okej.. njeaa. är inte så sugen på aratus. min bror hade det och den åt upp alla hans ciklider :(
jag som trode att mbunas var den snälla "familjen av malawi?" vilka kan man ha om man vill ha fiskar som skilljer sig så mycket som möjligt från varandra och är relativt lätt odlade? två olika sorer i 240L ?
Auratusar bör man ha i större grupp för att det ska funka, minst en 5 st, är väldigt svårt ibland o veta vad som är hanne o hona. Ibland får man riktiga galenpannor till hannar, dom ska man helst plocka bort. fick ta bort min förra dominanta hanne eftersom den var aggressiv och gav sig på allt, men efter det så blev det tvärlugnt, nu är mina auratusar lugnare o stabilare än rostcikliderna och golden. Min nuvarande dominanta hanne är aslugn och visar sällan aggressivitet, bara när nån bråkar;) har dom i ett kar på 230-250l, dom går med rostciklider,golden,saulosi,ahli,viktoria-sebra,maingano(riktiga bråkstakar är maingano!),palettciklider, pygmégökmal,pleco o ancistrus.förutom mainganosarna så e det riktigt lugnt o harmoniskt mellan de flesta:P