cola 788 skrev:Har nu fått upp ph-värdet till 8(ett vatten byte och bikarbonat lysande tips från experterna här på forumet TACK). Det är en vecka sedan jag satte i gång akvariet, bör jag vänta längre eller kolla något annat. Isåfall är jag är det julafton att äntligen befolka akvariet(450l).Funderat på golden,rödzebra och maingano. Några tips om antal eller blandningen el ev andra sorter tar jag tacksamt emot. Vissa är det väl svårt att se skillnad på hanne och hona, men då är det väl bara att chansa med ett gäng eller.
AORFISH skrev:Köper du dom riktigt små är det lite svårt.. Oftast växer hanarna lite fortare eftersom de blir lite större. Rödzebran är lätt att se skillnad på eftersom hanen är blå och honan orange. När de är små yngel är hanen brun och honan orange.Mkt. lätt.. :-) Det finns också en rosa variant på hane som är ganska vanlig.. Lite svårare att skilja på när de är små. Brukar kunna se på ryggfenan att den är med igenomskinlig och har massor med äggfläckar..De är också mycket tydligare på analfenan..Rödzebra honan har mer intensiv orange färg på kropp och ryggfena..Mainganon är lite svår men fösök att få en hane med många äggfläckar..För att vara säker på att få en hona eller flera.. :-) Ta exemplar utan äggfleckar eller med max en väldigt otydlig isåfall.Även där skiljer de sig lite i storlek.Hanen är alltid lite större.. För att vara helt säker så köp Melanochromis interruptus(johanni) ifrån Chizumulu! Hannen är otroligt lik maingano men honorna är helt gula! Grymt snyggt! Golden brukar man kunna se skillnad på tidigt.Hanen är svart på ryggfenan och på magen bukfena och analfena.Honan saknar svart färg på analfena och bukfena..Honan är också mkt mindre..Skaffa helst en grupp av varje art.Se till att alla hanar kan ta ett eget revir igenom att ha många ställen de kan gömma sig på.Även bra för honor när de behöver lite lugn ifrån hanens ständiga uppvaktning.Yngel med givetvis.. :-)Skippa allt var rötter heter för det gör vattnet surt..Hoppas det går bra och att du får ett grymt malawi akvarium! :-)
Daniel_N skrev:Vad du än gör, lägg ut bilder när du köpt alla 3 sorterna, jag funderar nämligen på samma sammansättning och är nyfiken på hur det ser ut :)