbla och det borde det väl gå att byta ut pumpen i det befintliga filtret.
Sedan är risken för att ett modernt ytterfilter läcker minimalt. Jag har aldrigt råkat ut för det, däremot så har jag faktiskt råkat ut för att ett innerfilter "läcker" (sugkopparna släppte så att filtret hängde snett så att vattnet sprutade rätt upp och ut ur akvariet).
#7 - 9 januari 2012 14:51
Okej, pratade med pappa och han tyckte att det skulle vara bra med ett ytterfilter.
Har du några förslag på bra moderna ytterfilter som man kan köpa Kjell?:)
Sen har jag aldrig haft eller sett hur ett ytterfilter sitter. borrar man hål i akvarieglaset
eller har man en slang som går igenom rampen?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 januari 2012 15:02
Luddson skrev:
Okej, pratade med pappa och han tyckte att det skulle vara bra med ett ytterfilter.

Har du några förslag på bra moderna ytterfilter som man kan köpa Kjell?:)

Sen har jag aldrig haft eller sett hur ett ytterfilter sitter. borrar man hål i akvarieglaset

eller har man en slang som går igenom rampen?

Alla nya är moderna;)
Kvalitén på de olika fabrikaten fåtr andra uttala sig om - jag är inte så insatt.

I de flesta heltäckande ramper brukar det finas hål där man kan ta in slangarna - om inte så får man ta upp ett hål i rampen.
#9 - 9 januari 2012 15:33
Du har små nedgångar i bak-kant på karet, där hänger du in slangarna :)
#10 - 9 januari 2012 15:52
Okej härligt, tack för svaren!
Hur stort ytterfilter behöver man?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 januari 2012 15:55
Luddson skrev:
Okej härligt, tack för svaren!

Hur stort ytterfilter behöver man?

Samma volym som jag skrev ovan
#12 - 9 januari 2012 16:32
Någon som har tips på dom bästa/säkraste ytterfilterna?
#13 - 9 januari 2012 16:49
Fluval säger jag, den som kommer efter mig säger Eheim. Jag har båda men gillar Fluval mer..
#14 - 9 januari 2012 18:54
^^
Något som man kanske behöver tänka på men jag delar med mig och så kanske jag kan få lite hjälp ;)
Dom fiskarna jag först tänkte ha var socolofi, rödzebra och golden. Vad tycker ni om detta är det en bra
kombination eller rekommenderar ni några andra? Kanske finns någon annan fisk som bryter dom starka
färgerna från rödzebran och golden? Socolofi vad jag har sett har lite mer ljusblå lite neutralt.
#15 - 10 januari 2012 14:31
Vilka malawis ska man köra då? Vilka är lätta respektive svåra? hehe;)
och hur många kan man köra i ett 240 liters kar^.-
#16 - 10 januari 2012 22:18
Hejsan igen;)

Tack vare hjälp av Mathias så har jag lärt mig en del men tänkte att jag kunde fråga här också.

Fiskarna jag funderar på att ha är följande:
- Demasoni
- Golden
-[COLOR=#333333] Aulonocara Röd Rubin

Kommer dessa fungera ihop, vad tror ni? =) Samt hur många ska jag köra av varje hona/hane

Städpatrull, räcker det med 1 Ancistrus sp. och Malaysiska Sandsnäckor?

Sen sist men inte minst, vad jag lärt mig under den korta tid jag haft akvarium är att växter tar upp näring så inte algerna gör det.
Hur gör man då i ett malawi kar där man inte har några växter? =)[/COLOR]
#17 - 10 januari 2012 22:20
Byter mer vatten :D
#18 - 10 januari 2012 22:22
Haha okej=)
40% i veckan?
#19 - 10 januari 2012 22:41
Jag har ju lite speciella förutsättningar så jag tippar ur 60-70% i veckan, vet inte hur stora de andra gör. Jag kolfiltrerar ju invattnet också..
#20 - 10 januari 2012 22:43
Alright!
#21 - 11 januari 2012 02:58
Alla nya är moderna;)

Kvalitén på de olika fabrikaten fåtr andra uttala sig om - jag är inte så insatt.

Nja jag vet inte om eheim classic modellerna är särskilt moderna även om de är nya men de är ett av de bästa men inte det användarvänligaste...;) men säkra från läckage är de OM man ser till att skruva fast slangarna ordentligt, tycker fästskruvarna är ganska dåliga jämfört med andra filter, men som sagt man får vara noggrann när man monterar slangarna!

När man ska inhandla ytterfilter tycker jag inte man ska gå efter priset för mycket, utan gå mycket efter kvalité på keramiska komponenter och försäkra sig om att de har siliconpackningar (köp i affär så du kan kolla igenom grejerna innan du bestämmer dig) en bra grej kan vara att ta ur axel och impeller och snurra impellern på axeln medan du håller i axeln med tumme och pekfinger, då kan man avgöra om impellern har en bra balansering, om den vobblar så är risken stor att det kommer ge upphov till oljud!

Fluval, Aquael och Eheim har generellt bra kvalité på sina ytterfilter och jag tycker man ska undvika "kinafilter"!

Många gillar Tetratecs ytterfilter men ganska många med mig har haft läckage på dem och därför går det bort om du frågar mig!
#22 - 11 januari 2012 07:23
Luddson, skippa ytterfilter. Börja med att få igång ditt Rio 240 med ett fåtal Malawiciklider. Inbyggda filtret räcker mer än väl till. Juwels innerfilter står ut från mängden genom att ha riktigt stor volym på filtermedia. T.ex. har ditt filter 3 ggr större filtervolym än eheims största innerfilter 2252. Pumpen kan du lätt byta genom att beställa en 1000 lit/tim från PWSS. Även om jag inte tror det behövs.

Skynda långsamt! Mvh
#23 - 11 januari 2012 11:02
Det blir filtret som sitter i rio 240, dock byter jag ut filterkuddarna till grova och så kör jag med en streamer på 1500 l/h
http://www.pwss.se/product.php?productid=4123&cat=290&page=1

När jag ska köpa malawicikliderna så är jag osäker vart jag ska köpa dem, känns onödigt att köpa på visa affärer här i stan
där dom kostar en del, skulle ju vara nice att hitta en odlare eller något^.-
#24 - 11 januari 2012 11:47
Den här killen i Bromma har en stor hobbyodling med bra priser.

mvh
#25 - 11 januari 2012 12:51
Ser intressant ut :) Tack
#26 - 11 januari 2012 17:23
^.-
#27 - 12 januari 2012 15:07
Hur många honor och hanar skall man köpa till ett 240 liters?
- Golden
- Demasoni
- Aulonocara Röd Rubin

+

Bottensubstratet om jag kör ciklidgrus vad höjer det?
Vad gör ni för att hålla det vitt?

Tack :) :) :)
#28 - 12 januari 2012 16:11
Luddson i Stockholm är det 8 i PH i dricksvattnet. Glöm det där med PH buffring och sånt där. Sen tycker jag du ska försöka komma igång med ditt akvarium. Du har ju planerat i några månader nu.;)

Kan det finnas någon anledning varför du väntar så länge? Fråga pappa snällt, så får du säkert några Malawifirrar att komma igång med.

Mvh
#29 - 12 januari 2012 16:17
Alright :D

Karet står redan uppackat
Känner bara att det är onödigt att starta upp ett kar då jag inte är säker på att jag gör helt rätt.
Vill ju inte misslyckas, skulle kännas ganska surt då =)
Pappa har inget med detta att göra ^^

Somsagt är pågång nu och drar förmodligen och köper firrar i nästa vecka.

Annons