Micke skrev:Min erfarenhet av "maingano" är att den är betydligt fredligare än andra Melanochromis-arter.
Vattencirkulationen räcker väl till.
mayday skrev:hongi, maingano e väll inte så bra nybörjar fiskar
Hongi kan va lite agresiv o maingano ÄR agresiv
Mikael_S skrev:Klart att det kan vara bra nybörjarfiskar. Maigano har jag aldrig uppfattat som aggresiv. Hongi simmar för tillfället i ett kar här hemma. Jo visst kan den vara lite aggresiv, men det kan i sin tur vara lite charmigt. Kul att den försvarar sitt revir mm. Den kanske inte är den bästa fisken att ha tillsammans med de allra klenaste arterna. Men en setup med tex, röd sebra, trewavasae så funkar den bra. Beror lite på vilka akvariemedlemmar den har, vilket Evilsteken inte har bestämt än, vad jag har förståt. Men bara för att den är lite aggresivare än tex, golden betyder det inte att en inte är en bra nybörjarfisk. Enligt mig iaf.
Evilsteken har du fastnat för någon speciell art?
Micke skrev:"Golden" och "maingano" är en riktigt snygg färgkombination. P. demasoni och "maingano" har ju liknande färger med olika mönster, men P. demasoni bör hållas i stora grupper för att fungera bra.
Micke skrev:I ett akvarium på 375 liter är det lagom med 20-25 mbunas som blir upp till 12 cm. Könsfördelningen bör vara 1 hane per 3-5 honor.
ponniehesten skrev:jag kör golden, maingano och hongi fungerar klockrent! hongi hanarna blir grymt snygga, mina är helt illröda/lila med svarta ränder. På tal om aggressiva firrar, kan nämna att ja hade kingsize i karet tidigare men det enda dom gjorde var att 24/7 jaga dom andra även om man slängde i mat å alla andra fiskarna käkade så var det enda den ville göra att jaga jaga jaga ^_^ Lycka till med valet av firrar