[QUOTE=gigardt]Har du inte hört talas om cirkulationspumpar då,de kan du ju ha utanför karet.
MvH Richard[/QUOTE]
Jo visst vet jag det har både pumphuvud och cirkulationspump men du lär iaf ner med slangar i akvariet för det!! Om man inte har någon snygg bakgrund man kan gömma dom bakom.
[QUOTE=facking najs]mmm...jag vet...men när man köper ett juwel akvarium så får man ju med pump...och det känns onödigt att betal för gågonting man inte ska använda
Tacksam för svar:D[/QUOTE]
Det är väl ett innerfilter med i juwel paketen eller? kan ju köpa till ett ytterfilter just för biologiskt filter. Eller om du skaffar en bakgrund så kan du fylla bakom den med blå filtermatta eller liknade och ha en kraftig pumphuvud som driver dit hembyggda filter.
Nej det är ju helt upp till dig om du vill ha så att fiskarna trivs eller inte.
Vette tusan om det är bara cirkulationen som spelar roll, om du varken har ett fungerande filter eller en bra miljö så kvittar det hur mycket pumpar du har!!!
[QUOTE=facking najs]om man har ett 300 liters kar så verkar det galet att byta ut 150 liter i veckan. det blir ett himla drällande med hinkar.
Tacksam flr svar:D[/QUOTE]
Jo det är nödvändigt att byta runt 50% av vattnet om du ska tillsätta bikarbonat i vattnet för om man höjer Ph i vattnet så kommer ammoniumjoner att omvandlas till ammoniak som är giftigt.
Om du byter mycket vatten så späds ammoniaken ut så den blir ofarlig.
Tömmer ca 200- 270 liter i veckan i mitt malawi, använder ett pumphuvud och en vattenslang men det räcker om du har en vanligt vattenslang. köpte en från jula och kopplingar 1/2 och en som passar till vattenblandaren i duschen så har du påfyllning oxå utan vatten slask.(har själv använt hink)=)
Mvh Mattias