Malawi lättodlade???

#1 - 3 februari 2006 23:45
När jag kollar lite på arbetsbeskrivningarna så har de flesta malawi-fiskarna brons i odlingsvalör. Så jag tänkt att de kanske är lättlekta om man jämför med de andra malawisarna. Hur är det egentligen?

och en fråga till. Om jag har ett 300 l kar med malawi ciklider. Kan då flera olika arter ha yngel samtidigt?

tacksam för svar:D
#2 - 4 februari 2006 00:05
Malawiciklider

Malawiciklider är extremt lättlekta. Det är nästan en omöjlighet att inte få dom att leka. Flera arter kan leka samtidigt. Tyvärr så blir dom flesta yngel uppätna av dom övriga innevånarna. Men om du har gott om gömställen för ynglen så brukar alltid en del klara sig. Jag har i mitt eget 720-liters Malawikar fått mängder av yngel att klara sig. Och med lättlekta menar jag i första hand Mbunas. Du skulle kunna ha tre grupper med Mbunas i ditt kar med 8 individer av varje art.Till exempel Labidochromis caeurelus, Röd Zebra och Pseuodotropheus socolofi. Då skulle du få både gula, röda och blå fiskar.
Snyggt!
#3 - 4 februari 2006 09:16
Tack för svaren men det går inte att hitta arterna som står på latin...Jag hittade bara röd zebran, as snygg:) Hur ska jag inreda? Ska jag ha ett litet "stenbrott" i mitten som det finns gott om gömställen i och kanske nån fin rot? Eller hur vill de ha det?

Tacksam för svar:D
#4 - 4 februari 2006 12:34
[QUOTE=facking najs]Tack för svaren men det går inte att hitta arterna som står på latin...Jag hittade bara röd zebran, as snygg:) Hur ska jag inreda? Ska jag ha ett litet "stenbrott" i mitten som det finns gott om gömställen i och kanske nån fin rot? Eller hur vill de ha det?

Tacksam för svar:D[/QUOTE]

Dom ska ha massa gömställen och fin sand. Växter kan du ha typ javaormbunke,Anubias som du kan sätta fast på stenar, vanliga växter blir upp grävda ganska snabbt. Rötter surar ner vattnet dom ska man undvika. Malawi vill ha 7 och uppåt i Ph går att höja med bikarbonat.
Och kraftig cirkulation runt 900 - 1200 l/h.

Mvh Mattias
#5 - 4 februari 2006 13:35
[QUOTE=MantaC0re]Dom ska ha massa gömställen och fin sand. Växter kan du ha typ javaormbunke,Anubias som du kan sätta fast på stenar, vanliga växter blir upp grävda ganska snabbt. Rötter surar ner vattnet dom ska man undvika. Malawi vill ha 7 och uppåt i Ph går att höja med bikarbonat.

Mvh Mattias[/QUOTE]

Det där med cirkulationen på vattnet har ju lite att göra med akvariets storlek.
Du kan ju inte ha en pump som pumpar 900-1200 l/h i ett 300 liters kar,det räcker ju knappt till ett 100 liters kar.Räkna på ca 5-10 ggr akvariets volym.
MvH Richard
#6 - 4 februari 2006 16:17
Tack för svar. Är det en stor fördel med BTN bakgrund i malawi kar. Men om man köper ett juwel akvarium så räcker ju inte pumpen till. Ken man byta pumpen inuti skälva boxen som juwel akvarium har sina pumpar och värmare i.

#7 - 4 februari 2006 16:56
[QUOTE=gigardt]Citat:
Ursprungligen postat av MantaC0re
Dom ska ha massa gömställen och fin sand. Växter kan du ha typ javaormbunke,Anubias som du kan sätta fast på stenar, vanliga växter blir upp grävda ganska snabbt. Rötter surar ner vattnet dom ska man undvika. Malawi vill ha 7 och uppåt i Ph går att höja med bikarbonat.

Mvh Mattias

Det där med cirkulationen på vattnet har ju lite att göra med akvariets storlek.
Du kan ju inte ha en pump som pumpar 900-1200 l/h i ett 300 liters kar,det räcker ju knappt till ett 100 liters kar.Räkna på ca 5-10 ggr akvariets volym.
MvH Richard[/QUOTE]

Så du menar jag ska ha en pump som pumpar ca 2700 -5400l i mitt 540l??
Mellan 3-5 gg kan nog stämma men 10 låter lite väl åt malawi men för saltvatten kan det stämma. så då ska facking najs ha två Fluval FX5 till sitt malawi kar???

I sjön lever de flesta arter på relativt grunt vatten vid klippkusten där vattnet är syrerikt. Därför är det nödvändigt med kraftfulla pumpar i malawiakvarier (med en omsättning på minst 3 gånger akvariets volym per timma). Mycket viktigt är också att man utför regelbundna vattenbyten (helst en gång per vecka) och vid dessa tillfällen byter ganska mycket vatten (ca. 1/3).

Taget av zoopets Allmänna artbeskrivning om Mbunas
#8 - 4 februari 2006 18:39
Kan ni inte skicka bilder på era malawi kar så kanske jag kan få lite inspiration. Det skulle vara skitschysst.

#9 - 4 februari 2006 21:44
Har ingen kamera, den ligger på investeringslistan :(
#10 - 4 februari 2006 22:17
[QUOTE=MantaC0re]Så du menar jag ska ha en pump som pumpar ca 2700 -5400l i mitt 540l??
Mellan 3-5 gg kan nog stämma men 10 låter lite väl åt malawi men för saltvatten kan det stämma. så då ska facking najs ha två Fluval FX5 till sitt malawi kar???

Taget av zoopets Allmänna artbeskrivning om Mbunas[/QUOTE]

När jag körde mitt 400 liters kar så hade jag en fluval 404 och en aqua clear 901 och en aqua clear 3000,de gav tillsammans ca 6000 l/h och det var lagom.I zoopets utdrag står det minst 3ggr akvariets volym per timma.
Man behöver ju inte ha två filter som pumpar så mycket,har du inte hört talas om pumphuvuden eller cirkulationspumpar.
MvH Richard
#11 - 5 februari 2006 10:46
Håller med gigardt 5-10ggr är mkt i ett malawi. Har också hört 3ggr akvarievolymen i timmen. Blir jävligt dyrt med så stora ytter filter eventuellt så många ytterfilter som det går åt för att få den filter styrkan. Mitt Fluval 305 kostade 1200kr och det ger så det räcker åt mit 180 liters.
#12 - 5 februari 2006 15:02
[QUOTE=Simon B]Håller med gigardt 5-10ggr är mkt i ett malawi. Har också hört 3ggr akvarievolymen i timmen. Blir jävligt dyrt med så stora ytter filter eventuellt så många ytterfilter som det går åt för att få den filter styrkan. Mitt Fluval 305 kostade 1200kr och det ger så det räcker åt mit 180 liters.[/QUOTE]

Det var ju 5-10ggr jag menade ju,läs texten ordentligt,man kan ju använda ett stort ytterfilter och sedan pumphuvuden..
MvH Richard
#13 - 5 februari 2006 15:22
ok...Kan ni inte skria lite vad som krävs av en för att ha malawi? Om typ hur ofta man behöver byta vatten, vad man bör ha i akvariumet o.s.v.

#14 - 5 februari 2006 16:02
Låter lite overkill för min del med en massa pumpar...(är inte vackert!![|)] )
Har en Am top 1200l och ett Eheim Professional 2 och det räcker då för mina firrar.
Byter ca 50% av vatten i veckan, har väldigt få växter i så man får passa sig för nitrit, Sen har jag massa stenar har väl runt 50-60 kilo sten allt har jag tagit själv så man får samma sten sort. Har en liten rot(ska inte finnas) för en mal som tydligen vill äta på en rot.:(
Har två stenrös på var sida och en stor sten i mitten, ska även i med fler till sommaren. Mina malawis är mer lekvilliga när jag höjer Ph, har ca 8,2-9 i nu och 27 grader i vattnet.
Men viktigast är vatten byterna slarva inte med dom så fungerar ditt malawi kar perfekt.:D
#15 - 5 februari 2006 16:26
om man har ett 300 liters kar så verkar det galet att byta ut 150 liter i veckan. det blir ett himla drällande med hinkar.

Tacksam flr svar:D
#16 - 5 februari 2006 20:56
[QUOTE=facking najs]om man har ett 300 liters kar så verkar det galet att byta ut 150 liter i veckan. det blir ett himla drällande med hinkar.

Tacksam flr svar:D[/QUOTE]

Skaffa en slang som du leder in på toalatten och anväder dig av hävert metoden.Det räcker att du byter ca 30% i veckan,funkade fint för mig.Sen är det ju lite beroende vad man har för filtrering.
MvH Richard
#17 - 5 februari 2006 20:58
[QUOTE=MantaC0re]Låter lite overkill för min del med en massa pumpar...(är inte vackert!![|)] )
[/QUOTE]

Har du inte hört talas om cirkulationspumpar då,de kan du ju ha utanför karet.
MvH Richard
#18 - 5 februari 2006 21:14
mmm...jag vet...men när man köper ett juwel akvarium så får man ju med pump...och det känns onödigt att betal för gågonting man inte ska använda

#19 - 5 februari 2006 21:21
[QUOTE=facking najs]mmm...jag vet...men när man köper ett juwel akvarium så får man ju med pump...och det känns onödigt att betal för gågonting man inte ska använda

Nej det är ju helt upp till dig om du vill ha så att fiskarna trivs eller inte.Ett juwel akvarie är ju inte gjort för just malawis,skulle man ha olika akvarier för olika fiskar så skulle det ju bli en uppsjö med olika modeller på akvarier.just därför finns det extra tillbhör för akvarier.
MvH Richard
#20 - 6 februari 2006 11:48
[QUOTE=gigardt]Har du inte hört talas om cirkulationspumpar då,de kan du ju ha utanför karet.
MvH Richard[/QUOTE]

Jo visst vet jag det har både pumphuvud och cirkulationspump men du lär iaf ner med slangar i akvariet för det!! Om man inte har någon snygg bakgrund man kan gömma dom bakom.

[QUOTE=facking najs]mmm...jag vet...men när man köper ett juwel akvarium så får man ju med pump...och det känns onödigt att betal för gågonting man inte ska använda

Det är väl ett innerfilter med i juwel paketen eller? kan ju köpa till ett ytterfilter just för biologiskt filter. Eller om du skaffar en bakgrund så kan du fylla bakom den med blå filtermatta eller liknade och ha en kraftig pumphuvud som driver dit hembyggda filter.

Nej det är ju helt upp till dig om du vill ha så att fiskarna trivs eller inte.

Vette tusan om det är bara cirkulationen som spelar roll, om du varken har ett fungerande filter eller en bra miljö så kvittar det hur mycket pumpar du har!!!

[QUOTE=facking najs]om man har ett 300 liters kar så verkar det galet att byta ut 150 liter i veckan. det blir ett himla drällande med hinkar.

Tacksam flr svar:D[/QUOTE]

Jo det är nödvändigt att byta runt 50% av vattnet om du ska tillsätta bikarbonat i vattnet för om man höjer Ph i vattnet så kommer ammoniumjoner att omvandlas till ammoniak som är giftigt.
Om du byter mycket vatten så späds ammoniaken ut så den blir ofarlig.

Tömmer ca 200- 270 liter i veckan i mitt malawi, använder ett pumphuvud och en vattenslang men det räcker om du har en vanligt vattenslang. köpte en från jula och kopplingar 1/2 och en som passar till vattenblandaren i duschen så har du påfyllning oxå utan vatten slask.(har själv använt hink)=)

Mvh Mattias
#21 - 6 februari 2006 20:48
#22 - 6 februari 2006 22:10
[QUOTE=MantaC0re] Vette tusan om det är bara cirkulationen som spelar roll, om du varken har ett fungerande filter eller en bra miljö så kvittar det hur mycket pumpar du har!!![/QUOTE]

Nej det är ju naturligtvis inte bara cirkulationen som spelar roll men om man har ett eller två skapliga ytterfilter och sen cirkulations pump så blir ju inte det lika dyrt som att köpa flera stora filter.
MvH Richard
#23 - 27 februari 2006 19:29
Mitt Malawikar

Så här ser mitt malawikar ut.
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=394249#
#24 - 27 februari 2006 20:09
Hej på er. Jag lägger mig i lite och förklarar också :)

Någon nämnde ett totalflöde på 5-10x akvarievolymen. Det tycker jag är helt riktigt. Glöm inte att utnyttja flödet för att skapa bra ytrörelse på vattenytan då malawi trivs väl i syrerikt vatten.
#25 - 27 februari 2006 20:14
Här har du förresten mitt sätt att byta vatten på:
http://www.gimbo.se/akvarierelaterat/enkelt-att-byta-vatten/
#26 - 5 mars 2006 10:18
Jag har ett 540 kar, med 2st Fluval 404 och en powerhead 802:a tror ja de är (1500L/h) de fungerar bra iaf funderar ev. på en sådan powerhead till.
Byter ca: 250-300L vatten/vecka

Annons