Malawi eller Tanganyika??

#1 - 17 mars 2009 14:02
Jag har nyligen startat upp ett 300 liters som enl min plan var tänkt för Tanganyika ciklider men helt plötsligt slog det mig att när jag kollar runt efter vilka fiskar jag skall ha så letar jag mycket efter hur färgranna dom är och du kan man ju undra varför jag inte väljer Malawi istället? Där finns ju hur många färgglada fiskar som helst.

Så min fråga är igentligen vad finns det i övrigt för skillnader? Jag menar med tanke på cirkulation mm mm? Är det mycket mer cirkulation som krävs för Malawi eller är det ungefär det samma? Gärna tips på hur pass kraftig cirkulation man skall ha.

Har lite problem med att få dit alla slangar och strilrör mm men kanske kan jag få in en cirkulationspump. Jag bifogar bilder ikväll dom ligger på datorn hemma.

Så alla synpunkter på vad jag skall välja tas tacksamt emot.
#2 - 17 mars 2009 14:33
Malawi = Tanganyika, fast malawiciklider är färgglada ;)
#3 - 17 mars 2009 15:50
En vanlig uppfattning är att Malavi kan vara lite robustare. Tanganyika sägs vara lite känsligare. Bl.a. för PH-svängningar.
#4 - 17 mars 2009 19:20
DAHLBERG skrev:
Malawi = Tanganyika, fast malawiciklider är färgglada ;)

Klart som korvspad! :d

Inga övriga stora skillnader då alltså? malawi lite tåligare, det är ju jättebra, med 2 småbarn finns det ju inte hur mycket tid som helst!!:d
#5 - 17 mars 2009 19:34
Cirkulationspump?

Hur hänger man på en cirkulationspump? Jag har lite problem eftersom jag har "bakgrund" på ena sidoglaset också, det är ju svårt att hänga något på bakgrunden, det är BTN slimline.

[ATTACH]18328[/ATTACH]

Här är det ganska fullt av saker... och ganska fult...

[ATTACH]18329[/ATTACH]

Andra sidoglaset med "bakgrund"
#6 - 17 mars 2009 19:44
Jag har både kar med Tanganyika och kar med Malawi (alltså olika kar, inte i samma) och det är stor skillnad. Om du vill ha färggranna fiskar som alla är munruvare och uppträder ungefär på samma sätt (med relativt små skillnader) är Malawi ett bra val. Om du vill ha stor variation vad det gäller lekbeteende med mera välj Tanganyika. I Tanganyikasjön finns allt från små charmiga snäckskalslevande ciklider, till fritt simmande munruvande, till större substratlekare (lägger rommen i grotttak m.m).

Det finns variationer i Malawisjön med, men de är inte alls lika uppenbara. Om jag skulle begränsa mig till ett kar i vardagsrummet skulle jag nog till slut välja Tanganyika just för att det blir så mycket mer intressant. Dessutom finns det färger i Tanganyikasjön med, det är bara att Malawiciklider oftast är lite mer uppenbart färgglada.

Lycka till!

/Jocke
#7 - 17 mars 2009 20:07
Stort tack för svar! Det blir nog malawi nu! Så kanske man kompletterar med ett nytt kar Tanganyika sen....
#8 - 17 mars 2009 20:09
Vad jag läst om cirkulationen i malawi kar bör den vara minst 6 gånger akvarievolymen i timmen gärna mer.

mvh ljung.
#9 - 17 mars 2009 21:38
Varför inte ha lite av båda? Ta det bästa från båda sjöarna.
#10 - 17 mars 2009 21:44
ZZulan skrev:
Varför inte ha lite av båda? Ta det bästa från båda sjöarna.

I samma kar?? Ser bara konstigt ut om man vet vad det handlar om...
Jag hade två st 720, ett med Malawi och ett med Tanganyika. Som sagts ovan så har Malawi mer färger men Tanganyika har roligare och mer intressant beteende. Det är vad man prioriterar vad man vill se. Men smaken är ju.......;)
Snyggt kar förresten:)
#11 - 17 mars 2009 21:49
Tack!!

Det blir nog några snäcklekare i mitt 60 liters istället så får jag lite av varje!!
#12 - 17 mars 2009 21:52
Hujedamig skrev:
Tack!!

Det blir nog några snäcklekare i mitt 60 liters istället så får jag lite av varje!!

Låter som en bra plan. Snäcklekare är alltid kul att kolla på:)
#13 - 17 mars 2009 21:56
har ni några tips på fina Malawi? Isåfall hur många av varje?

Jag vill ha någon som är blå och någon som är gul!!

Självklart letar jag själv också men alla tips tas emot med tacksamhet!
#14 - 17 mars 2009 22:06
Några bra Malawi att börja med är Golden, rödsebra och Delfiner. Fina och snälla (med vissa undantag;)) Sen kan du ju satsa på lite svårare Malawi.
#15 - 17 mars 2009 22:44
Hujedamig skrev:
Jag vill ha någon som är blå och någon som är gul!!

Golden, Demasoni och Trewavasae är snygga :)

Nu är detta bara tips på FINA fiskar, inte nödvändigtvis snälla och enkla :P
#16 - 18 mars 2009 07:31
Tack för tipsen! Det är ju sådana fiskar jag vill ha!

Mer tips tas tacksamt emot så skriver jag sen ihop vilka jag vill ha så jag kan få tips på hur många man kan ha av varje på ett ungefär.
#17 - 18 mars 2009 14:37
Hujedamig skrev:
Tack för tipsen! Det är ju sådana fiskar jag vill ha!

Mer tips tas tacksamt emot så skriver jag sen ihop vilka jag vill ha så jag kan få tips på hur många man kan ha av varje på ett ungefär.

Ps. sp "acei" aka Mary Gold är en riktigt fin och snäll firre!

sedan finns det Metriaclima zebra-arter som är riktigt läckra!

bild på mina zebror: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=323042556&directlink=1
#18 - 18 mars 2009 20:23
Jag kör på kombinationen Maingano, Golden och Bright blue i mitt mbunakar. Blir en snygg kombo. Maingano rekommenderas starkt.

/Jocke
#19 - 19 mars 2009 00:21
om du kör 3 sorter och 2 hanar o 6-7 honor av varje så blir det nog lagom befolkning
#20 - 19 mars 2009 15:10
Usch det var inte lätt att välja sorter!! :d

Jag har valt ut 5 sorter nu så kanske jag kan få några tips på om det är några som inte passar ihop, tipsa gärna om hur många av varje (även hanar och honor):

Golden: Labidochromis caeruleus
Demasoni: Pseudotropheus demasoni
Trewavasae: Labeotropheus trewavasae
Bright blue: Metriaclima callainos
Röd zebra: Metriaclima estherae
#21 - 19 mars 2009 20:14
Om jag hade varit du hade jag nog valt antingen Röd zebra eller Bright blue med tanke på hur nära släkt de är. För det första får du lite samma fisk (bara färgen som skiljer då). För det andra är korsningsrisken stor, vilket kanske iof inte gör något om du inte har tänkt sälja några av de yngel som dyker upp. Personligen föredrar jag Bright Blue framför Rödzebran, men det är en smaksak. Jag tycker helt enkelt om blå fiskar framför röda/oranga/rosa.

Vad det gäller demasonin är det en underbart vacker ciklid, kanske den vackraste i hela sjön. Ibland uppstår det dock problem med grupper av dessa fiskar. Ett trick är att köpa ganska många från början så att aggressionerna sprids ut lite, men det är ingen garanti. Om du köper ett fåtal kan du givetvis ha tur och få det att fungera i alla fall.

/Jocke
#22 - 20 mars 2009 17:54
Jag tror jag väljer:

Golden: Labidochromis caeruleus
Trewavasae: Labeotropheus trewavasae
Bright blue: Metriaclima callainos

Hur många bör man ha av varje? Blir det bra med 2+5?

Sen kommer jag nog att ha 2-4 Ancistrus mest för att jag gillar dom skarpt!:D
#23 - 20 mars 2009 18:22
Jag hade nog satsat på 7-10 fiskar/art i det karet. Jag tycker du gör rätt i att begränsa dig till 3 arter. Det kommer bli grymt snyggt. Många av de ciklider vi hittar i affärer är ungfiskar och därför lite svåra att könsbestämma. Jag tycker oftast det fungerar bättre när det är åtminstone 3 hannar/art eftersom den som inte är dominant annars kan få ganska mycket stryk. Om det är 2 hannar som inte är dominanta delas jakten upp på de två, och då hinner en vila lite. 3+5 eller 3+6 kanske inte är någon dum fördelning. Små ancistrusar brukar vara ganska duktiga på att käka alger, så det är inte fel. Köp små ancistrus (dock inte så små så att de blir mat).

Lycka till med karet!

/Jocke
#24 - 20 mars 2009 20:07
Tack!
Kan man köpa en sort i taget? isåfall vilken av dessa bör man börja med?

Känns ju mycket att släppa i nästan 30 fiskar samtidig
#25 - 20 mars 2009 20:28
Hujedamig skrev:
Tack!

Släpper du i alla samtidigt får alla samma chans att hitta revir osv, alla är lika lost så att säga :p :) Så kan du naturligtvis inte göra om akvariet inte är inkört :p
#26 - 20 mars 2009 20:44
Du har helt klart en poäng! Men karet fylldes med vatten för en vecka sen! Så det är inte redo riktigt ännu!
#27 - 21 mars 2009 07:57
Stoppar du inte i någon fisk blir det aldrig redo, du måste stoppa i lite fisk för att få igång det.
#28 - 21 mars 2009 09:26
Släpp i en art, och låt de gå in karet någon månad. Sedan möblerar du om lite när du släpper i de två andra arterna så fungerar det säkert. Om du vill vara extra försiktig kan du börja med den snällaste arten, d.v.s. golden. Om du har tur kan den mest dominerande hannen i karet bli en goldenhanne. Så har jag det i sällskap med maingano och bright blue, och hannen i fråga är grymt vacker. Vilka kontraster med de svarta fenorna och knallgula färgen. Vad det gäller golden förresten är det värt att kolla runt lite. Exemplaren skiljer sig ganska mycket åt. Personligen vill jag inte ha några vita bukar på mina goldens utan knallgula fiskar (även honor).

/Jocke
#29 - 21 mars 2009 10:21
Hujedamig skrev:
Tack!

En art i taget, så du inte överbelastar karet direkt.

Börja med den snällaste arten först.
#30 - 21 mars 2009 12:52
ljung skrev:
Vad jag läst om cirkulationen i malawi kar bör den vara minst 6 gånger akvarievolymen i timmen gärna mer.

mvh ljung.

Hmmmmmm. mitt kar är på drygt 500 l. I så fall bör pumpen dra runt 3000l. i timmen. Djävla stor pump jag behöver då????????
#31 - 21 mars 2009 13:31
Självklart kan du ta i några fiskar i taget, om du ser att nån hane har tagit ett revir och är en riktig djävul mot alla andra kan du, när du tillsätter mer fisk helt enkelt göra om inredningen och flytta runt lite sten så blir även de "gamla" fiskarna lost och har inga riktiga revir de skyddar.

Lycka till
#32 - 21 mars 2009 13:36
Köpte på Akvarietjänst i Malmö 5 stycken Labidochromis sp. "perlmutt"

Men dom ser inte alls ut som på bilden här:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=816&SOK=1

Jag bifogar bilder senare idag när dom är inkoppade.

Han hade inga Golden hemma därför tog jag dessa istället.
#33 - 22 mars 2009 09:20
Bilder

Jag valde att ha släckt för fiskarna igår eftersom jag ville att dom skulle få en lugn första tid, men nu imorse så tände jag och gav dom även lite mat.

Verkar vara väldigt trevliga fiskar jag fick med mig hem igår och som jag tolkar det så är det 2 hanar och 3 honor, hanarna kan jag tänka mig ser ut som Labidochromis sp. "perlmutt" men ändå mycket mörkare, honorna däremot har svarta band, jag bifogar bilder så kanske jag kan få hjälp med att kolla så att det är rätt.

Dom jag tror är hanar är lite större och dom jagar honorna samt "spelar" med stjärtfenan.

Enl. Peter på Akvarietjänst så ruvade den ena honan på ugnar, jag har inte lyckats se detta men 4 av fiskarna håller ganska mycket ihop medans den 5:e gärna gömmer sig i en grotta, den kommer fram ibland.

[ATTACH]18459[/ATTACH]

[ATTACH]18460[/ATTACH]

[ATTACH]18461[/ATTACH]
#34 - 26 mars 2009 20:35
Fiskarna verkar trivas där är en väldig fart på dom. Dom är lite lättskrämda ännu, speciellt eftersom barnen gärna springerförbi och vill titta men jag hoppas att dom vänjer sig.

Köpte igår 4 ancistrus tänkte ha 3 i detta karet och 1 i mitt lilla 60 liters, jag fick 3 små och 1 lite större, när jag släppte i dom små så var cikliderna på dom och hackade direkt så jag fick snabbt håvat upp 1 och flyttat till det lilla karet och därmed fick den större flytta in detta karet, just nu kan jag se den store och 1 liten var den andre är vet jag inte men förhoppningsvis gömmer den sig bland stenarna.

När jag var på Akvarietjänst igår så frågade Peter där om jag inte var sugen på några Aulonocara och nu när jag söker runt så blir man ju sugen, vill gärna ha någon fisk som är lite större men ändå fredlig. Ge mig gärna tips på någon sort! I så fall blir det 1 par.

Jag har kollat på:

Aulonocara jacobfreibergi
Aulonocara baenschi

Kan man ha 1 par av dessa tillsammans med övriga fiskar som jag har skrivit i inlägg ovan? Jag menar det blir inte för många?
#35 - 27 mars 2009 13:21
Tillsammans med mbunas (som du har innan) så passar jacobfreibergin bäst eftersom den är tuffare än baenschin. Jag har kört baenschi med mbunas och fått dem att färga och trivas men det finns en risk att de tynar bort i det sällskapet.

/Jocke
#36 - 27 mars 2009 13:57
Hmmmmmm. mitt kar är på drygt 500 l. I så fall bör pumpen dra runt 3000l. i timmen. Djävla stor pump jag behöver då????????

3000 l/h är inte så stort. Har du ett 500 liters kar så kanske en sån här http://www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 monterad i en modul med lite filtermatta och sen kör du insug/utblås från ytterfiltret i andra sidan av karet.

I mitt 240 liters har jag 2300 l/h uppdelat på 3 pumpar (eheim compact 1000 eheim compact 600 och ett eheim ytterfilter) anledningen till att jag köppte en 3'e (600'an) var att vattnet stod still i ett hörn så var tvungen att rikta en stråle dit.

mvh ljung
#37 - 5 april 2009 20:36
Har nu kompletterat med 4 Labeotropheus trewavasae (3+1)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=87&SOK=1

Måste ju skriva att fasiken vad häftiga dom är!!:d:d:p

I beskrivningen står det att dom skall ha vegetabiliskt foder, jag har pellets, Sera granured. Funkar detta eller måste jag komplettera med något annat?

Jag köpte även 1 F1 par Aulonocara jacobfreibergi
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=580&SOK=1

Jäkligt fina dom också!:d:):p

Mina Labidochromis sp. "perlmutt"har jag redan fått yngel av!!:d Åtminstone 3 stycken fanns när jag stoppade ner fiskarna ovan igår! Nu har jag bara lyckats lokalisera 1 men det finns många gömställen!
#38 - 9 april 2009 07:43
Fisk sjuk

Tyvärr så kilade en av Labeotropheus trewavasae vidare till andra ställen igår [xx(], den simmade på sidan, uppochner osv, stod även på huvudet ibland.

Den har varit ganska jagad av hanen lite mer än dom andra 2 honorna tyckte jag, den var lite mindre än dom andra 2 också.

Jag såg inget annat konstigt på den mer än att den kanske var lite röd vid gällarna ungefär. Vad kan detta ha varit? Vill mest veta om det är någonting jag kan undvika att fler drabbas av. Övriga fiskar verkar må bra.

Dom vattenvärden jag har mätt verkar ok, NO2, NO3, pH. Är det något mer jag skall mäta för att utesluta att det är vattnet det är fel på.

Annons