Malawi i 290liter?

#1 - 9 december 2003 20:08
Har ett tomt 290 som står här... Tänkte flytta mina sällskapsfiskar dit, men har även en liten tanke på att låta mina sällskapsfiskar får gå kvar, och köra Malawi i 290-karet.
Nu undrar jag lite saker om detta.

Vilka arter, och hur många av varje kan jag ha i detta?
Vilken pumpkapacitet behövs?

Har ett 800L/H Hydor innerfilter. Skulle man kunna använda detta som pumphuvud tillsammans med blå filtermatta, eller är det för klent?

Funderar på att ha t.ex 2+5 Rödzebra, 2+5 Golden (eller något trevligare) samt 3+7 Demasoni. Sen lite olika malar i karet... Skulle ju då bli 24 fiskar + malar i 290liter...eller är det kanske förmycket fisk? Har fått rådet att ha ungefär 1 fisk / 10 liter vatten...så länge det är de mindre arterna... Dessutom har jag hört att det flesta Malawi vill leva lite "trångt...rätt eller fel?
#2 - 9 december 2003 20:51
Jag skulle satsa på en pump som pumpar 1200l/h. 800l/h blir nog för lite. Skulle nog satsa på ett 20tal fiskar. Fiskvalet vet ja inte vad jag ska säga har ingen erfarenhet av demanosi bara hört att dom ska vara aggresiva. Men rödzebra och Golden funkar ihop iaf.
#3 - 9 december 2003 20:58
Tackar!

Golden är väl inte direkt någon favorit...skulle hällre ha något annat OM det skullebli Malawi i det karet. Gärna någon art som blir blå...liksom Demasoni. Förslag på "mindre" blåaktiga fiskar som skulle passa???
#4 - 9 december 2003 21:11
Demasoni är inte så stor, mindre än Rödzebra. De är lite stökigare men inget allvarligt enligt mig. De vill Gärna vara i en större grupp minimum 8-10st. Jag kör Rödzebra och Demasoni tillsammans och det funkar bra. Demasonin är enligt mig den vackraste Malawi'n.
#5 - 9 december 2003 21:21
Som Mr Sonk skriver kan du ha demasoni och rödzebror.
Min favorit är Afra Edwardi:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=741
Sen har du ju saulosi liknar demanosi fast honorna är gula:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=105
Dessa har jag haft med rödzebror och det har gått bra, saulosin kan dock vara lite tuff ibland.
#6 - 9 december 2003 21:23
Afra Edwardi var ju ytterst snygg måste jag säga!
#7 - 10 december 2003 09:13
Datate:
Jag bor själv i Örebro och Aquarium Malawi här i stan har
C. Afra-Cobué "Edwardi-type" inne just nu (de hade iallfall exemplar kvar i lördags då jag var där), både vildfångade djur samt odlade. 210 respektive 65kr. Väldigt snygga!!.

//Eric
#8 - 10 december 2003 16:53
Eric: Aha...var några månader sedan jag var där senast. Nu är detta inte aktuellt just för tillfället. Flyttar upp på Norr i slutetpå december, och vet ännu inte hur jag ska få in båda (ev alla 4) karen i den lägenheten...men jag tror mer å mer på idén att sätta Malawi i 290-karet å köra mina sällskapsfiskar i mina 2 småkar.... Med andra ord så kan jag inte köpa något nu, men det är klart läge att planera och bestämma arter!

Brukar du handla där förresten?
#9 - 10 december 2003 19:14
Alltid!! [:-106][:-106]
Anders och Henrik som driver Aquarium Malawi är toppenkillar, de är oerhört kunniga och väldigt serviceinriktade.
De är ju grossister och har därför bara öppet för på torsdagar 17.00-20.00 samt Lördagar (Sept t.o.m Mars) 10.00-13.00

Väl värt ett besök.

//Eric
#10 - 10 december 2003 19:15
Alltid!! [:-106][:-106]
Anders och Henrik som driver Aquarium Malawi är toppenkillar, de är oerhört kunniga och väldigt serviceinriktade.
De är ju grossister och har därför bara öppet för på torsdagar 17.00-20.00 samt Lördagar (Sept t.o.m Mars) 10.00-13.00

Väl värt ett besök.

//Eric
#11 - 11 december 2003 02:40
En liten fråga till. Finns det någon lite större Malawi som skulle kunna gå som "parfisk" i ett 290-kar. Tänkte om det gick att ha 2 arter med 5-7 indevider av varje, och därtill ha 2-3st lite större fiskar för att få lite storleksskillnad i karet. Finns det någon sådan art?
Kanske skall tillägga att mitt kar har lite "ovanlig" form. Det är djupt men lågt. H120, D60, H40...så bottenytan är något större än ett vanligt 290...om det nu har någon betydelse då det gäler Malawi...!?

Annons