Malawi hur många?

#1 - 15 februari 2007 15:56
Hur många malawis kan man ha i ett 320 liters akvarium om dom är mellan 10-25 cm långa.Jag har startat upp akvariet och fattas bara några stenar som ska i och undrar även om det finns någon viss sten som är extra bra för dom har hört något om ljusa eller mörka ska vara extra bra lr nått sånt...

Tack på förhand

MVH//Tony;)
#2 - 16 februari 2007 06:11
Ha många stenar och bygg grottor av dem då de gillar gömställen. De blir mindre skygga och fler yngel klarar sig om det finns möjlighet för dem att gömma sig. I våran 300:a har vi

2 frontosor (tangangika men de följde med akvariumet)
1 par golden
3 blue johanni
2+4 rödsebror
5 skäggmunsmalar
Ett gäng yngel, mest blue johanni.
#3 - 16 februari 2007 07:21
Halloj,

det är ganska stora malawis du har...! Ligger genomsnittet på 15cm? i ett akvarium har du en massa bös som tar plats. så har du ett akvarie på 320 liter så har du kanske 270 liter effektivt vatten. Detta innebär att du kan få in runt 18 ciklider i storleken 15 cm. (räkna med en liter per cm fisk).
Nu är detta en väldigt dum uträkning. För den tar bara hänsyn till biomassan... Det är kanske ännu viktigare vilka fiskar du har och hur de trivs tillsammans. Har du bara mbunas (troligen inte med tanke på storlkenen du nämner) så kan du ha i betydligt fler än om du bara ha säg Aulonocaras.

Har du lite blandat mbunas/annat i storlken 10-25cm så skulle jag säga runt 15-18 cilklider.
#4 - 16 februari 2007 08:01
Hoppar in med en fråga....
Jag har ett kar på 220l.

Kan jag då ha 10 maingano och 10 rödzebra + 2-3 malar?

/Janne
#5 - 16 februari 2007 08:10
balja skrev:
Hoppar in med en fråga....

Jag har ett kar på 220l.

Kan jag då ha 10 maingano och 10 rödzebra + 2-3 malar?

/Janne

Halloj,

Både johanni och zebran är ju mbunas. Johannin kan vara bråkig och elak, och vill ha lite utrymme under lek.
Inga av dina fiskar (vet inte vilka malar du har) blir över 10 cm. Så 20 mbunas i 220 liter kan gå, om de är i din storkel.
Men så kommer malarna in också. vilka är det? Ansistrus? Gibbis?

Du ligger i överkant till överbefolkning tycker jag. Men det kan gå.
#6 - 16 februari 2007 08:20
Har inte hittat "min" mal ännu, men den får max bli 10cm.
Något förslag?

/Janne
#7 - 16 februari 2007 08:23
balja skrev:
Har inte hittat "min" mal ännu, men den får max bli 10cm.

Något förslag?

/Janne

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Kanske?
#8 - 16 februari 2007 08:26
Har all sneglat på den, men villgärna ha någon mer "spertakulär" sort.
Tex zebran skulle vara snygg att ha men är alldeles för dyr.
#9 - 16 februari 2007 08:29
balja skrev:
Har all sneglat på den, men villgärna ha någon mer "spertakulär" sort.

Tex zebran skulle vara snygg att ha men är alldeles för dyr.

aha. Du vill ha ett par nya alltså. Trodde du hade de i karet, men kunde inte identifiera dem...

skulle rekomendera att du kollar igenom malforumet här. Finns massor av fina l-mallar. Golden nugget är nog den vanligaste...
http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=122

Annons