Malawi i 100 liters kar

#1 - 29 juni 2007 18:28
Skulle det funka att göra malawikar på 100 liter?

isf vilka fiskar är aktuella, vad bör man tänka på, vilka svårigheter finns:confused:

Malawisarna är ju så fina:D och så många att välja på.

/lmo
#2 - 29 juni 2007 19:17
Här kommer förslag för 100 l ur min malawi bok Back To Nature.

Tropheops sp. "red fin"
Pseudotropheus socolofi
Pseudotropheus heteropictus
Melanochromis joanjohnsonae
Melanochromis sp. "auratus elongate"
Labidochromis textilis
Labidochromis maculicauda
Labidochromis chisumulae
Labidochromis caeruleus
Iodotropheus sprengerae

Tror jag fått med alla nu.

Tänk på att du behöver extra bra filtrering och att du behöver läsa på ordentligt så att du får en harmonisk grupp i ditt akvarium (t.ex. hur många honor/hane rekommenderas).

Vattnet ska ha ett ph 8 och en temperatur på ca 28 grader.

Läs på om den art du är intresserad av så att du kan anpassa ditt akvarium med tillräckligt många grottor o.s.v.

Nu har jag säkert glömt mycket, men andra får fylla på!
Bilagor:
#3 - 29 juni 2007 19:40
Det gäller att inte blanda dem olika sorter med varandra i ett så litet kar,fler honor än hanar det bästa helst en hane i flocken svårt att se alla gånger.Denna frågan var uppe för ett tag sen så nån kan ge dig länken kanske för jag hitter inte den där kom rätt så mycket läsvärt fakta upp.
Bilagor:
#4 - 29 juni 2007 19:59
Tack för svaren

Jag kikade lite innan jag slängde ut frågan men hittade inget, kanske inte letade tillräckligt;)

/lmo
#5 - 29 juni 2007 20:16
Jag har själv provat att ha malawi i ett 112 liters. Då var ungdjur av golden som gick där. Tyckte det var rätt ok när de var små men när de växte på sig lite så tyckte jag personligen inte att det det såg naturligt ut och tror faktiskt också att fiskarna verkade bli lite hindrade i sina rusningar mm när det blev lite gruff.

Om du väldigt gärna vill tror jag du kan ha en art av ovanstående, kanske 5-6 individer. Men jag hade satsat på något annat som jag känner kan växa sig fullstora utan att begränsas av karet de går i. Jag hade kört dvärgciklider eller Tanganyika i ditt kar.
#6 - 29 juni 2007 21:15
har 2+5 golden i 100liter, funkar fint
mvh Danne
#7 - 3 juli 2007 16:08
är inte säker på om Pseudotropheus socolofi funkar så bra i mindre akvarium hadde en hane och tre honor slutade med att han jagade i hjäl alla tre och dog inte mycket senare själv, kanske bara jag som fick en mycket överaggresiv hane.
akvariet var på 200liter och hadde kolsten längst hela bakkanten och på sidorna, med mer än väl gömställen till alla invånare.
#8 - 4 juli 2007 11:22
i ett så litet kar hade jag nog provat med en aulonocara grupp, och sen nöjt mig där, för jag måste påpeka att min kompis som har socolofi och golden bl.a i ett 250l kar, hans minsta socolofi är typ 8cm och största runt 12cm men det står i dom flesta artbeskrivningar att dom bara bli 7cm:p

Annons