Malawi Inredning + Skumma mått.

#1 - 13 oktober 2008 20:39
Hej nu är tiden inne då jag ska göra om mitt 375 liters till ett Saltvattenskar och mitt nya kar med Måtten 150 x 70 x 70 (735 liter) till Malawi kar.

Då har jag lite frågor om Kalksten och bakgrunder.

Har haft ett litet problem med min kalksten med att det växer alger på dom fruktansvärt fort... DOm blir grå/bruna redan efter någon 1-2 dagar.
Finns det något trix för att få dom att hålla sig någorlunda vita? så fruktansvärt fina när man släpper i dom :)

Sedan om bakgrund så undrar jag om tex, BTN har Malawi / Rock bakgrunder med dessa mått (150 x 70 x 70) eller måste man specialbeställa / Göra egen?
Kanske andra företag än BTN som gör för dessa mått?

Sedan en till fråga är just nu har jag en pump som går 1000 l/h i 375 liter karet Kommer denna räcka för 735 karet eller borde jag satsa på en till 1000 l/h pump?
#2 - 14 oktober 2008 11:45
Algerna kan algätande malar råda bot på. De går helt ok ihop med malawis, och några ancistrus kan göra underverk. :)

150*70*70 har jag inte sett någonstans...det är inte direkt någon standardstorlek. Så jag misstänker att du får beställa en bakgrund som är större, och sedan får du plocka fram grensågen. Men det kanske finns.

Jag tycker att pumpkapaciteten skall vara 5-6 gånger vattenvolymen i ett malawi-kar. Dessutom gillar de att ha lite fart på vattnet. Så du kan nog komplettera med ytterligare ett filter, alternativt 1-2 kraftiga innerfilter som dessutom sätter sprutt på vattnet.

Och: Välkommen till Malawi-träsket! :D
#3 - 14 oktober 2008 13:14
Tack så mycket :)

Kollade runt lite på BTNs hemsida men de har inget som är högre än 60 cm så jag funderar på att om man kan göra en egen "höjning" på den i form av en list eller liknande?

Sedan hade jag gärna tagit tips på bra silicon för att fästa det med som inte påvärkar vattnet.
Finns kanske någon som har ett projekt när dom sätter upp sin bakgrund

//MVH Robin
#4 - 14 oktober 2008 14:53
fick du mitt p.m ??
#5 - 15 oktober 2008 11:15
Chippen skrev:
Tack så mycket :)

Kollade runt lite på BTNs hemsida men de har inget som är högre än 60 cm så jag funderar på att om man kan göra en egen "höjning" på den i form av en list eller liknande?

Sedan hade jag gärna tagit tips på bra silicon för att fästa det med som inte påvärkar vattnet.

Finns kanske någon som har ett projekt när dom sätter upp sin bakgrund

//MVH Robin

Joho då, så gjorde jag. Jag pallade upp min bakgrund med frigolitbitar. Sedan täcker man över frigoliten med akvariegruset. Gör dock så, att du verkligen går längs med hela undersidan, så att ingen fisk kan komma bakom även om de gräver upp gruset.

Clas Olsson har silikon som de faktiskt kallar för "Akvariesilikon", och det lär funka bra.

Annons