Malawi..eller inte?

#1 - 26 november 2006 05:33
Det är frågan! Efter en tids motgångar med alginvasion och massdöd pga skenande doppvärmare har jag nu skrubbat rent och flyttat baljan till en mörkare plats. Då vi naturligt har ganska högt pH och det endast återstår några Anubisar av min 200 liters fisksopppa/växtttema så kom tanken på att testa t ex. Malawi. Har därför lite frågor innan jag bestämmer mig :-)

1. MÅSTE jag ha frigolit under gruset om jag vill ha ett stenröse? Isåfall, går det att ta t ex. ett mörkt liggunderlag istället?

2. Räcker Juwels originalfilter? Har det bakom friggo-bakgrunden, så ev. går det att fylla på med mer filtermaterial där. Hittade även en stor gammal syresten på ca 15 cm, den borde ge bra rörelse på vattnet, typ en "bubbelridå". Bra eller dåligt?

3. Tips på fisksammansättning? Vill helst ha relativt lätta och sansade individer som inte gräver alltför mycket. Är också svag för färgerna blått, gult & rött...

Inredningen kommer att bestå av 3mm rådagrus (ligger redan i sedan tidigare), stenar och grottor, några Anubisar och Vallisneria plus en liten rot.

Alla tips mottages tacksamt, behöver verkligen bli peppad nu!!! :-)
HazelCR
#2 - 26 november 2006 06:17
Liggunderlag fungerar, men jag gissar att frigolit är bättre. Liggunderlaget pressas ihop mycket av sand/grus samt vattentrycket. Jag kör dock med liggunderlag själv.

Juwels originalfilter brukar vara lite underdimensionerade för vad som rekommenderas för malawi. Om du inte belastar karet med alltför mycket fisk, så borde det fungera. Fyll på med mer filtermaterial. Syresten är inte mycket att ha i sammanhanget.

Blått och gult får du om du väljer P. Saulosi. Rött är värre. Röd Zebra gräver och blir lite för stor för ditt kar. Pröva att få tag på Aulonoca "röd rubin", då kan det iaf bli en röd fin hane.
Mitt förslag. P. Saulosi 3+7 Aulonocara röd rubin 1+2

Sedan kan du komplettera med en art till. Det är iaf lite ideer som du kan börja fundera över.
Det är klart du ska pröva malawi, om känner dig lite sugen. Du har ju bra förutsättningar med vattnet, sanden och få växter. Men välj fiskarter som kan klara sig i ett litet malawiakvarium. 200 liter begränsar en hel del. Lycka till!
#3 - 26 november 2006 07:01
Har nu kollat runt lite på artbeskrivningarna och även hittat Golden labidochromis och Melanochromis joanjohnsonae, "Likomapärlan". De verkar snällare än P. Saulosi? Funkar dom ihop med Aulonocara röd rubin? Synd att det nog blir för trångt för Rödzebror, dom är ju fina.

Gräver dessa arter såpass mycket att jag behöver ha något underlägg under gruset?
HazelCR
#4 - 26 november 2006 07:13
Anledningen till att jag förslog P. Saulosi istället för Golden är att jag tyckar att Saulosihonorna har en finare gul färg än Golden samt att du får blåa mycket fina hanar. Men visst har du rätt att P. Saulosi är tuffare än den mesiga? Golden.

Likomapärlan iaf mina är betydligt tuffare än vad som står i zoopets artbeskrivnig. Min hane jagar honorna in i skamvrån, trost att det är ett 300 liters kar med många gömställen. Honorna är mycket fina. Det var honornas färger som lockade mig till köp och inte hanarna, som brukligt brukar vara.
Melanochromissläktet är mycket tuffa. Vill du ha ett kar med lätta sansade individer, så ska du nog inte välja ur Melanochromissläktet, men även det släktet som jag förslog Pseudotropheus är tuffa.

Golden och Röd Rubin fungerar bra. Inga problem med den kombinationen.
Likomapärlan kan du prova med också, men då blir det förmodligen den hanen som kommer att bestämma i karet. Dina Likomapärlor kanske beter sig som de ska enligt litteraturen och mina är undantaget som bekräftar regeln. :D

Ett alternativ är att du prövar med två olika Aulonocaror tillsammans med Golden. Då får du ett lugnt kar.
#5 - 26 november 2006 11:01
Jag har med varit sugen på Malawi emellanåt, men alltid blivit avskräckt av priset. Ska man ha 10 fiskar så är man ju uppe i minst 1000kr, vilket är mycket pengar. Var kan man få tag på billigare? Har långt till närmsta auktion.
#6 - 26 november 2006 11:42
Malawi kan kosta en del, men det beror helt på vilka arter du är ute efter och var du handlar dom. Stora fina exemplar så hamnar du utan problem över 1000 kronor för 10 fiskar. Håll lite utkik på annonser här på zoopet och på ciklid.se så hittar du nog betydligt billigare för ungdjuren.
#7 - 26 november 2006 12:55
Hur är det nu, MÅSTE jag ha något underlägg under gruset? Har ett möbelkar och har aldrig haft något annat än bara grus innan, men så har jag ju aldrig haft Malawisar förut heller ;-)
#8 - 26 november 2006 12:59
Nää du måste inte ha något under sanden men skulle en sten välta och spräcka bottenskivan så kommer du inte bli speciellt glad.

Så varför man har det är endast som en säkerhet mot att detta skulle hända.

//MVH Tulle
#9 - 26 november 2006 20:29
Nu har jag bestämt mig! Det blir ett försök med Malawi!
Baljan är så gott som färdiginredd, saknas några fler grottor bara :-)

Borde antagligen investera i ett extra ytterfilter oxå...vilket är det mest prisvärda och tystaste alternativet?

Kom gärna med fler förslag på lämplig fisksammansättning och antal oxå! Alltid roligt att höra era erfarenheter plus att jag får ännu mer att fundera på ;-)
#10 - 28 november 2006 20:22
Varför inte prova västafrika,då behöver du ingen bubbel pool där finns Pelvachromis som är både röda o gula .Kongo tetra är aldrig fel.Ytterfilter Eheim vinner i längden även om inköpspriset kan verka avskräckande.

Annons