malawi kliar sig

#1 - 25 november 2007 12:31
hej har ett gäng med malawi sedan 2 veckor tillbaka nu är det så att dom kliar sig på botten ibland, är dom sjuka eller är det nitrit?

dom gräver och jagar varandra som tokar bara dom av samma sort. ex golden.
dom rycker och framför varandra och honorna gömmer sig lite ,

vad är det som händer är det lek eller är dom bara störda ?
#2 - 25 november 2007 19:54
Att dom kliar sig lite är helt normalt, de tycker det är skönt.

Grävandet, ryckandet och spelandet är alla en del av de signaler de har för sig mellan varandra., både när det gäller revir och lek.. så det kan nog vara lek på gång. :)
#3 - 26 november 2007 13:21
Är det nystartat kan det vara amoniak/nitrit. Så håll koll på dom om dom börjar flämta mycket.
#4 - 26 november 2007 14:00
eriahl skrev:
Är det nystartat kan det vara amoniak/nitrit. Så håll koll på dom om dom börjar flämta mycket.

Ah, såg inte att det var nystartat! Börjar de stå mycket vid ytan, så kan det vara ammoniak eller nitrit, ja. Köp ett dropptest och prova vattenvärdena, håller med eriahl.
#5 - 27 november 2007 17:32
hej det är inte nystartat vart igång i ca 4 månader och har haft fisk i förut men bytte till malawi för 2 veckor sedan men har haft kvar vatten och allt .

men dom verkar ha fått klarare färger nu det sista för dom har bara kliat i några dagar
#6 - 27 november 2007 17:35
Har du haft tangangika tidigare eller har du bytt pH och hårdhet på vattnet?
#7 - 28 november 2007 20:34
Det är ett vanligt beteende bland Malawi.
Bara de inte gör det överdrivet och är slöa flåsiga för övrigt..
#8 - 29 november 2007 17:27
hej igen dom är ju inte slöa eller flåsar dom verkar må riktigt bra blev bara orolig för alla skriver ju om en massa sjukdommar och då var jag rädd att mina med hadde fått det. någon som vet någon bra sida man kan läsa mycket om odling och mer info om malawi tänkte på vatten värden och lite mer .

jag kör med ca 26 grader i vatten och ph på ca 7-8
#9 - 29 november 2007 17:33
boris skrev:

jag kör med ca 26 grader i vatten och ph på ca 7-8

Malawisar vill helst ha pH runt 8 så höj det mera. Maxa gärna med bikarbonat.

Annons