Malawi - hur många och vilka ?

#1 - 28 januari 2006 01:08
Hej

har ett 160 liters (100*40*40) som jag skulle vilja köra igång som malawikar.
Skulle gärna vilja ha någon Aulonocara-sort vilka jag tycker är otroligt vackra.

Blir lite förvirrad då en del säger att man ska ha många firrar för att få lugn i akvariet medans andra säger få...

Skulle behöva förslag på antal och någon kombination helst med Aulonocara om det är möjligt i 160 liter.

Bör man ha ytterfilter eller fungerar det med ett inner ?

Pratade med en kille i en större butik som sa att han körde vatten direkt från kran medans andra pratar om bikarbonat mm för att höja ph ?
Bor i Bromma/Stockholm.

tacksam för råd och idéer.
#2 - 28 januari 2006 09:53
Det bästa att köra med malawi är kalksten och kalkhaltigt grus som höjer pht perfekt.

Ytterfilter är att föredra har jag märkt efter att precis ha bytt till mitt 180l malawi men Aulonocaror skräpar kanske inte ner lika mkt.

När det gäller antal fiskar är det bra att ha många och framförallt många honor. Köp en hane och kanske 5-6st honor av någon av de lättare och mindre sorterna. Hanarna är lätta att känna igen på deras långa fenor och vackra färger.

Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 januari 2006 10:03
Dvärglikoma http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=68 och sedan sedan någon av de mindre mbunorna (t.ex. golden) skulle bli en bra kombination.
2 hanar + 3 honor av varje skulle säkert bli bra
#4 - 28 januari 2006 10:45
[quote=Simon B]Det bästa att köra med malawi är kalksten och kalkhaltigt grus som höjer pht perfekt.

[/quote]

Tack för svar
HAr hört att aulonocaror behöver finkornig sand , finns det någon speciell sort som är kalkhaltig ?
Håller kalkhalten sig på en jämn nivå eller måste man byta grus/sand efter en viss tid ?
#5 - 28 januari 2006 11:00
[quote=Kjell Fohrman]Dvärglikoma http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=68 och sedan sedan någon av de mindre mbunorna (t.ex. golden) skulle bli en bra kombination.
2 hanar + 3 honor av varje skulle säkert bli bra[/quote]

Tack för svar

Blir det inte en massa slagsmål i ett 160 l ( som ju är relativt litet) om man har flera hannar av samma sort ?

Ska iväg och kika nu så får vi se...

Skulle vilja ha en btn bakgrund också...kan man kapa en Rocky jewel 100x42
något på höjden om det skulle behövas ?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 januari 2006 11:45
Blir det inte en massa slagsmål i ett 160 l ( som ju är relativt litet) om man har flera hannar av samma sort ?

Inte någon av de två arternas hanar som jag nämner är så där väldigt aggressiva

kan man kapa en Rocky jewel 100x42

något på höjden om det skulle behövas ?

Svar Ja

Annons