malawi? fisk val

#1 - 23 november 2007 20:48
hejsan.
efter många om och men så har jag bestämt mig föra att starta upp ett malawi kar (240L).
har nu ett inerfilter (700Lh) och ett ytter filter (600Lh) och undrar om det funkar?

hade tänkt mig att ha
Cynotilapia afra, Nkhata Bay ca 3-4 st och siamesiskaalgätare (4st =\ ) och ancistrus (2st) kanske pansal, men vill också ha en malawi sort till och undrar om ni kan rekomendera en check firre som kan äta helst enbart grönt flingfoder. för det räcker vell till Cynotilapia afra, Nkhata Bay?
#2 - 23 november 2007 21:14
axeisi skrev:
hejsan.

efter många om och men så har jag bestämt mig föra att starta upp ett malawi kar (240L).

har nu ett inerfilter (700Lh) och ett ytter filter (600Lh) och undrar om det funkar?

hade tänkt mig att ha

Cynotilapia afra, Nkhata Bay ca 3-4 st och siamesiskaalgätare (4st =\ ) och ancistrus (2st) kanske pansal, men vill också ha en malawi sort till och undrar om ni kan rekomendera en check firre som kan äta helst enbart grönt flingfoder. för det räcker vell till Cynotilapia afra, Nkhata Bay?

Jag tror på att fiskarna behöver omväxling vad det gäller foder. Jag menar att dina malawis får inte i sig alla vitaminer de behöver av enbart flingfoder.jag skulle rekomendera räkmix också.
#3 - 24 november 2007 08:40
okej.. men jag är rädd för massor med klet och så vet inte hur man ska göra om mna gör det självosv. :S:(:..

men tror ni cirkulatiumen räcker?
och vad mer för fisk kan man ha om man ändå måste använda räkmix?
#4 - 24 november 2007 10:59
ingen som vill svara?
#5 - 24 november 2007 11:01
Du har en totalt cirkulation på 1300 l/t, och det bör räcka till 240 liter. De malawis du nämner kan leva på enbart flingfoder - det finns ett bra malawifoder som Tropic Marine gör som är en mix av mestadels vegetabilier, men som även har lite animaliska födämnen i sig. Fast jag vill gärna att mina firrar skall få lite godis då och då också, så jag ger dom fryst mysis och ibland lite nykläckt artemia. :p
En bra firre att ha ihop med de andra du nämner är Pseudotropheus sp "Acei", a k a "Marigold". Jag tycker den blågula varianten är finast, men det finns helblåa och nästan svartvita också. :)
Maffia666
#6 - 24 november 2007 11:33
Cirkulationen räker säkert. Du kan ju söka på olika "malawimixar" och hitta en som kan passa dina firrar. Jag gör själv all mat till mina Malawi och tycker att det funkar mycket bra, och bra mycket billigare;). Men som Jensa sa så funkar det bra med enbart flinfoder och lite "godis" emellanåt. Jag tycker inte att Räkmixen grisar ner så mycket som man kan läsa om ibland, och då använder jag inte gelatin som bindemedel utan nyttjar det som finns i fisken jag använder. Man får ju mata med förstånd och inte vräka i maten;). Jag brukar ta en bit som jag håller med en stor pinnset, och fiskarna får plocka medans jag håller biten (som är fryst), och det har funkat bra för mig.
#7 - 24 november 2007 11:51
okej.. kollade lite på Lombardoi och de verkar ju intressanta:) men finns det ingen annas malawi där hanarna är blåa och honorna gula eller tvärtom? de skilljer sig ju mycket från Nkhata Bay vilket är bra:)
Maffia666
#8 - 24 november 2007 18:41
axeisi skrev:
okej.. kollade lite på Lombardoi och de verkar ju intressanta:) men finns det ingen annas malawi där hanarna är blåa och honorna gula eller tvärtom? de skilljer sig ju mycket från Nkhata Bay vilket är bra:)
Du har ju dessa Malawi http://www.cichlid-forum.com/articles/p_saulosi.php
Där Hanarna blir vackert färgad blåa och honorna är gula. Det är en vacker fisk enligt mig iallafall. Den brukar inte vara så svår att få tag på heller.
#9 - 24 november 2007 23:37
okeej.. jo dem snygga..

får nog skippa och tar nog saulosi (1 hane 3 honor) också hade jag tänkt mig johanni men de verkar ju vara ganska aggro =( men hade då tänkt mig samma som saulosi 1+3 vad tror ni om det och hur ska jag utfodra dem tror ni det räcker med grönt flinfoder och lite "godis" nån gång i veckan? eller vet ni nån liknande firre som skulle kunna funka istället för johanni?
#10 - 25 november 2007 09:18
Auratus har ju snygga gulsvarta honor och blåsvarta hanar. Har rykte om sig att vara rätt bitsk, men det får man nästan räkna med när man har mbunas.
#11 - 25 november 2007 12:53
okej.. njeaa. är inte så sugen på aratus. min bror hade det och den åt upp alla hans ciklider :(
jag som trode att mbunas var den snälla "familjen av malawi?" vilka kan man ha om man vill ha fiskar som skilljer sig så mycket som möjligt från varandra och är relativt lätt odlade? två olika sorer i 240L ?
#12 - 25 november 2007 14:27
mbunas är väldigt livliga och ofta revirhävdande fiskar, så "snälla" är väl lite att ta i. de är mycket tuffare än tex Aulnocaror.

Två sorter som är snälla och som skiljer sig mycket.. Vad sägs om Golden och Acei/mari gold?
#13 - 26 november 2007 21:07
tjaa. har satt upp karet nu men inte införskaffat mig några malawi än. hur långe ska man vänta tills man släpper i dem? släppte i några ameca splendens idag om det nu spelar någon roll?

Men tillbak till fisk valen?
det finns ju så oerhört mycket olika fisk att välja på. var i afären och kollade idag och ägaren sa att alla hans malawis gick att blanda och att man skulle ha mins 20 st i ell 240L kar.?? är det verkligen sant eller tror ni han bara säjer så för att jag ska köpa mer?

har kollat mer på aulncaror och funderar på "Aulonocara hueseri" (troligast)eller "stuartgranti maleri" de som skiljer dem åt förutom täckningen är vell att stuartgranti maleri är lite snällare?. och det står också att om akvariet är "någorlunda stort kan man hålla flera hanar ihop" (står på båda artbeskrivningarna) vad menas med det? 240L?

och tillslut tror ni att golden skulle funka ihop? hade tänkte mig 1+3 aulonocara och ca 5-6 golden skulle det funka utan att dem skadar varandra?

ojj lite mycket skrivet men det händer lätt när man skriver om hobbyn :)

hade!!

Axel
#14 - 27 november 2007 13:22
20 st i 240 liter fungerar bra. Det beror på att malawis kan vara aningens aggro mot andra fiskar, och om det är många fiskar, så sprider aggressionen ut sig över många olika. Då minskar risken för att någon blir sönderjagad.
Lugna mbunas, som t ex golden och acei, kan man nog hålla ihop med Aulonocaror.

"Någorlunda stort" lär betyda mer än 240, troligen upp mot 500 liter.
#15 - 27 november 2007 18:48
okeej. tack för svaren..

men måste man ha ca 20 st? det kommer ju se så överbefolkat ut i karet då ju? och om man har många honor så jager de vell inte varandra?

blir nog golden då.
#16 - 27 november 2007 20:00
Man måste inte, men det fungerar garanterat bättre. Jag har 18 ciklider och två synodntismalar och tycker inte att det är särskilt överbefolkat, fast å andra sidan är de inte fullvuxna än. En annan fördel med att ha många är att man de inte bli lika skygga, tan är mer ute och rör sig.

Honorna är inga dunungar direkt, utan jagar även de varandra, även om Golden är en i allmänhet snäll mbuna.
#17 - 27 november 2007 21:48
okej.. har kollat ännumer :P

och har nog kommit fram till att det blir 1+3 Aulonocara baenschi "Benga" 2+6 golden och socolofi 7st
då blir det ju 18 st plus lite algätare osv.
så det borde ju räcka men då är det nästa problem. jag har ju garanterat in 18 grottor.
hur blir det då? skall försöka fixa upp bild på karet så nu kan se men har för tillfället ingen kamera.

mvh Axel
#18 - 28 november 2007 11:45
De behöver inte en grotta var, det där löser de innbördes. Golden hänger dessutom inte jättemycket i grottor, utan föredrar lite öppnare skrevor och skrymslen.
#19 - 28 november 2007 14:04
okej.. skulle vara glad om ni kunde kolla i min andra tråd "gömställen"
#20 - 10 december 2007 18:16
hej kollat "ännu mer nu xD och kommit fram till att det blir
1+2 Aulonocara baenschi "Benga"
1+3 golden och 4st socolofi (2+2) och 4 siameser och 2 ancistrusar.. :)

någon som har åsikter?
#21 - 11 december 2007 10:34
Låter som en helt ok mix. :)
#22 - 11 december 2007 16:59
ojj läste om socolofins temprament i artbeskrivningen står det att den är lungn men på komentarerna inte?? vem ska jag lite på?
#23 - 12 december 2007 14:10
axeisi skrev:
ojj läste om socolofins temprament i artbeskrivningen står det att den är lungn men på komentarerna inte?? vem ska jag lite på?

Det varierar från fisk till fisk. Jag har haft goldens som varit rena psykopaterna, t o m. Enda sättet att få reda på hur just dina fiskar funkar är att prova. Att ha gott om gömställen är dock ett plus.
#24 - 12 december 2007 14:51
okej..

vet ni vad priset brukar ligga på de fiskar jag vill ha?(auloncanrata "benga, socolofi och golden?
#25 - 13 december 2007 16:37
axeisi skrev:
okej..

vet ni vad priset brukar ligga på de fiskar jag vill ha?(auloncanrata "benga, socolofi och golden?

Pris på benga brukar ligga på ca 300kr paret. Socolofi ca 69-79 kr styck Samma pris på golden ungefär.. Kan givetvis finnas både billigare och dyrare exemplar.. :) Grymt fin mix! :) Hoppas du hittar dem.Brukar vara ganska lätt..
#26 - 13 december 2007 20:55
okej :) ska jag släppa i alla på en gång eller art vis med några dagars mellanrum?
#27 - 14 december 2007 04:22
axeisi skrev:
okej :) ska jag släppa i alla på en gång eller art vis med några dagars mellanrum?

Det är bäst att släppa i Bengan lite före dom andra..Fast det går nog bra att släppa i alla med en gång..Tror nog att Golden och Socolofi kommer att ha fullt upp med att revir fightas..Dom brukar ofta ignorera auloncara totalt.. Se bara till att du har gått om gömställen så att alla kan hitta sitt revir.. Även Bengt.. ;-) Lycka till och grattis igen till en bra mix! Mvh/Magnus
#28 - 14 december 2007 07:36
Och välkommen till Malawi-träsket! :D
#29 - 15 december 2007 21:06
AORFISH skrev:
Det är bäst att släppa i Bengan lite före dom andra..Fast det går nog bra att släppa i alla med en gång..Tror nog att Golden och Socolofi kommer att ha fullt upp med att revir fightas..Dom brukar ofta ignorera auloncara totalt.. Se bara till att du har gått om gömställen så att alla kan hitta sitt revir.. Även Bengt.. ;-) Lycka till och grattis igen till en bra mix! Mvh/Magnus

okej.. :)
Tror du att det skulle funka att släppa i golden först? för det är den enda sorten som finns härinärheten. När jag ska köpa de andra måste jag nämligen åka några mil och rekomenderar du att köpa alla som vuxna eller yngel??

Har inte gjort min räkmix änn heller =\
Men det hinner jag nog i morgon. någon som har tips på bra blandning till malawis som äter små ryggradslös djur? (för det gör vell benga,golden och socolofi?.. :)

Tack för alla svaren :):)

Axel
#30 - 15 december 2007 21:09
Jens A. skrev:
Och välkommen till Malawi-träsket! :D

Man tackar:)

kommer troligtvis bilder när det är klart. blandade i lite annan sand i karet i dag men det blev inte alls snyggt =\..

vet inte om jag ska ta ut allt och sila det eller låta det vara..:confused:

Axel
#31 - 16 december 2007 09:27
axeisi skrev:

Tror du att det skulle funka att släppa i golden först? för det är den enda sorten som finns härinärheten. När jag ska köpa de andra måste jag nämligen åka några mil och rekomenderar du att köpa alla som vuxna eller yngel??

Har inte gjort min räkmix änn heller =\

Men det hinner jag nog i morgon. någon som har tips på bra blandning till malawis som äter små ryggradslös djur? (för det gör vell benga,golden och socolofi?.. :)

Tack för alla svaren :):)

Axel

Det är enligt min mening bäst att köpa yngel/Ungdjur då det brukar bli bäst när alla får växa upp ihop.. Fast Bengan brukar vara medelstor(Halvvuxen när man hittar den. Eftersom dom är så snälla så gör det inget att de är lite större. Om du släpper i golden först så se till att du är noga med att när du köper de andra att du "koppar" i dem ordentligt.Alltså du tar ett spann där du häller i vattnet i från fiskpåsen med de nya fiskarna. Där låter du dem gå i ca en timme.Var femte minut så tar du vatten ifrån ditt akvarium och häller i hinken.. På så sätt får de nya fiskarna samma lukt(Smak) som de gamla fiskrna (Golden) Då blir dom inte sedda som inkräktare på samma sätt..För att vara extra säker kan du mata dina golden lite precis innan du lägger i de nya fiskarna.Man kan också släcka lyset vilket brukar ha en lugnande effekt..Obs! Häll inte i vattnet ifrån hinken i avariet..Man vet aldrig..De kan ju haft någon sjukdom i affären samt att då kommer det ändå ny lukt i akvariet..Brukar funka för mig..Lycka till! :)
#32 - 16 december 2007 09:29
axeisi skrev:
Man tackar:)

kommer troligtvis bilder när det är klart. blandade i lite annan sand i karet i dag men det blev inte alls snyggt =\..

vet inte om jag ska ta ut allt och sila det eller låta det vara..:confused:

Axel

Gör det nu. Inte så kul att ångra sig när del väl är fisk i akvariet..Angående räkmix så funkar det med "Standard räkmix"
#33 - 16 december 2007 11:16
AORFISH skrev:
Gör det nu. Inte så kul att ångra sig när del väl är fisk i akvariet..Angående räkmix så funkar det med "Standard räkmix"

njea.. har kollat lite och det är faktiskt inte så himmla fult:P så det får vara.:p

blir att fixa räkmix snart då :D
#34 - 17 december 2007 13:12
AORFISH skrev:
Det är enligt min mening bäst att köpa yngel/Ungdjur då det brukar bli bäst när alla får växa upp ihop.. Fast Bengan brukar vara medelstor(Halvvuxen när man hittar den. Eftersom dom är så snälla så gör det inget att de är lite större. Om du släpper i golden först så se till att du är noga med att när du köper de andra att du "koppar" i dem ordentligt.Alltså du tar ett spann där du häller i vattnet i från fiskpåsen med de nya fiskarna. Där låter du dem gå i ca en timme.Var femte minut så tar du vatten ifrån ditt akvarium och häller i hinken.. På så sätt får de nya fiskarna samma lukt(Smak) som de gamla fiskrna (Golden) Då blir dom inte sedda som inkräktare på samma sätt..För att vara extra säker kan du mata dina golden lite precis innan du lägger i de nya fiskarna.Man kan också släcka lyset vilket brukar ha en lugnande effekt..Obs! Häll inte i vattnet ifrån hinken i avariet..Man vet aldrig..De kan ju haft någon sjukdom i affären samt att då kommer det ändå ny lukt i akvariet..Brukar funka för mig..Lycka till! :)

tackar tackar:)

blir att köpa golden efter skolan i dag:) blir några yngel till att börja med :):)
ska kolla om de har socolofi där också. isåfall blir det de också

Woho.. :D

Axel
#35 - 20 december 2007 20:02
afären var stängd och när de öppna så fans det bara golden. tänkte att jag skulle vänta lite med den och försöka hitt vart de finns att köpa bengan och socolofin först..

någon som vet vart det kan finnas i närheten av Uddevalla.. ???
#36 - 23 december 2007 14:11
Köpt 4 golden nu. :)

Men nu har jag funderat ännu mer och är inte lika säker på min fisk mix..
jag funderar om jag ska slopa en sort och ha fler golden. och isåfall vilken fiska jag ska skall ha. om jag tar bengan så finns det ju risk att det blir för mycket gult men det är åandra sidan olika färger på honor och hanar. och socolofin är ju svår att se skillnad på könet plus att de är vell aggrisivare?
Eller finns det någon annan malawi som jag har missat som funkar i med golden? (helst lätt att se skillnad på könen).

Hmm som sakt många tankar snurrar runt i huvudet på mig nu. behöver lite rådgivning;)

Mvh AxeL
#37 - 23 december 2007 14:44
tycker inte du ska köpa malawi i uddevalla. De jag sett där är antingen taskigt färgade eller är kraftigt avmagrade. Finns även affärer som inte har fullt så mycket koll som dom borde ha och säljer arter med fel namn.

Eventuellt kan djurmagasinet på torp har någorlunda kvalitè på några av fiskarna. Det händer faktiskt :)
#38 - 23 december 2007 14:48
axeisi skrev:
okej.. njeaa. är inte så sugen på aratus. min bror hade det och den åt upp alla hans ciklider :(

jag som trode att mbunas var den snälla "familjen av malawi?" vilka kan man ha om man vill ha fiskar som skilljer sig så mycket som möjligt från varandra och är relativt lätt odlade? två olika sorer i 240L ?

Auratusar bör man ha i större grupp för att det ska funka, minst en 5 st, är väldigt svårt ibland o veta vad som är hanne o hona. Ibland får man riktiga galenpannor till hannar, dom ska man helst plocka bort. fick ta bort min förra dominanta hanne eftersom den var aggressiv och gav sig på allt, men efter det så blev det tvärlugnt, nu är mina auratusar lugnare o stabilare än rostcikliderna och golden. Min nuvarande dominanta hanne är aslugn och visar sällan aggressivitet, bara när nån bråkar;) har dom i ett kar på 230-250l, dom går med rostciklider,golden,saulosi,ahli,viktoria-sebra,maingano(riktiga bråkstakar är maingano!),palettciklider, pygmégökmal,pleco o ancistrus.förutom mainganosarna så e det riktigt lugnt o harmoniskt mellan de flesta:P
#39 - 23 december 2007 14:56
axeisi skrev:
Köpt 4 golden nu. :)

Men nu har jag funderat ännu mer och är inte lika säker på min fisk mix..

jag funderar om jag ska slopa en sort och ha fler golden. och isåfall vilken fiska jag ska skall ha. om jag tar bengan så finns det ju risk att det blir för mycket gult men det är åandra sidan olika färger på honor och hanar. och socolofin är ju svår att se skillnad på könet plus att de är vell aggrisivare?

Eller finns det någon annan malawi som jag har missat som funkar i med golden? (helst lätt att se skillnad på könen).

Hmm som sakt många tankar snurrar runt i huvudet på mig nu. behöver lite rådgivning;)

Mvh AxeL

Röd Zebra funkar bra med Golden.. Iaf hos mig och där är det skillnad på arterna! Orange/blå och gul
#40 - 23 december 2007 19:50
Sacrium skrev:
tycker inte du ska köpa malawi i uddevalla. De jag sett där är antingen taskigt färgade eller är kraftigt avmagrade. Finns även affärer som inte har fullt så mycket koll som dom borde ha och säljer arter med fel namn.

Eventuellt kan djurmagasinet på torp har någorlunda kvalitè på några av fiskarna. Det händer faktiskt :)

nej där kan jag inte hålla med dig..

De jag köpte i Uddevalla var mycket finare i täckningen men dock så var det en av dem som var mager. men det var bara för att dem hade gått ihop med rödzebror.
#41 - 23 december 2007 19:51
Koksalt skrev:
Röd Zebra funkar bra med Golden.. Iaf hos mig och där är det skillnad på arterna! Orange/blå och gul

njea är inte så sugen på rödzebror. vet inte varför men [:o][B)]
#42 - 23 december 2007 19:53
men tror ni det blir för mycket "gult om jag tar "bengan ?
#43 - 23 december 2007 20:04
axeisi skrev:
hejsan.

hade tänkt mig att ha

Jag kör med tropicals super forte till mina troffar och Malawi enbart och de växer och trivs så det knakar. Du kan lugnt skippa räkmixen.
#44 - 24 december 2007 11:01
matzen skrev:
Jag kör med tropicals super forte till mina troffar och Malawi enbart och de växer och trivs så det knakar. Du kan lugnt skippa räkmixen.

jo men om du läser längre i tråden så kommer du se att jag har valt andra fiskar.
#45 - 24 december 2007 17:01
axeisi skrev:
nej där kan jag inte hålla med dig..

De jag köpte i Uddevalla var mycket finare i täckningen men dock så var det en av dem som var mager. men det var bara för att dem hade gått ihop med rödzebror.

Hmm ok, då har vi nog varit på olika affärer. Har lite problem med affärer som säljer rödzebror som Elongatus mpanga och hybrider i okända valörer.
Djurmagasinet som sagt har fått bättre, men blir mest deprimerad av att gå in på de flesta affärerna runt kring uddevalla trakterna. Bleka, dålig täckning och insjunken buk.
#46 - 24 december 2007 17:29
Sacrium skrev:
Hmm ok, då har vi nog varit på olika affärer. Har lite problem med affärer som säljer rödzebror som Elongatus mpanga och hybrider i okända valörer.

Djurmagasinet som sagt har fått bättre, men blir mest deprimerad av att gå in på de flesta affärerna runt kring uddevalla trakterna. Bleka, dålig täckning och insjunken buk.

Vet inte om du talar om rödzebror nu... Men mina som jag köpt privat i Gävle är kanonfina trots att det bara är yngel ännu :)
#47 - 24 december 2007 23:52
Koksalt skrev:
Vet inte om du talar om rödzebror nu... Men mina som jag köpt privat i Gävle är kanonfina trots att det bara är yngel ännu :)

Okej :) grattis.. men de är vell snäppet argare änn socolofin?
Bilagor:
#48 - 24 december 2007 23:59
Men vetetusan hur jag skall göra asså.. :(.. Vad rekomenderar ni?
Ska jag ha
4 Golden + 3 eller 2 Auloncantara "benga (1 hane)
Eller 5 Golden 7 socolofi ??

Eller 4 Golden 5 Socolofi + 2 eller 3 Bengor?

Hmm.. kan ni vara bussiga och skriva alla tankar och funderingar..
'tror ni det kommer att funka i ett 240L eller kommer det bli för många hanar så det blir för bråkigt???
Och det funkar vell med "standard" räkmix kombinerat men något torrfoder?

Eller rekomenderar ni någon helt annan firre/firrar dock inte aratus eller rödzebra.

Mvh Axel
#49 - 25 december 2007 10:52
Tror på Aulonocaran i det fallet. De brukar vara lite lugnare, och borde gå fint ihop med golden.

Gällande maten ska det inte vara några problem med räkmix och pellets. Matar själv med detta. Dock inte standard räkmix, men det är ett bra foder.
#50 - 25 december 2007 13:16
Sacrium skrev:
Tror på Aulonocaran i det fallet. De brukar vara lite lugnare, och borde gå fint ihop med golden.

Gällande maten ska det inte vara några problem med räkmix och pellets. Matar själv med detta. Dock inte standard räkmix, men det är ett bra foder.

Men har kollat lite 'mer och undrar om ni tror att det kan funka med Aulonocara ethelwynnae 1+2 och bengan 1+2 eller komer de korsa sig?

Då blir det ju 10 fiskar samanlagt och det funkar vell eller är det för många?
Vill inte att de ska trängas och simma fram och tillbaka längs rutan.. !
#51 - 26 december 2007 13:50
ingen?
#52 - 26 december 2007 20:55
Njae, du kan nog köra i alla fall 15-20 mindre malawi där utan problem.
Jag har själv 20 st i ett 250 liters.
Korsningar finns det alltid risker för om du har liknande arter.
#53 - 26 december 2007 21:20
matzen skrev:

Var får du tag på det nånstans? Fodret alltså?

axeisi skrev:
Okej grattis.. men de är vell snäppet argare änn socolofin?

Det var ju en himla bra fråga? ;) Tittade lite åt Socolofi innan jag valde rödzebra (Kanonfina är dom! fanns på på "nära" håll hos privatuppfödare, Tack Gunnar ;) )
Nu tittar jag redan vidare mot en art till och större kar... Blir nog Saulosi eller Socolofi! :D
#54 - 27 december 2007 15:33
tror ni Aulonocara sp. "chitande type masinje" (1+2) och Aulonocara hueseri (1+2) skulle funkar med mina fyra golden ?
#55 - 29 december 2007 11:08
[B)]
axeisi skrev:

Men har kollat lite 'mer och undrar om ni tror att det kan funka med Aulonocara ethelwynnae 1+2 och bengan 1+2 eller komer de korsa sig?

Då blir det ju 10 fiskar samanlagt och det funkar vell eller är det för många?

Vill inte att de ska trängas och simma fram och tillbaka längs rutan.. !

Får testa det för det står ju trotts allt att det funkar om honorna skilljer sig mycket åt.

ethelwynnae står det "Honor och yngel är silverfärgade med bruna lodräta ränder och har inte hanarnas vackra färger" och på bengan står det "Honor och yngel är brunaktiga och har inte hanarnas vackra färger"

så jag ger det ett test eftersom ingen vill svara.[B)]
Bilagor:
#56 - 31 december 2007 18:29
Ups. Att blanda olika Aulonocara brukar inte vara bra, de hybridiserar väldigt lätt. Annars funkar golden bra ihop med dom.
#57 - 1 januari 2008 14:32
har inte fått tag i fiskarna änn och jag vet inte riktigt, vill ju inte ha hybrider så det blr vell något annat. funderar lite på socolofin igen. Men har en känsla av att den kommer att vara lite aggro om man bara har 4 eller 5st? sen så är det ju bra tycker jag om man kan se skillnad på könen vilket om jag förstått rätt inte är lätt med dem.

Sen vet jag inte heller, tankarna snurrar lite runt aratus också. men vill somsagt inte ha för många av en art och de kan vell bli lite sura om de är få? (4-5st)?

föresten, vad kul att du svarade jens A , tråden hade änna dött.. :):)

Axel
#58 - 1 januari 2008 14:48
5 st socolofi lär funka bra. En trevlig gynnare är också P. crabro. Dominanta hannar blir kolsvarta!
Auratus kan vara gramse både på varandra och andra fiskar som påminner om dom - ha inte andra längsrandiga fiskar ihop med auratus.
#59 - 1 januari 2008 19:06
hmm.. P. crabro var cool. men vet inte riktigt om det kommer att passa.
Får se också socolfin värkar dock vara lite svår att få tag på =(.
men ska åka till en ny afär i morgon, hoppas de har dem där:)

Men som det serut nu så blir det mina fyra golden plus två bengor och 5 socolofi då är det ju 11 firrar och det lär funka eller?
#60 - 1 januari 2008 19:07
Jusste. har en fråga till.

Har någon ett tips hur man kan göra för att inte fiskarna ska simma fram och tillbaka längs framrutan hela tiden? Tycker bara det ser så fult ut:P
#61 - 2 januari 2008 12:34
Japps, det funkar.

De slutar med det där efter ett tag, när de har vant sig in med det nya akvariet. Fast simmar efter dig lär de alltid göra...dels är malawis väldigt matglada firrar, och de är nyfikna också. :) Om du sätter dig ner, så kollar de först om de kommer något käk, och sedan kollar de in dej. Först när det är klart, börjar de bry sig om annat. :)
#62 - 2 januari 2008 13:07

Ingen som vet vart man kan fåtag i socolofi i närheten av uddevalla?
#63 - 2 januari 2008 13:15
axeisi skrev:

Ingen som vet vart man kan fåtag i socolofi i närheten av uddevalla?

Testa att kolla:

http://www.fiskformedlingen.se/
eller

http://www.zoonen.com/annonzparken/

Där kanske du kan hita privata odlare, annars brukar dom flesta zoobutiker kunna ta hem på beställning.
#64 - 2 januari 2008 17:53
Åk till Nol, vetja. :)
#65 - 4 januari 2008 17:14
hej igen.!

Pratade med en på fiskförmedlingen angående socolofi,
Han hade inte kvar men tipsade om herkuleszoo.
Och jag frågade fader om han kunde köra ner till göteborg till helgen och det kunde han kanske.:)

Men har lite planer på att odla också.
Tänkte höra vad ni har att säja om mina planer.

1 köpa 5 socolofi, 2 bengor 1 golden.
2 sätta upp ett 100L till lek för golden och ett 72L för lek till socolofi.
(Tror ni det räcker?=\ är lite tveksam)
3 fixa yngelburkar :)
4 sälja till djuraffär som jag vet kan tänka sig att köpa för sa 13kr/st

2an hade jag tänkt att ha igång helatiden och flytta fiskarna jag vill leka mellan mitt "Fina" 240L och lek karen,

Är det någon idé eller är det för liten skala? då borde jag vell få upp yngel så det räcker för affären villa inte köpa om det blev färre änn ca 40st åtgången med tanke på karantän osv.

Glada hälsningar
Axel..
#66 - 4 januari 2008 18:54
fått upp bild på mitt "fina" akvarium nu. ( www.outdoor11.blogg.se ) går nu 4 golden yngel 4 siameser oo 3 ancistrus men ska somsagt i mer:P..
#67 - 4 januari 2008 20:06
Herkules zoo är helt ok. Men gäller det fiskar är det till Nol du ska åka. Plus att då får far din kortare väg :)
#68 - 4 januari 2008 20:47
ojj... kolla på sidan och jag som alltid har trott att det låg söder om göteborg:P tur att jag kollade. då kan jag ju köpa "bengan också::) tycker ni jag ks aköpa vf benga?

Men vad tror ni om mina odlings planer?:P

Mvh Axel
#69 - 4 januari 2008 22:59
Det är helt okej att börja i liten skala.
Tänk bara på att det snabbt blir för lite. Började precis som dig, men med tanke på att ynglen tar ungefär 3-4 månader att få upp i någorlunda storlek och får du väl igång en lekgrupp så kommer du ha tuggande honor hela tiden. Dvs för lite akvarier. Detta ständiga problem :)
#70 - 5 januari 2008 10:59
hehe.. okej. men om man tar de tuggandee tilll dtet fina akvariet då? där överlever vell inte ynglena? så man gör det på "naturens "sätt:P men annars går det vell att ha plast backar (20-40L) som yngel burkar?

Har nämligen varken plats eller tilllåtelse att ha stor odling:P får bara ha en hylla men ska försöka få en eller två till så jag kan sätta mina planer i verk :)

Men ni tror altså att de kommer att leka i 100 respektive 70L?? :):):)

Axel
#71 - 5 januari 2008 17:19
Jo. Det går att ha dom i yngelbackar. Men dom kommer växa långsamt och affärerna lär inte ta emot några fiskar som inte är åtminstone 3-4 cm stora.

Tror nog att dom skulle kunna leka i 70-100 liter. Det bör inte vara några problem om det bara är för kortare perioder.
Att släppa ner dom i det stora karet går också. Men du kommer förmodligen inte ha särskilt många yngel kvar och vill du ha det får du ha ordentligt med gömställen. Vilket dessvärre gör d till ett helvete att både få upp fiskarna och ha kontroll på hur många du har och vilka arter.
#72 - 5 januari 2008 19:16
nu har jag fått upp en "akvarie hylla" det rymmer nu ett 52 (de jag trodde var 72 =\) ett 40 och ett 25, 25an ska bytas till större så snart jag får tag i ett. de ska alla vara yngeluppväxt kar.

Då blir det bara 100 till lek ben det borde funka ibörjan. får se om det behövs mer.

Men har övertalat pappa så det blir nol i morgon :):) ska köpa 5 socolofi 1 golden till och 2 benogor:) det kommer göra susen:)

Vet ni om det finns knep på hur man kan se skillnad på könen på de olika arterna?

Bengan skulle kosta 79:- för 4-7 cmare och 169:- för 7-10 cmare, frågan är bara om de "billiga har färgatu så man inte får hen två hanare eller två honor:P

Hadet.!!

Axel!!
#73 - 5 januari 2008 19:37
axeisi skrev:

Bengan skulle kosta 79:- för 4-7 cmare och 169:- för 7-10 cmare, frågan är bara om de "billiga har färgatu så man inte får hen två hanare eller två honor:P

Hadet.!!

Axel!!

Jag tror generellt sett att inte fiskar färgar ut i akvarier hos handlare. De lever ju inte riktigt i optimala miljöer där. Däremot så köper man privat så tror jag chansen är mycket större...
#74 - 5 januari 2008 20:15
okej.. men hur sk aman se skillnad på könen då?
#75 - 5 januari 2008 21:17
Köper du hos Kent så kollar han med lupp för att du ska få rätt antal honor och hanar.
#76 - 5 januari 2008 22:14
och det är sant!
#77 - 6 januari 2008 10:06
:O:O..

Va bra:):):)..
Ska snart åka:) men ni tror inte det kan vara farligt att släppa i alla fiskar sen då? att det blir shock och nitrit attack. akvariet har varit i gång i 1½ månad ungifäär.:)
#78 - 6 januari 2008 10:58
hejigen.. kollade lite på mina golden nyss och kom då att tänka på att de har varit ovanligt slöa senaste dagarna. de står mest på en och samma plats, tror ni det kan ha att göra med mitt foder byte.? bytt från flingfoder till räkmix (400 räkor 400 vit fisk 400 ärtor 1 spenat spirulinapulver, multivitamin, citron, och gelatin.
Kan det ha blivigt ett för hastigt byte ? vad ska jag göra? fenorna har också blivigt lite sletna på fiskarna. men mest på 2 av dem?
#79 - 6 januari 2008 15:06
Lite svårt att säga utan dina värden. Men nitrit låter inte så långsökt dessvärre.
Vad har du för filter och vad var det för storlek`på karet?
#80 - 6 januari 2008 15:53
Har ett ytterfilter (Fluval 600l/h) och ett innerfilter 700-800L/h kommer inte ihåg.

Men glada nyheter. har släppt i mina nya fiskar nu:) det blen 5 socolofi (1+4) och två bengor:) (1+1)

:D
ska snart upp och kolla på dem igen:)

Hadet!
#81 - 6 januari 2008 16:06
Se till att inte mata speciellt mycke nu i början då :)
#82 - 6 januari 2008 22:05
hej igen.

Har funderat lite, tycker ni jag ska flytta över min a golden till ett eget akvarium (52L) sålänge? de är ju bara 3-5cm och de andra är 6-9cm är rädd att de inte ska få någon mat.
För jag kan vell ha dem i 52L i ca en månad så de får växa till sig. hade nämligen bara tänkt att mata varannan dag på till de andra.

Vad tycker ni?
Oroar jag mig för mycket?

Tack för alla svar:)

Axel
#83 - 7 januari 2008 22:10
Tror dom växer långsammare i ett mindre akvarie.
De får nog tag i sin mat ändå.
#84 - 10 januari 2008 21:35
Hej igen.

Tänkte bara uppdatera.
Fiskarna har gått i ett tag nu och socolofin värkar må super:) golden också:)

mina golden simmar mest runt och jagarvarandra (på skojj?) men funderar på om en har börjat hävda lite rivir ? han/hon är nu ca 5cm
och socolofiarn troligtvis 2+3 ligger mest i någon grotta men en hona är nästan jämt framme och simmar:) en av de andra honorna simmar ute ganska ofta medans den tredje trycker i en grotta ganska högt upp.

hanarna har tagit varsinn grotta ca 15 cm från varandra fast det värkar lite som de är för nära för de bråkar ofta. =\ nått jag kan göra för att minska/stoppa det?

Mina bengor (1+1) är däremot mindre synliga de ligger med bakom alla stenar vid värmen och insuget har sett de framme på dagen 2-4 ggr dock då bara hanen.

Honan såg jag i går kväll när det var släckt har bara sett henne den gången.

måste också lägga till att när hanen är ute så jagar socolofiarn men han simmar inte till andra sidan av akvariet utan antingen simmar han i ringar och försöker undkomma dem och efter ett tag så simmar han tillbak till insuget.

Vad kan det vara?

Hoppas det går att läsa och att det inte blev för mycket.

Mvh Axel
#85 - 10 januari 2008 23:32
Ta inte bort någon fisk, då kan du knappast föra tillbaka den igen. Låt dom sköta det själva och ha gott om gömställen, så blir det nog balans till slut. :)
#86 - 13 januari 2008 20:10
hejsan.. bengorna har börjat komma ut mer och mer nu:):)

Men hade ju tänkt att flytta de till ett odlings kar någon gång i framtiden?
Hur ska jag göra när jag ska släppa tillbaka dem.

Undrar också hur jag ska inreda ett lekkar till golden, socolofi och benga. hur ska de olika se ut? dock har jag bara tillgång till ett 100L så det får gå ett par i taget.

har sedan ett 50L till spott och yngelkar ett litet 40 och förhoppningsvis ett 240 till uppväxt av yngel.

har frågat liknande tidigare men har inte fått några svar jag är nöjd me så jag testar igen:P
alla tips och idér är välkomna då jag är nybörjare och oerfaren akvarist:)

Annons