Malawi och scalare, går det ihop?

HazelCR
#1 - 2 januari 2005 12:23
Jag läste på en tråd här att den blandningen fungerade för en zoopetare. Finns det fler som har erfarenhet av denna soppa? Jag själv är tvivlande, men fungerar det för en, så kanske....
#2 - 2 januari 2005 12:32
Hej!

Jag provade en gång och det kan kanske gå men det blir inte optimalt för någon fisk. Malawicikliderna vill helst ha kraftigt syresatt och strömmande vatten (gärna hårt och basiskt vatten) medan scalaren i princip vill ha tvärtom. När jag provade så satte jag in en extra pump för att malawisarna skulle trivas och det ledde till att skalaren flytta in under pumpen, för att undvika de kraftiga strömmarna, och sakta tynade bort och dog.

Så jag hade nog inte rekommenderat det dessvärre.
#3 - 2 januari 2005 12:39
Jag har både scalarer och malawi i samma akvarium och det fungerar helfint...dom simmar runt i samma stimm och verkar trivas väldigt bra jag har haft dom tillsammans i 2 år nu och det funkar helbra. dom förökar sig ganska så ofta och det borde ju vara ett tecken på att dom trivs
HazelCR
#4 - 2 januari 2005 12:50
citat:
Jag har både scalarer och malawi i samma akvarium och det fungerar helfint...dom simmar runt i samma stimm och verkar trivas väldigt bra jag har haft dom tillsammans i 2 år nu och det funkar helbra. dom förökar sig ganska så ofta och det borde ju vara ett tecken på att dom trivs. slutcitat

Din fisklista, innehåller bara en maliwi, har du fler sorter tillsammans med scalare?
#5 - 2 januari 2005 12:55
nix jag har bara en sorts malawi. men jag håller på att leta upp fler. och dom tänkte jag åxå ha i samma akvarium.
HazelCR
#6 - 2 januari 2005 12:57
Fire blue, hur är den som malawi, en tuffare fisk eller en snällare fisk eller?
#7 - 2 januari 2005 13:02
den e ganska så tuff min största hane har stångat i hjäl 2 av sina tidigare honor. men just nu så går det rätt så bra fast jag har kanske lite för många av Fire blue nu fast fördelen är att dom blir lite lugnare när man har fler ( just nu i mitt 720l har jag ca 30st )
HazelCR
#8 - 2 januari 2005 13:08
Anledningen till min fråga är ju naturligtvis att jag har ett malawikar med fem sorter. Det är nog kanske t.o.m. en sort för mycket. Mina barn gillar scalarer och vill gärna se sådana i det stora karet i vardagsrummet, men jag har sagt nej hittintills. Jag vet att vattenvärdensa som önskas är lite olika, men det borde kunna fungera. Det jag tror är att scalarernas fenor kommer att ses som läckra matbitar av malawis och på det sättet kan scalarerna till slut bringas om livet.
#9 - 2 januari 2005 13:17
mina malawi har aldrig rört scalarerna. tror det skulle gå bra med scalarer tilsammans med dina malawisar se bara till att möblera om i karet innan du släpper ner scalarer för då blir malawisarna av med sina gamla revir. och då brukar det gå bra.
#10 - 2 januari 2005 13:31
Det mesta KAN fungera. Men jag tror att scalarerna kommer att gå en säker död till mötes.

Troligtvis kommer malawi cikliderna att bita sönder fenorna samt stressa ihjäl scalarerna. Scalarerna kommer även att få problem vid matning. (malawisarna roffar åt sig allt)

#11 - 2 januari 2005 13:46
det går bra i mitt akvarium i allafall och mina malawi är ca 15cm och scalarerna lika stora och jag har aldrig sett malawisarna jaga scalarerna. och jag har vid flera tillfällen fått båda arterna att yngla av sig.
#12 - 2 januari 2005 13:48
Som jag skrev..det KAN gå...
Sen beror det vad man har för malawi,hur stort karet är, inredning mm mm
Kom ihåg att fiskar är maskiner och inga djur. Det som funkar hos en kan vara helt fel hos någon annan.
#13 - 2 januari 2005 14:45
Ursprungligen skickat av medion

Kom ihåg att fiskar är maskiner och inga djur. Det som funkar hos en kan vara helt fel hos någon annan.

du menar att fiskar är djur och inte maskiner? [;)]

jag tycker inte du ska blanda, för det kan gå fel. bara för det funkar hos en behöver det som sagt inte fungera för dig.
#14 - 2 januari 2005 14:50
Jag såg ett akvarium med den blandningen på TV häromdagen. Om det funkar vet jag ju inte, men särsklit snyggt var det inte, dom matchar liksom inte...
HazelCR
#15 - 4 januari 2005 06:15
Det är bara metroid, som tror på blandningen och som också fått det att fungera. Övriga, inklusive jag själv är tvivlande.
Jag läste lite om Metroids malawi, och den beskrivs som fredlig. Förhållndevis stor är den dock.
Finns det fler zoopetare som kan bidra med egna erfarenheter?
#16 - 4 januari 2005 06:22
känns nästan som att stoppa in en katt i en fågel bur..visst kan funka men ..men tror någ att båda tycker att miljön å tillvaron känns fel..

obs!! detta e vad jag tycker,,sen e det upp till var å en
mvh
stefan
#17 - 4 januari 2005 11:40
Håller med medion, kan gå men scalarerna kommer troligtvis dö.

Sen är man ju en strikt biotop akvarist :) så att blanda scalarer med malawi övergår mitt förstånd...
HazelCR
#18 - 4 januari 2005 12:25
Det är nog få som verkligen är strikt biotopakvarister. Jag tycker att det verkar lite för snävt på någe vis. Rent av snobbigt. :) Det är bara att inse att det är svårt att leva upp till att skapa någonting som liknar fiskarnas rätta boendemiljö. Om vi så önskar, ska vi nog låta fiskarna bo fria och inte i akvarier. Min undran om några provat denna underliga kombination kommer sig av att mina barn gärna vill se skalarer i det stora malawikaret i vardagsrummet.
Förmodligen kommer jag inte att pröva denna kombination, men jag kommer att tillåta mig att pröva andra, om jag inte kan inse att fiskarna kommer att fara illa.
#19 - 5 januari 2005 17:01
Nej, där tycker vi olika. Svår är det inte. Man får bara tänka innan man slänger i något och visst ligger det planering bakom det hela.
HazelCR
#20 - 17 januari 2005 16:37
Äähh simosaurus, egentligen tycker vi nog inte så olika.
Det är bara det att jag tycker att man måste få prova något annorlunda ibland. Om man nu vill det, så är detta ett bra forum att fråga i, eftersom de annorlunda frågorna oftast inte går att läsa sig till i en vanlig akvariebok. Naturligtvis går det att dra egna slutsatser, men ibland är det bra att låta den praktiska erfarenheten tala också, än att bara spekulera på egen hand.
#21 - 17 januari 2005 18:45
Visst går de ihop! Vi har ett antal malawisar (labidochromis caeruleus både "Nkhata Bay" och "Kakusa"; melanochromis cyaneorhabdos; melanochromis interruptus; metriaclima estherae m.fl) och scalarer men även palett och nykelhålsciklider. Det är aldrig bråk om mat eller annat, malawisarna låter scalarerna vara ifred och fenorna är långa och fina. Vad som inte gick ihop för oss var amerikanska (aequidens pulcher och hemichromis lifalili). När vi hade både de "blå" och "röda" så var dom röda på scalarerna och när vi tog bort dom röda så var de dom blå som tog ihjäl scalarerna. Men med malawisarna är det helt lugnt.
HazelCR
#22 - 20 februari 2005 04:03
Nu har jag provat, men bara i tre dagar. Scalarernas fenor minskade från och med dag två.
Mina malawis (golden, röd zebra, dinghani m.fl) är inte av de allra tuffaste slaget. De är heller inte fullvuxna än. Scalarerna är fullvuxna.
Röd zebra var nog de som tuggade mest. En egen erfarenhet rikare iaf.

Annons