Jag har haft akvarium sen jag va liten. Dock enbart guppy, mollys, svärdbärare, ja, de vanligaste fiskarna typ. Tetror och sånt. Men har nu viljan att starta upp ett större kar. Det är därför jag frågar.
Mvh Johan
Båda typer av fisk kräver bra vattenkvalité och en anpassad inredning fast på olika sätt.
Om du tänker Malawi som ett akvarium utan växter så är det lite som ett saltvattensakvarium (enligt mig, andra har lite delade uppfattningar). Vad som krävs är kranvatten utan klor och att det ligger en bit över 7 i PH. Det skall vara ett filter med bra fart i och det skall vara inkört efter konstens alla regler. Eftersom man inte har några växter skall filterbakterier och alger ta hand om kvävet även kallat Ammonium, Nitrit, Nitrat. En cirkulationspump skadar inte heller. Sedan anser jag att det skall finnas grottor och andra gömställen i överflöd.
Tänker du Diskus så är det nog att likna vid de akvarier du haft men det blir betydligt känsligare. Vattnet skall vara fritt från gifter såsom klor samt vara lite surare än ovanstående. Kanske neutralt PH eller lite under. Huvudsaken är faktiskt att det hålls relativt fritt från ammonium och Nitrit. Det måste finnas gott om gömställen och växter annars blir det lätt stressade.
Så skillnaden är inredning och som jag ser det växter i massor eller inte.