Malawi setup

#1 - 10 januari 2008 15:37
håller på att starta upp ett 375 liters Malawikar och vill gärna ha hjälp med fiskval till detta filtren jag har är ett Ae 808 1500l/timmen och ett innerfilter på 800l/timmen med Uv så vad har ni för tips ???
#2 - 10 januari 2008 16:12
lite klent med cirkulation

Ör de ditt första malawi så köp billiga enkla fiskar
Golden Socolofi osv ..
#3 - 10 januari 2008 16:58
och/eller Ps. crabro, Ps. "Acei", I. sprengarae...fyll gärna på med några till, någon. :)
#4 - 10 januari 2008 17:22
Röd sebra, någon auloncara, någon copadichromis, hongi, maingano, u name it ;) Tidigare råd är fina firrar också.

Ta en titt i artregistret och se om det är några speciella fiskar du fastnar för så kan du fråga här om de olika arterna går ihop.
Bilagor:
#5 - 10 januari 2008 17:39
hongi, maingano e väll inte så bra nybörjar fiskar
Hongi kan va lite agresiv o maingano ÄR agresiv
#6 - 10 januari 2008 18:52
Min erfarenhet av "maingano" är att den är betydligt fredligare än andra Melanochromis-arter.
Vattencirkulationen räcker väl till.
#7 - 10 januari 2008 19:56
Micke skrev:
Min erfarenhet av "maingano" är att den är betydligt fredligare än andra Melanochromis-arter.

Vattencirkulationen räcker väl till.

okej har kollat på golden dom verkar trevliga :) vad gäller circulationen borde den duga om man riktar utblåset lite uppåt å nära ytan och räcker det inte får jag väl byta den mot nå värre grejjer helt enkelt
#8 - 10 januari 2008 20:39
mayday skrev:
hongi, maingano e väll inte så bra nybörjar fiskar

Hongi kan va lite agresiv o maingano ÄR agresiv

Klart att det kan vara bra nybörjarfiskar. Maigano har jag aldrig uppfattat som aggresiv. Hongi simmar för tillfället i ett kar här hemma. Jo visst kan den vara lite aggresiv, men det kan i sin tur vara lite charmigt. Kul att den försvarar sitt revir mm. Den kanske inte är den bästa fisken att ha tillsammans med de allra klenaste arterna. Men en setup med tex, röd sebra, trewavasae så funkar den bra. Beror lite på vilka akvariemedlemmar den har, vilket Evilsteken inte har bestämt än, vad jag har förståt. Men bara för att den är lite aggresivare än tex, golden betyder det inte att en inte är en bra nybörjarfisk. Enligt mig iaf.

Evilsteken har du fastnat för någon speciell art?
#9 - 10 januari 2008 21:27
Jag kör med socolofi, golden och "bengan. :) Funkar för mig och jag är nybörjare:P
#10 - 10 januari 2008 21:39
Jag kör med "Acei", saulosi och några aulonocarahannar, nybörjare jag med!
Bilagor:
#11 - 11 januari 2008 07:28
Jag är också nybörjare och jag har Golden och Pseudotropheus demasoni och det fungerar bra men den senare kanske inte egentligen är någon nybörjar ciklid.
#12 - 11 januari 2008 07:35
Mikael_S skrev:
Klart att det kan vara bra nybörjarfiskar. Maigano har jag aldrig uppfattat som aggresiv. Hongi simmar för tillfället i ett kar här hemma. Jo visst kan den vara lite aggresiv, men det kan i sin tur vara lite charmigt. Kul att den försvarar sitt revir mm. Den kanske inte är den bästa fisken att ha tillsammans med de allra klenaste arterna. Men en setup med tex, röd sebra, trewavasae så funkar den bra. Beror lite på vilka akvariemedlemmar den har, vilket Evilsteken inte har bestämt än, vad jag har förståt. Men bara för att den är lite aggresivare än tex, golden betyder det inte att en inte är en bra nybörjarfisk. Enligt mig iaf.

Evilsteken har du fastnat för någon speciell art?

demasoni tycker jag är grymt fin så den kan det bli
#13 - 11 januari 2008 08:20
"Golden" och "maingano" är en riktigt snygg färgkombination. P. demasoni och "maingano" har ju liknande färger med olika mönster, men P. demasoni bör hållas i stora grupper för att fungera bra.
#14 - 11 januari 2008 12:33
Micke skrev:
"Golden" och "maingano" är en riktigt snygg färgkombination. P. demasoni och "maingano" har ju liknande färger med olika mönster, men P. demasoni bör hållas i stora grupper för att fungera bra.

ja maingano är åxå rktigt snygg kanske skulle satsa på sånna och golden till en början hur många av varje är lämpligt att starta med?
#15 - 11 januari 2008 12:38
I ett akvarium på 375 liter är det lagom med 20-25 mbunas som blir upp till 12 cm. Könsfördelningen bör vara 1 hane per 3-5 honor.
#16 - 11 januari 2008 12:48
Micke skrev:
I ett akvarium på 375 liter är det lagom med 20-25 mbunas som blir upp till 12 cm. Könsfördelningen bör vara 1 hane per 3-5 honor.

okej som jag hade tänkt då ungefär :) blev lite sugen på hongi åxå fan det finns för mycke att välja på hehe sen att många Malawi är aggresiv och livliga är en av anledningarna att jag skaffar Malawi + att dom är mkt snygga , har ju haft en del akvarium förr med centralamerikaner och dom är ju lite elak dom med men det är ju bara charmigt tycker jag
#17 - 11 januari 2008 18:50
jaa du får välja den fiskar som vilka helst börjar med det.. så den finns många bra där så svårt bestämmer dig där.. egna mig klart för rödzebra, trewavasae, golden, acei marygold eller socolfi o eller finns många där andra.. så den skall vara 3-4 arter så klart i din 375 liter akvarium med fiskar .. det är valt är du som den vilka skall ha den i din akvarium.. men utom för auratus o hongi så andra köp där en chans för det efter där först för där andra fiskar.. lycka till
#18 - 13 januari 2008 09:53
jag kör golden, maingano och hongi fungerar klockrent! hongi hanarna blir grymt snygga, mina är helt illröda/lila med svarta ränder. På tal om aggressiva firrar, kan nämna att ja hade kingsize i karet tidigare men det enda dom gjorde var att 24/7 jaga dom andra även om man slängde i mat å alla andra fiskarna käkade så var det enda den ville göra att jaga jaga jaga ^_^ Lycka till med valet av firrar
#19 - 16 januari 2008 08:21
jag kör golden, maingano och hongi fungerar klockrent! hongi hanarna blir grymt snygga, mina är helt illröda/lila med svarta ränder. På tal om aggressiva firrar, kan nämna att ja hade kingsize i karet tidigare men det enda dom gjorde var att 24/7 jaga dom andra även om man slängde i mat å alla andra fiskarna käkade så var det enda den ville göra att jaga jaga jaga ^_^ Lycka till med valet av firrar

okej det lutar lite åt en sån setup i början har du några bilder ??
#20 - 16 januari 2008 08:23
fick hem Filtrerna i går och upptäckte att posten hade tappat paketet så mitt ytterfilter hade spruckit : / men vattenliv skickade ett nytt på en gång dom sett bilder på skadorna

Annons