malawi med sajica?

#1 - 7 juni 2003 11:48
Hej! Är det någon som vet om malawi går att ha
med sajicaciklider??
#2 - 7 juni 2003 14:02
Det GÅR säkert, men det är ju inte biotopriktigt!
Det beror oxå på vilken Malawi du hade tänkt dig och hur stort karet är. Många Malawisar är väldigt aggressiva när de leker och det är Sajicorna oxå...

Sen var det ju det här med vattenvärderna... Det skiljer sig lite mellan Centralamerika och Malawisjön...

Sammanfattning: JAG hade inte satsat på att blanda men det funkar säkert att göra det.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 juni 2003 14:49
Håller med om det mesta MiNax har skrivit förutom - "Sen var det ju det här med vattenvärderna... Det skiljer väldigt mycket mellan Centralamerika och Malaxisjön..."
Så är det inte utan tvärtom så vattenvärdena ganska lika mellan dessa bägge ställen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 7 juni 2003 15:44
Okej!
Det var bra att du sa det! Jag har nämligen hört att Sajicans hemområde är lite surare än vad det är i Malawi sjön... Men jag kanske har fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 juni 2003 16:20
I större delen av Centralamerika och i och för sig nordvästra Sydamerika så är vattnet alkaliskt som det också är Malawi- och Tanganyikasjön.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 8 juni 2003 07:35
jaha du... Jag trodde ändå att det var lite mer åt det neutrala hållet i C.AM.
Men det är bra att man kan få lite riktig fakta här på Zoopet!!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 juni 2003 08:28
Så här står det i vattenbeskrivningen på Zoopet i fiskgruppen "Centralamerikanska ciklider".
"En annat mycket vanligt fel många gör är att de håller fiskarna i för surt vatten. Många tror nämligen att vattendragen i Centralamerika, i likhet med vattendragen i Sydamerika, är sura och mjuka, men detta är oftast helt fel. I Centralamerika ligger pH i regel mellan 7 och 9 och hårdheten är högre än 10 dGH, ibland mer än 100!!. Ett akvarium med Centralamerikanska ciklider skall därför alltid ha ett pH på minst 7.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#8 - 8 juni 2003 21:00
Tack för svaren! Det är mitt kar som är för litet för Sajicorna
(1 par) och någon annan ska överta dom. Den personen har Malawiciklider i ett 250 liters. Sajicorna har yngel ca 12 st, tror ni att det går? Yngelna är "födda" den 28 april.
#9 - 8 juni 2003 21:11
tror att mbunas blir för tuffa för sajica,troligtvis går det bra med tex:C.moori eller andra med liknande mentalitet givetvis spelar karstorleken roll också,kanske kan vissa mbunas funka men det finns alltid nån som kan ställa till det.

Annons