Malawi, Tanganyika eller sydamerikansk biotop

#1 - 28 maj 2004 17:31
Jag och min sambo funderar på en nystart av vårt 325l och vet inte vad vi ska välja..Malawi, Tanganyika eller sydamerikans biotop?? Har fått ett erbjudande om gratis malawifiskar..
Skulle nu vilja höra era åsikter om vad vi ska välja.. Jag vill en min sambo en annan. Vi får väl se vilken (vem) som vinner [:)]
#2 - 28 maj 2004 17:40
Jag tycker tanganyika.
MVH
Magnus
#3 - 28 maj 2004 17:52
Varför?? Vill gärna ha lite anledningar..Men tack för det himla snabba svaret [:)]
#4 - 28 maj 2004 18:41
Rent estetiskt är väl sydamerika den roligaste biotopen, men intresse mässigt tycker jag att tanganyika är otroligt rolig.

Allt beror på vad man vill få ut av akvariet. Malawi hade jag personligen inte valt eftersom tja, sydamerika och tanganyika är roligare?
#5 - 28 maj 2004 18:52
Är du ute efter ett snyggt kar med mkt växter i så är nog Sydamerika det enklaste valet.

Vill du ha en klippig biotop så är det Malawi eller Tanganyika som gäller. Hade själv valt Tanganyika för jag är både nyfiken på prinsessans yngelvård där syskon vaktar mindre syskon. Troffar har jag kollat länge på med. Skulle vara kul att se hiarkin i en stoor grupp.

Svårt att bara säga vilken biotop du ska ha. Lättare om du beskriver vad du är ute efter som Gwendly skrev...

Mvh Ola
#6 - 28 maj 2004 19:21
Malawi gillar jag..
#7 - 28 maj 2004 19:40
<font face="Book Antiqua"></font id="Book Antiqua">Tycker nog att ni ska prova på
Tanganyika ciklider. Fina och intressanta fiskar. Läser en del om dom & om sjön.Har själv inte hållt på så länge men jag har en "frälst" sambo som lär mig.;-)
#8 - 28 maj 2004 19:49

Absolut sydamerikanska eftersom de gillar surt vatten...

Men jag antar att du har andra baljor med roliga växtexperiment :)

Annars har jag "förälskat" mig lite i fjärilsciklider eftersom de har förbaskat roligt beteende. Att de klarar att "klä av sig" färgerna på tiodelar av sekunder när någon dominant dyker upp tycker jag är häftigt. Dessutom är det ju iallafall en liten utmaning att få dem att leka OCH vårda sina yngel... Inte som Guramis där DOM leker och DU får vårda 6-8 veckor :)

#9 - 28 maj 2004 20:17
Ursprungligen skickat av oveb

Absolut sydamerikanska eftersom de gillar surt vatten...

Jag sag ingenstans i Fiske-Lina's forsta post att de hade surt vatten , vet inte exakt hur det ar i sverige men i nordamerika ar iaf majoriteten av stadernas vatten, basiskt
#10 - 28 maj 2004 20:44
Jag har haft alla biotoper och jag måste säga att Malawi är den bästa av dom.

Sydamerika är snyggt, men också känsligt med ganska mycket arbete om man vill ha fina växter m m...

Tanganyika är helt ok förutom att det finns vissa arter som är oerhört intressanta rent beteendemässigt, men är ganska tråkiga i färg. Växter går att ha i ett kar för Tanganyika och då blir det trevligare. Tropheus är ju ett släkte inom Tanganyika...men de är aningen svåra att ha och sedan så brukar bästa rådet vara att endast ha en grupp av dessa och inga andra fiskar...

Malawi är det fart i...de är väldigt vackra i sina färger oftast...och de är relativt enkla att hålla då de nästan sköter sig själva utan speciellt mycket arbete inblandat. Kan vara aningen tråkigt om man inte har växter i karet, men där kan man kompromissa lite...

Mitt råd är enkelt - Malawi![;)]
#11 - 29 maj 2004 06:24
KUL att så många har svarat...Tänkte bygga egen bakgrund nämligen o då kan det ju vara en fördel om man vet vad för fiskar man ska hålla innan man börjar.. Oveb, jag har också förälskat mig i fjärilen men det verkar som den är svår att föröka.? Vi är väl ute efter ganska lätta fiskar som har roligt lekbeteende..
#12 - 29 maj 2004 06:47
jag har två par amerikaner, och de leker båda två. lite jobbigt kanske. väldigt lätta å sköta och så.
#13 - 29 maj 2004 11:12

"svåra att föröka" = utmaning ?? :)

Menar att få dem att föröka sig utan att sno äggen ifrån dem och göra jobbet själv !

Jag tycker de verkar ganska så tåliga åxå, byter vatten/medicinerar med Fungistop samt byter vatten om vartannat i ett försök att bli av med Cyano (verkar lyckas åxå) utan att de verkar ta skada.

#14 - 29 maj 2004 12:07
Ett 325-liters skulle bli kanonfint med fjärilar, en grupp apistogramma, ett stim corydoras, några mindre L-malar och ett rejält stim (rödsmuns)tetror.
Om man nu inte väljer vansinnigt tjusiga och intressanta jordätare, förstås.
Sydamerika har en stor fördel: Det är superenkelt att få ihop en någorlunda naturtrogen biotop, om man nu bryr sig om sånt. I en Malawi/Tanganyika-burk kan man ju inte stoppa ner en ancistrus.
Jag har aldrig brytt mig så mycket om växterna utan mer blivit glatt överraskad när någon planta trivts. Det var innan jag insåg alla fördelar med CO2.
mvh Daniel
#15 - 29 maj 2004 12:38
Vi är väl ute efter ganska lätta fiskar som har roligt lekbeteende..

sydamerika: En del interessanta lekbeteénden, man dom är ganska/väldigt svåra. Vill man ha en liten utmaning så är det denna biotop man skall välja.

Malawi: Kanske interessant lekbeteénde, men alla har ju samma. Dock den färgranbnaste biotopen, vilket talar för den.

Tanganyika: Alla fiskarna har sina egna "överlevnadstrategier", här finns frilekande ciklider, kolloni bildande ciklider, familjevårdande ciklider, snäcklekande ciklider, munruvare, göklekare OSV. Det var i tanganyikasjön darwin utarbetade sin utvecklingsteori. Alla fiskarna har unika beteénden, inte minst när det gäller lek. Ett givet val om man är mer interesserad av beteénden än färger.

Jag själv har två kar: tanganika och sydamerika. Malawi har aldrig interesserat mig.
MVH
Magnus
#16 - 29 maj 2004 14:10
Vi är väl ute efter ganska lätta fiskar som har roligt lekbeteende..

Jag slar aterigen ett slag for tanganyika da. De flesta av de arter som skulle vara lampliga i ett 325 liters akvarium ar ganska latta att handskas med och har roliga lekbeteenden. Fordelen gentemot sydamerika ar att man inte behover ersatta med kallvatten och allt annat skrap for att trigga lek, firrarna fixar det sjalv sa lange vattenvarden osv ar bra och tillrackligt med ratt mat ges.
#17 - 29 maj 2004 14:13
försök att bli av med Cyano

Cyano???? Vad är det??
#18 - 29 maj 2004 14:39

Cyanobakterier mer kända som blågröna alger :(

Det får man när man som jag drar igång ett akvarium med bara växter och göder med bara tex TMG. Ger på tok för lite kväve och det gillar cyanon. De små spjuvrarna klarar sig med miljardelar kväve för att trivas.

Kväve blir det normalt hyggliga mängder av när filtret omvandlar Nitrit (fiskskit) till Nitrat.

#19 - 29 maj 2004 15:36

Hmm Någon skrev att man inte kunde släppa ner en ancistrus bland malawi.

Har du några belägg för det ?

Jag själv har dessa malar i mitt 375 Malawi kar.

1st Bulldogmal
1st Clowpleko
1st pekoltia
1st Kaktusmal
1st royal pleco
1st golden nugget
2st stora praktbotior
1st synodontis
3st gröna pansarmalar (Vuxna)
har haft 1st zebra pleco vilken jag sålt.

i Mitt ena 375 med tanganyika har jag

1st ancistrus vuxen 1st ancistrus yngel på 4cm

Dom går bland 7st 15-20cm stora frontosor och 4 prinsessor 2 compressiseps.

Vill påstå att det är en jättemyt att malawi äter alla malar.

Med tanke på priset på många av dom malar jag har och haft bland malawi ciklider så säger det lite om hur övertygad jag är om att cikliderna inte skadar malarna har till och med haft en stor helicoptermal(Grenmal) hos mina malawi vilket är en mycket känslig mal för bett av någon typ.

Tycker helt klart att du skall ha malawi ciklider pågrund av dom vackra färgerna.

Tanganyika kar har man ofta för deras betendes skull och kanske inte för att dom är vackrast.

Amerikanare är bara jobbiga vad min erfarenhet säger man har dom frid och fryjd mycket vackra fiskar tills något par lagt ägg sen ligger alla dom andra fiskarna som tryckta bak pumpen och får inte visa sig för då får dom stryk av fiskarna som aktar äggen.
#20 - 29 maj 2004 15:52
Ett Malawi-akvarium med en massa sydamerikanska malar skulle en maltok som jag kalla SA-akvarium med Malawiciklider. Självklart kan man blanda fiskar från alla möjliga håll (om de har ungefär samma krav på miljö), men inte om man av någon anledning strävar efter en hyggligt "riktig" biotop.
mvh Daniel
#21 - 29 maj 2004 23:00

Okej du menar så på det viset trodde du menade att dom skulle bli mat.

Nej så biotopriktig är inte jag även om jag försöker hålla dom vanliga fiskarna om man kan säga så till biotopen så jag har malawi med diverse malar.

Malar är något jag har ett stort intresse för däremot så har jag inte mycket intresse för amerikanska ciklider så därför blir det som det blir.

#22 - 29 maj 2004 23:11
Sydamerikansk biotop med några mäktiga scalerer och lite jordätare?!
#23 - 30 maj 2004 00:43
Satsa på Många rötter som bildar grottor och håligheter för dvärgciklider och malar.
Plantera även några växter utspridda i karet, men ha det ganska tätt i ena änden.

Men detta är ju bara mina åsikter
#24 - 31 maj 2004 05:58
Det känns lite som att Tanganyika [:-76] har vunnit o sydamerika...
Har alltid velat ha sydamerika men sedan jag började besöka zoopet så har jag blivit så himla nyfiken på dessa T-ciklider..Visste väl knappt vad det va innan. Blir det nu T så ska vi ha hästnoscikliden, den är så himla fin.. Tack alla för alla svar nu ska vi skicka i väg datorn för lagning (kanske kan låna nån annans, har blivit beroende av zoopet)....
HDSL
#25 - 31 maj 2004 21:25

Hästnosar kan vara ite svåra faktiskt man bör ha en grupp på minst 6 fiskar gärna fler.

Man måste vara noga med maten annars får man lätt soten (Bukvattensot)

Och sen skall du ha stark cirkulation med stark syretillförsel.

Men det är en mycket intressant och vacker fisk.

Annons