Malawi igen=)

#1 - 8 januari 2005 00:37
Från början hade jag malawi i två år i mitt 222liters akvarium allt fungarade perfekt och så=). Efter att varit sugen på sydamerikansk biotop länge så skulle jag skaffa det. Ett till stort akvarium fick jag inte skaffa för föreldrarna så fick tyvärr lägga ner malawikaret och göra om det till sydamerikanskt=).
Jag hade till en början mycket växter i det men de gillade tydligen inte mitt kar de blev missfärgade jag provade allt, men nope de ville dö ändå!
Diskusen fick hålsjukad och alla dog. Då blev jag trött på skiten!
Så nu har jag skaffat malawi igen=) De har bara anubias i sitt kar, de växterna har altid trivts hos mig i alla fall=)!
Var och köpte de första malawina idag!
Det blev:
3 "vanliga" golden (1hane-2honor) (honorna inte riktigt säkra möjligtvis små hanar)
2 Melanochromis auratus (1hane-1hona)
I karet går även 3 ancistrius.

Snart kommer det upp lite bilder på mitt kar.
Ge gärna tips till mig om andra malawisorter som passar till mig eller andra tips.

Mvh:Richard
#2 - 10 januari 2005 20:11
Skulle nog först och främst utöka dina existerande grupper med 2-3st individer till. Om du sen vill utöka med någon annan sort så skulle jag rekomendera Röd Zebra som passar bra ihop med de övriga du har.
#3 - 10 januari 2005 20:14
Vad synd att du misslyckades med sydamerika. Funderade du någonsin på Varför? Om man inte gör det så finns det inga garantier för att man lyckas med något annat. Varför är en bra fråga som alltid bör besvaras innan man går vidare.
MVH
Magnus
#4 - 11 januari 2005 08:21
[QUOTE=PsyM]Skulle nog först och främst utöka dina existerande grupper med 2-3st individer till. Om du sen vill utöka med någon annan sort så skulle jag rekomendera Röd Zebra som passar bra ihop med de övriga du har.[/QUOTE]Jag har själv ett Malawikar på ca 250 liter och i det karet har jag valt att ha totalt tre sorter. Visserligen består bara en grupp av ett par men mina salousi och rostciklider har jag sakta men säkert ökat på.

Jag tycker själv att det är snyggare med få grupper innehållande fler individer än få individer och fler grupper, om du förstår vad jag menar :) Så jag skulle personligen gå på PsyM:s råd att utöka de du redan har och sedan välja en sort som passar tillsammans med dom.

Lycka till!
#5 - 11 januari 2005 21:08
[QUOTE=Tropfrog]Vad synd att du misslyckades med sydamerika. Funderade du någonsin på Varför? Om man inte gör det så finns det inga garantier för att man lyckas med något annat. Varför är en bra fråga som alltid bör besvaras innan man går vidare.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Att mina diskus dog var nog mest otur. Mina växter dog nog mest på grund av temperaturen de gilade inte 29-30 grader. Jo jag har ställt mig dessa frågor!

Annons