Malawi o praktbotia

#1 - 30 december 2006 18:13
Såg i ett akvarium Malawis med praktbotia. Funkar det i längden själv bryr jag mig inte om biotoper utan gillar akvarium i min smak(så klart ska de trivas ihop) Funkar även stora silverhajar med Malawis vill inte testa utan verkligen veta att det här funkar.
#2 - 30 december 2006 18:17
Klart det funkar var hos en Zoopet medlem i Malmö som hade stora Botier bland stora Malawi så varför inte dem kan nog ta för sig när det väl gäller.
#3 - 30 december 2006 18:19
Personligen har jag praktbotior med mindre mbunas, och i det fallet så tar malawisarna ut de aggressioner som finns på varandra, har aldrig sett att botiorna varit i "trångmål" med en malawi.
Snarare tvärtom.;)
#4 - 30 december 2006 18:24
Hur många praktbotior för de ska trivas?

Mvh Cecilia
#5 - 30 december 2006 18:31
miluhe skrev:
Hur många praktbotior för de ska trivas?

Mvh Cecilia

Tja, de är ju trots allt stimfiskar.
Själv hade jag 4 st från början, och såg knappt till dom.
Skaffade två till, och då började dom med sina "adhd-ryck", oftast kvällstid. När jag senast införskaffade 3 till så har jag fått en praktbotiegrupp som är framme och visar sig en stor del på dagen!
Har även ett par botior som är mer framåt än andra.

Så jag säger så här: Beroende på storlek på kar och olika individer så behövs det mellan 5? till "hur-många-som-helst" för att få en homogen grupp.
#6 - 6 januari 2007 20:14
tja funkar hur bra som hälst att ha dom tillsammans
#7 - 7 januari 2007 00:36
tja funkar hur bra som hälst att ha dom tillsammans

Håller fulständigt med dig ja har själv både praktbotia (7st) och ungefär lika många malawis det funkar kalas:D
#8 - 11 januari 2007 17:34
Men Malawis vill ju ha kalkrikt hårt vatten.. Botior vill
ha surare vatten..
#9 - 11 januari 2007 17:39
Men Malawis vill ju ha kalkrikt hårt vatten.. Botior vill

ha surare vatten..

håller med dig.. rejält mycket surare.. själv hade jag aldrig blandat afrikaner och asiater.
HazelCR
#10 - 11 januari 2007 19:02
Praktbotia: pH range: 5.0 – 8.0; dH range: 5 - 12

Likomapärlan: pH range: 7.0 – 8.5; dH range: 10 - 15

Uppgifterna är hämtade från Fishbase. Således inte helt oförenliga, att ha i samma kar.
#11 - 12 januari 2007 09:13
att hålla på med ph osv det har jag aldrig hållt på med och mina fiskar mår hur bra som hälst och praktbotia funkar för mig allafall med malawis

Annons