Malawi fisk

#1 - 18 oktober 2009 20:05
för någon vecka sen så köpte jag nya malawi fiskar en hona och en hane det stod att den hete PS. socolofi men när jag kom hem så såg jag att socolofin honan skulle vara nästan exakt likadan men min hona var gul och hanen såg inte heller alls ut som en socolofi för min har ränder och lite starkare färger jag tycker det mer ser ut som en ps saulosi men jag är inte helt säker jag har tyvär ingen bra bild.
Jag undrar också eftersom jag inte är helt säker så är PS. socolofi gul när den är ung vilket kön det än är så undrar hur stor honan blir jämfört med hanen (hittar inget bra på internet och dom i affären säger att dom blir lika stora men litar inte direkt på dom).:D
#2 - 20 oktober 2009 14:48
skulle bli väldigt tacksam för svar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 oktober 2009 15:05
Socolofi eller pindani som den också kallas är enbart blå med på sin höjd lite vitt i främst fenorna.

Vare sig hanar, honor eller yngel är på något sätt gula.

I genomsnitt blir hanarna lite större än honorna men det är rätt marginellt och inget säkert könskriterie.
#4 - 20 oktober 2009 15:49
Är honan gul, och hanen blå med mörka ränder skulle jag gissa på Ps. saulosi.
#5 - 20 oktober 2009 16:38
Det låter på beskrivningen som Saulosi ja. Honorna där är ofta gula.
#6 - 20 oktober 2009 18:23
ok bra att veta då stod det fel i affären:)
men hur lång blir honan hittar inge vettigt på internet.
#7 - 21 oktober 2009 17:56
när jag ändå har den här tråden så tänkte jag fråga lite till om min fisk hanen har börjat skacka det ser nästan ut som han dansar för honan och det är väl för att locka honan eller??
Men jag tycker honan inte är tillräkligt "stor" än honan kanske är 7 cm medan hanen är kanske 12 cm eller ska honan va så liten??
Sen så har jag märkt att honan nästan alltid förns nu har undvikit hanen och alltid simmat framme vid glaset medans hanen varit lite här och där men nu har honan vågat sig fram till hanen och följt efter honom lite varför var honan så rädd innan????
#8 - 22 oktober 2009 08:49
De håller säkert på att bli könsmogna och börjar visa lite mera intresse för varandra. Du kan gott köpa några honor till, en malawihane i "tonåren" med bara en hona hänger efter gärna henne lite väl mycket.
#9 - 22 oktober 2009 13:49
ja har märkt det han jagar henne som om det hängde på liv å död:d
#10 - 23 oktober 2009 11:12
Scalaren96 skrev:
ja har märkt det han jagar henne som om det hängde på liv å död:d

Heh, jo jag minns själv den tiden... [:o]

Köp några tjejer till åt honom...2-4 st. Önskar någon kunde ha gjort det åt mej också då. ;)
#11 - 23 oktober 2009 16:12
haha ja :) men jag ska försöka köpa några st imorn hur stora ska de va könsmogna eller????
Bilagor:
#12 - 25 oktober 2009 17:34
en fråga kan jag ha fjärilsciklider med saulosi eller blir det fiskmat???
#13 - 25 oktober 2009 17:53
Scalaren96 skrev:
en fråga kan jag ha fjärilsciklider med saulosi eller blir det fiskmat???

De vill ha helt olika vattenvärden till att börja med, och vilken Mbuna som helst skulle nog stressa ihjäl fjärilscikliderna.
#14 - 25 oktober 2009 18:46
ok. undrar även om jag kan ha palettciklider i mitt mix kar med lite allt möjligt bla: några kardinaltetror samt ett par scalare några ancistrus...
skulle det gå eller skulle det bli fullständigt kaos?
#15 - 26 oktober 2009 14:44
glömde säga att jag får dom av en kompis som har fått ett överflödd med palettciklider.;)

Annons