Malawi med alltför god apit!

#1 - 6 april 2006 22:26
Hej. Mina Malawifiskar, särskilt Golden, käkar upp malarnas malpellets. Matar cikliderna strax innan "skymning" och malarna en halvtimme efter alla lampor har släckts. Tyvärr får inte mina malar, i synnerhet min stora vändmal (Malis), den mat de behöver, då cikliderna alltid är först framme och rofsar åt sig. Hur ska jag göra? Har inget bra och tillräckligt stort akvarium att flytta över Malis i. Tacksam för förslag!
#2 - 7 april 2006 05:11
kanske kan mata i ena hörnet så sticker cikliderna dit så matar du i andra hörnet för malarna.
#3 - 7 april 2006 08:59
Har samma problem, har provat att lura bort cikliderna genom att mata dom i andra änden av akvariet, men när cikliderna ätit upp sin mat så ger dom sig på algtabletterna, min gibbi har oftast börjat att äta på den men när malawisarna kommer så får han ge upp, dom blir som galna i den där lilla tabletten, han försöker försvara den, men dom biter honom om han är ivägen.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 april 2006 09:13
Förstår inte hur malawina kan äta upp maten efter att ljuset har släckts i rummet eftersom då malawina "går till vila"?
En annan fråga - hur vet du att det är malawina som äter fodret när det är mörkt i rummet?
#5 - 7 april 2006 11:54
[quote=Kjell Fohrman]Förstår inte hur malawina kan äta upp maten efter att ljuset har släckts i rummet eftersom då malawina "går till vila"?
En annan fråga - hur vet du att det är malawina som äter fodret när det är mörkt i rummet?[/quote]

Mina malawis ger sig på mina pellets så fort jag lägger dem i karet även om det är kolsvart i karet och rummet (brukar lysa lite med en ficklampa för att se). Det som brukar funka är att placera maten där bara malarna kommer åt
#6 - 7 april 2006 20:26
Dom kanske går till vila men när man släpper ner nåt som luktar mat så vaknar dom till liv, även om akvariet varit släckt i några timmar, brukar prova lysa med en svag lampa och då är alla ciklider framme och slåss om algtabletten.
#7 - 7 april 2006 23:48
Även fast det är nästintill kolsvart i karet och rummet tycks malawisarna "aktiveras" av matlukten malpellets har. Detta har tidigare hänt med fiskar som Molly, Eldstjärt och Gurami. En fisk har väl bättre luktsinne än människan, samt är präglade på att ljudet av en upplyft lysramp eller öppnad lucka innebär utfodring oberoende av tiden på dygnet, och därför vaknar dom upp vid minsta ljud eller doftämne och kalasar på malpellets. Rätta mig gärna om jag har uppfattat någonting fel!

/GL

Annons