Malawi + salt i vattnet?

#1 - 21 februari 2008 02:24
Hej, jag är ny på malawi, jag köpte ett par akvarium och fick med 16 st malawiciklider. Han jag köpte av sa att jag skulle ha i ca 1/4 dels deciliter salt utan jod till det 160 liter karet jag har dom i nu tills jag fått igång det större, 540 liters.
Vad anser ni skall man ha salt i vattnet ? och i såfall, är det lagom att dosera som denna killen tyckte jag skulle göra, 1/4 deciliter till 160L vatten.

Tack på förhand :-)

/Mattias
#2 - 21 februari 2008 08:18
Hej, jag är ny på malawi, jag köpte ett par akvarium och fick med 16 st malawiciklider. Han jag köpte av sa att jag skulle ha i ca 1/4 dels deciliter salt utan jod till det 160 liter karet jag har dom i nu tills jag fått igång det större, 540 liters.

Vad anser ni skall man ha salt i vattnet ? och i såfall, är det lagom att dosera som denna killen tyckte jag skulle göra, 1/4 deciliter till 160L vatten.

Tack på förhand :-)

/Mattias

Dosera (använd) salt vid behov. Aldrig innan.
Salt används för att hjälpa till med läkning vid tex ett svampangrepp. Då ska man dosera ganska mycket salt. Gör en sökning på salt här på zoopet så kommer du få fram väldigt mycket information.

Mvh

Stefan
#3 - 21 februari 2008 10:35
Det finns olika åsikter om saltets vara eller icke vara när man pratar om ex. Malawiciklider. Själv är jag övertygad om att lagom/måttlig saltdosering är bra för Malawicikliderna -varför? Jo i naturen lever de i ett vatten med en konduktivitet på 200-300uS/cm (konduktiviteten utgörs av mängden lösta salter i vattnet). Däremot är vattnet i Malawisjön ej salt som i SALT (NaCl), men jag är övertygad om att den största vinsten är att man hamnar på ett vatten med en ledningsförmåga (konduktivitet) som liknar den i naturen. Fisken skiter nog i vilken typ av lösta salter det är i det hänseendet. Däremot kan saltet bli ett problem långsiktigt om man vill ha växter. Med "rätt" konduktivitet kommer fiskarna ej att behöva jobba lika hårt med att bibehålla rätt salthalt i kroppen -det enkom i sig är nog hälsobefrämjande, dessutom fördrar fiskarna saltet betydligt bättre än många parasiter.

Jag skulle vilja påstå att den rek. du fått är ganska bra. Från ca 1 msk upp till 1/2 dl salt per 100 L vatten funkar bra.

Som sagt 2 svar, två olika åsikter... det finns många åsikter om detta! En del använder aldrig salt, andra använder salt vid sjukdom, vissa använder salt i förebyggande syfte samt överdoserar vid sjukdom. Förespråkare av att inte använda salt konternueligt har bla annat argument som att det då inte hjälper när det väl blir sjukdom (fast det finns ju mediciner för ändamålet) osv. Själv anser jag att det har mycket goda förebyggande egenskaper och att det är värt eventuella nackdelar (även om jag inte sett dessa personligen).

Annons