Malawi kar

#1 - 14 augusti 2011 19:25
Tänkte inreda mitt kar med rocky btn, för auloconara chitande majseni, helt enkelt ett röse av sten, hitta kolsten på en webshop för 20:-/kg, men de var svårare hitta pris och nån som säljer akvariumskiffer. Nån som vet vad de brukar ligga på per kg?
#2 - 14 augusti 2011 19:32
ska du med skiffer till? kolstenen funkar la fint? inte så snyggt att blanda sten.
admin
Christian Alfredsson
#3 - 14 augusti 2011 19:32
Är du verkligen säker på att du vill ha kolsten. Jag har kört ett Malawikar med massa kolsten och det blev inte så bra. Fisken färgade inte alls bra i det.
#4 - 14 augusti 2011 19:33
mja jag har sett malawi kar med kolsten o de har färgat bra. men annars är ju kalksten eller lavasten jäkligt snyggt
#5 - 14 augusti 2011 19:38
Nu var tanken att ha en av dom :-) tror ett rös av skiffer skulle smälta in fint med min rocky BTN. Vad brukar kilopriset vara? Vill inte ha vanlig skiffer för risk för oönskade mineraler. Nu har jag dock fint kalkgrus. Ganska snyggt till kolsten. Men som du sa... Risk dom inte färgar ut som dom ska. Vore kanske om man blanda kolsten å kalksten. De lät jäklit bra :-)
admin
Christian Alfredsson
#6 - 14 augusti 2011 20:11
Det som jag gillar mest är om du kan hitta sten som är så lika Rocky BTN som möjligt. Har sett det och det blir fruktansvärt snyggt. Själv har jag inte gjort så, men jag har sett andra kar.
#7 - 14 augusti 2011 20:17
Sprängsten finns de ingen brist på i vårt land precis. Å jo de vore ju snyggt de med. (gratis är alltid trevlit!)
#8 - 30 augusti 2011 18:45
Lavasten är ett big no till malawi. Dom skadar sig jättelätt nät dom leker och skyddar sina revir.
Kalksten är riktigt snyggt till malawi ;)

/ Elin
#9 - 30 augusti 2011 18:51
skitsnack. går utmärkt att ha lavasten till malawi. men visst. det är rätt vassa stenar. men visst går det köra med lavasten. har jag själv gjort o sett massor med malawi-kar med lavasten.

kalksten är riktigt snyggt! håller jag med om
#10 - 30 augusti 2011 18:52
Lavasten funkar utmärkt till malawi. Aldrig sett någon fisk skadat sig på lavasten. Eller kanske bara jag?
#11 - 30 augusti 2011 18:53
ne du är inte själv med den erfarenheten macke
#12 - 30 augusti 2011 19:00
hannesc skrev:
ne du är inte själv med den erfarenheten macke
Skönt att veta att jag inte är ensam om det :p.
#13 - 31 augusti 2011 14:35
Lavasten kan ha ganska varierande struktur, en del ganska släta och en del väldigt vassa och de vassa tycker jag man ska undvika för även om fisken är smidigare än vi människor så händer det att de simmar in i inredningen om de tex blir skrämda och är den då väldigt vass så blr det ju skador! Sen tycker jag lavasten är otroligt ful i ett akvariuem och det finns så mycket annan snygg sten, men det är ju bara MITT tycke och smak;)
#14 - 31 augusti 2011 15:58
Har 30 kg lavasten och något speciellt rundade är dem inte. Inte så att de är sylvassa men spetsar finns där. Aldrig haft några problem med fiskar som skadar sig :)

O åheim. Smakan är ju som baken; skitig och delad ;)
#15 - 1 september 2011 10:49
Jag själv hade inte tagit risken med lavasten. Känns så onödigt om en fisk skulle få rispor..
#16 - 1 september 2011 11:13
fast det kan de få av kalksten med isåfall:)
#17 - 1 september 2011 13:30
självklart kan man få rispor av all sten. jag menar kom igen. lavasten är vass sten och man får självklart själv avgöra om det är värt risken. beror ju rätt mycket på hur man inreder karet med. finns inga direkta rätt eller fel. bara man är rädd om fisken så mycket som möjligt...
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 september 2011 14:05
Har du en BTN-rocky så är de stenar som passar särklassigt bäst till denna bakgrund vanliga avrundade stenar som man hittar i eller vid de flesta vattendrag, i naturen eller säkert också i sin egen trädgård - vi fick säkert upp 500 kg med sten när några land grävdes upp i vår trädgård i somras.

Kalkstenar är bra för de buffrar vattnet en del - men kalkstenar återfinns i alla fall inte i naturen där jag bor.
Sprängsten skall man inte använda - egentligen minns jag inte riktigt varför med det fastnar tydligen något ämne på dom vid sprängningen.
Lavasten skulle jag vara försiktig med, åtminstone med de varianter (finns flera typer) som det finns håligheter i och dessa är stora nog för fiskarna att komma in i för då finns det en uppenbar risk att de skadar sig

Annons