malawi kar

#1 - 2 oktober 2007 20:18
hej alla zoopare!!

hade tänkt att starta ett malawi kar snart och då undrar jag bara om ni vet några bra fiskar som lever in samma del av sjön så man kan anpassa inredningen så bra som möjligt efter just dem!!

vill gärna ha fiskar som är relativt lätt att på att leka och inte kräver så mycket skötsel tex ofta vattenbyten och så.
helst så ska det räcka men "vanlig" fisk mat men det är kanske för mycket begärt, vad vet jag;)

har ett 250 L kar nu. tänkte köpa den mesta inredningen så skulle gärna vilja få tips på det me, så som fiskarnas naturliga miljöer och så

// Axel Isidorsson ! hade!!
#2 - 2 oktober 2007 20:29
Tjena Axel...

Gå in på "Afrikanska ciklider" under "Fiskar och andra vattendjur". Där finns en hel del med trådar om val av fisk etc.

Själv har jag för tillfället Johanni och Golden, men är på jakt efter ytterligare en liten grupp...

Lycka till!
#3 - 3 oktober 2007 15:25
okej tack för tipset. =)

någon mer som kan ge lite exempel?
#4 - 3 oktober 2007 15:47
vattenbyten kommer du nog inte ifrån vilken fisk du än väljer, tyvärr.
mitt kar är inrett med faxegrus (finkornigt och ett rent h-vete att tvätta) och runt 30-40 kg vit hålsten. många gömställen brukar rekommenderas.

har golden, rödzebra, demasoni och hongi och ancistrusmalar.
födan består av räkmix och tropicals malawiflingor, om vartannat.
#5 - 5 oktober 2007 18:42
Som startfiskar från Malawisjön skulle jag vilja rekommendera Golden (Labidochromis caerulus) och Mary Gold (Pseudotropheus acei). De är båda rätt lugna för att vara malawis och gör sig fint med varandra. De är inte heller så svåra mot nya fiskar som man sedan sätter i.
Malawi-akvarium är rätt lättskötta, så länge som man har ett högt pH, gärna upp mot 8, hårt vatten plus massor med sten och grottor. De vill också gärna ha bra fart på vattnet.
På grund av det hårda vattnet trivs inte så många växter där, Vallisneria, Anubias och Crinum-lökar brukar fungera, dock.
Du kommer dock inte undan vattenbytena....men ju större akvarium och pump/filter du har, desto mera sällan behöver du byta. Jag byter 30-40% av mitt 540-liters ungefär var fjärde vecka.
#6 - 5 oktober 2007 20:11
Faxesand, mycket grottor, mycket pumpar, dom leker i plastpåsen så det blir svårt att inte få yngel. En kompis till mig lägger runda stenar ovanpå faxesanden, där ynglen kan komma undan sina glupska kompisar i skarvarna som blir mellan stenarna. Det fungerar fantastiskt bra.
#7 - 12 oktober 2007 08:28
I ett 250 liters kar bör du byta en fjärdedel vatten i veckan..

Annons