Malawi död Eon's fel??

#1 - 23 juli 2010 09:05
Hej,

Jag var på semester en vecka och när jag kommer hem och öppnar alla brev som ligger på bordet ser jag att eon har ett planerat strömavbrott idag, alltså hade det redan varit avstängt 5 timmar.
Brevet dom skickat ut för att informera mig om avbrottet kom enligt husvakten fram på måndagen eller tisdagen, och strömavbrottet var på torsdagen. Så informationen kom fram 2 dagar innan avbrottet lite kort varsel kan jag tycka speciellt under semester tider.

Jag springer till akvariet för att se hur det ser ut, och det jag ser när jag kommer fram ser jag 16 flytande malawi ciklider. Under dom 5 timmarna har något hänt och 16 malawi ciklider har dött.

Någon som har nån idé på vad som kan ha hänt med mina malawi under dessa 5 timmar, min första tanke syrebrist?

Och den viktiga frågan för mig när det handlar om fiskar till ett värde av 3000 kr, Vem ska betala?

Hjälp mig, Mvh Jesper
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 juli 2010 09:21
Rent krasst kan man nog säga att ett normalskött sällskapsakvarium utan minsta problem klarar ett strömavbrott på 5 timmar.
Ett akvarium där man har slarvat med vattenbytena har dock åtskilligt mindre slarvmarginal.
Ett yngelakvarium med mycket fisk har dock åtskilligt mindre slarvmarginal etc. etc.
Dessutom blir det mycket snabbare syrebrist om vattnet är väldigt varmt - vilken kan vara fallet denna årstid.
Indirekt kan ju också vattnet ha blivit dåligt om du har haft en golvpump och är det lite mycket skit i filtret så kan det bildas ett gift i det stillastående vattnet i pumpen som pumpas ut i akvariet när strömmen kommer tillbaka.

Så normalt sett så skall det inte vara några problem, men som sagt flera faktorer inbverkar
#3 - 23 juli 2010 09:44
Trist förstås, men har man ytterfilter bör man ha en jordfelsbrytare mellan vägg och filter som gör att filtret inte sätts på automatiskt igen efter strömavbrott, just för att undvika att gifter från den syrefria nedbrytning som blir följden av ett strömavbrott.
Informera husvakten om vad som ska göras efter ett strömavbrott, kan de inte fixa akvariet själva finns det kanske nån annan akvarist de kan ringa som kan rycka ut.
Tyvärr lär du nog få svårt att få ersättning av EON för detta, det kan ju hända att de behövde laga ett akutfel. (Typ fel som lagats provisoriskt).

Du kanske kan få ersättning via din hemförsäkring, hör efter med bolaget.
#4 - 23 juli 2010 14:53
Något ytterfilter har jag inte och inte har jag sagt det heller tror jag, jag har ett innerfilter av typen hydor.

Och anledningen till avbrottet var att dom skulle koppla på ett vindkraftverk på ledningen så det kan man ju tycka att dom kunnat planera bättre.

ringde till försäkringsbolaget och dom kunde inte ersätta det då det inte är något som hänt i hemmet utan det är en yttre påverkan, den hade täckt det om akvariet exempelvis gått sönder eller läckt och fiskarna dött pga av det.

Men jag gör mitt bästa med att få något av Eon, annars är det väl bara gilla läget och köpa ny fisk.
#5 - 23 juli 2010 14:53
smegga skrev:

Och den viktiga frågan för mig när det handlar om fiskar till ett värde av 3000 kr, Vem ska betala?

Planerade avbrott på E.ONs anläggning får inte ske med så kort varsel vad jag vet. Antagligen är det nån underentreprenör som har slarvat. Ring E.ON kundtjänst (020-22 24 24) så kan dom berätta vad du har rätt till.

Återkoppla gärna hur det gick!

Hälsn.
En som jobbar i branchen
#6 - 23 juli 2010 14:56
jocke_999 skrev:
Planerade avbrott på E.ONs anläggning får inte ske med så kort varsel vad jag vet. Antagligen är det nån underentreprenör som har slarvat. Ring E.ON kundtjänst (020-22 24 24) så kan dom berätta vad du har rätt till.

Återkoppla gärna hur det gick!

Hälsn.

En som jobbar i branchen

Det låter ju bra det, jag pratade med kundtjänst på förmiddagen och dom skulle skicka ut en skadeanmälan som jag ska fylla i så får vi se sen hur det går.

Skönt med någon i branschen som vet!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 juli 2010 16:23
Du har inte funderat vidare över vad som var orsaken för som jag skrev ovan så skall detta inte inträffa i ett vanligt normalskött sällskapsakvarium.
Jag har själv haft strömavbrott på många fler timmar utan några som helst problem.
#8 - 23 juli 2010 17:00
Jag tycker själv att det är ett normalskött akvarium det är därför jag är lite fundersam.

Jag byter vatten 1-2 gånger i veckan matar sparsamt och gör bara rent filter vid behov. men akvariet är ju "bara" 170 liter så då händer ju allt så mycket snabbare. men visst kan det vara något jag gjort som kan vara någon faktor. men med tanke på att fiskarna mådde bra när husvakten var här kl 8 på morgonen och dom var döda när vi kom hem kl 5. Så känns det ju som strömavbrottet som inte jag har beställt har en stor del i det hela att göra.. och Strömavbrottet varade mellan 9-14
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 juli 2010 18:28
Kan det ha varit väldigt varmt just då - tempen kan ju stiga rätt rejält på sommaren och då minskar syrehalten kraftigt. Normalt inget problem om filtret syresätter - men elavbrottet stoppade ju det.

Så antingen har de dött av dåligt vatten men då bör nog akvariet ha varit lite dåligt skött (kollade du nitriten)
eller så har de dött av syrebrist (kan orsakas av för varmt vatten och/eller för mycket fisk i akvariet och/eller dålig vattenkvalité)
#10 - 23 juli 2010 18:41
Kan det ha varit väldigt varmt just då - tempen kan ju stiga rätt rejält på sommaren och då minskar syrehalten kraftigt. Normalt inget problem om filtret syresätter - men elavbrottet stoppade ju det.

Så antingen har de dött av dåligt vatten men då bör nog akvariet ha varit lite dåligt skött (kollade du nitriten)

eller så har de dött av syrebrist (kan orsakas av för varmt vatten och/eller för mycket fisk i akvariet och/eller dålig vattenkvalité)

När jag kom hem var det 30 grader i huset och säkert inte långt från 30 i akvariet. sen var det rätt så mycket fisk. Men med tanke på att jag var borta en vecka hade jag ju inte bytt vatten på den veckan. Så en vecka gammalt vatten 30 grader i akvariet en bov kanske.

Nitriten tänkte jag inte på att kolla men stod filtret still 5 timmar så klart det var lite men tänkte inte på att mäta det.
#11 - 23 juli 2010 19:28
smegga skrev:
När jag kom hem var det 30 grader i huset och säkert inte långt från 30 i akvariet. sen var det rätt så mycket fisk. Men med tanke på att jag var borta en vecka hade jag ju inte bytt vatten på den veckan. Så en vecka gammalt vatten 30 grader i akvariet en bov kanske.

Nitriten tänkte jag inte på att kolla men stod filtret still 5 timmar så klart det var lite men tänkte inte på att mäta det.

Jag misstänker att du haft en bra bakterie kultur i dit filter. 5 timmar kan knäcka de aeroba bakterierna och följden blir mycket ammonium då dessa bryts ned. Om du sedan har buffrat Ph med exempelvis bikarbonat eller har högt Ph (över 7) av annan anledning så får du en ammoniak chock när filtret går i gång. Detta förvärras också med hög vattentemperatur.
Detta är inte så farligt i ett akvarium med under eller PH runt 7 då inte ammonium omvandlas till ammoniak vid dessa värden.

Jag rekommenderar att man håller koll på ammoniumkväve NH+4 (ammonium) NH3 (ammoniak) i burkar med högt Ph. Detta dödar mer fisk än nästa steg Nitrit i dessa miljöer speciellt i akvarier med lite eller inga växter.
Här finns en bra förklaring:
http://www.ornamentalfish.org/association/code/quality/ammonia.php (engelska)
#12 - 5 augusti 2010 14:05
Första svaret har kommit idag och Eon avslår allt! Men det är inte dags att ge upp då brevet jag fick tillbaka innehöll många saker jag vill ha svar på!

Uppdaterar när jag vet något mer!
#13 - 5 augusti 2010 14:43
Som Kjell skrev ska fem timmars avrott inte påverka ett normalskött akvarium. Jag sträcker mig längre och vågar påstå att det inte finns en chans i världen att fem timmars elavbrott är orsaken... kolla med husvakten istället.. ;)

Ett av mina kar står i barnens rum... det händer att de drar ut sladdarna till lyse/pump/filter när de behöver uttaget och glömmer sen sätta in de... har hänt att karet stått still i dygn i sträck innan jag upptäckt det och det enda som hänt är att vattnet blivit klarare.. :) firrarna (ciklider) verkade inte ens ha märkt nåt...
#14 - 6 augusti 2010 05:43
platoman skrev:
Som Kjell skrev ska fem timmars avrott inte påverka ett normalskött akvarium. Jag sträcker mig längre och vågar påstå att det inte finns en chans i världen att fem timmars elavbrott är orsaken... kolla med husvakten istället.. ;)

Ett av mina kar står i barnens rum... det händer att de drar ut sladdarna till lyse/pump/filter när de behöver uttaget och glömmer sen sätta in de... har hänt att karet stått still i dygn i sträck innan jag upptäckt det och det enda som hänt är att vattnet blivit klarare.. :) firrarna (ciklider) verkade inte ens ha märkt nåt...

Har du provat att ha 20 fullvuxna malawi ciklider i ett 170 liters akvarium i ett 30 graders varmt rum och stänga av filtret? Fler kanske skulle varit här och känt lukten av riktigt dåligt akvarievatten efter avbrottet!
#15 - 6 augusti 2010 07:22
För att du skall kunna kräva EON på skadestånd så är det en god början om du kan hävda att de varit vårdslösa på nåt sätt. Att de bryter strömmen några timmar för att göra ett arbete är i sig inte vårdslöst, det måste de få göra. Däremot kan man ju fråga sig om det inte är vårdslöst att informera om ett planerat arbete som inte verkar direkt akut bara ett par dar i förväg, särskilt om det är semestertider och man kan räkna med att folk är bortresta. Det är alltså på den punkten som de kan få förklara sig och eventuellt bli ersättningsskyldiga.
#16 - 6 augusti 2010 09:11
smegga skrev:
Har du provat att ha 20 fullvuxna malawi ciklider i ett 170 liters akvarium i ett 30 graders varmt rum och stänga av filtret? Fler kanske skulle varit här och känt lukten av riktigt dåligt akvarievatten efter avbrottet!

det är helt enkelt omöjligt att fiskarna skulle ha hunnit dött och allt börjat ruttna så pass att allt stinker på bara 5 timmar... dessutom får man räkna bort de första timmarna då allting ändå får anses ha levt... dvs säg - 3 timmar kvar. Jag vidhåller att du ska kolla med husvakten och försöka få denne/denna att berätta hur det kommer sig att karet kollapsat typ minst två dagar tidigare...... ;)
#17 - 6 augusti 2010 10:09
platoman skrev:
det är helt enkelt omöjligt att fiskarna skulle ha hunnit dött och allt börjat ruttna så pass att allt stinker på bara 5 timmar... dessutom får man räkna bort de första timmarna då allting ändå får anses ha levt... dvs säg - 3 timmar kvar. Jag vidhåller att du ska kolla med husvakten och försöka få denne/denna att berätta hur det kommer sig att karet kollapsat typ minst två dagar tidigare...... ;)

Om du har 20 döda fiskar i akvariet i 5 timmar, och det är cirka 30 grader, då luktar det nog...
#18 - 6 augusti 2010 10:20
platoman skrev:

Dom dog absolut inte 2 dagar innan utan samma dag. det var min far som var husvakt och hade han haft död på fiskarna så hade han sagt det för sånt kan ju hända, Sen kan tilläggas att pappa har varit akvarist sedan 20 år tillbaka och har alltid haft minst 10 akvarium igång, där har jag fått mitt intresse ifrån. Och på morognen innan avbrottet levde allt. när jag kom hem var dom döda och det luktade apa i akvariet. prova lägga en död fisk i en burk med vatten du kommer bli förvånad hur snabbt det börjar lukta :P
#19 - 6 augusti 2010 10:23
Om du har 20 döda fiskar i akvariet i 5 timmar, och det är cirka 30 grader, då luktar det nog...

Hann inte läsa detta innan jag skrev mitt förra inlägg, men skönt att någon vet hur snabbt det kan börja lukta.

Är iaf klar med Eon nu, får inte mina 2000 som fiskarna värderades till, men jag kommer att få 1000 kr i alla fall.
Och dom bad om ursäkt och lovade att aviseringar och kommande planerade avbrott ska kolla mycket tidigare. Så något fel tyckte dom att dom hade gjort iaf. Annars skulle jag ju inte fått något!
#20 - 6 augusti 2010 10:26
Bygert skrev:
För att du skall kunna kräva EON på skadestånd så är det en god början om du kan hävda att de varit vårdslösa på nåt sätt. Att de bryter strömmen några timmar för att göra ett arbete är i sig inte vårdslöst, det måste de få göra. Däremot kan man ju fråga sig om det inte är vårdslöst att informera om ett planerat arbete som inte verkar direkt akut bara ett par dar i förväg, särskilt om det är semestertider och man kan räkna med att folk är bortresta. Det är alltså på den punkten som de kan få förklara sig och eventuellt bli ersättningsskyldiga.

Det har nu löst sig med ersättning, Grejen med aviseringen var att dom skickade den på en fredag, och detta går ju med snigelposten bring citymail som bara åker till landet varannan dag, altså kom det fram på tisdagen enligt husvakten och mina beräkningar. så alltså 2 dagar innan. Husvakten får ju inte enligt lag öppna min post. Men det som var värst var att dom "GLÖMT" att skicka ut Avisering om strömavbrottet via SMS som jag kryssat i att jag vill ha. Hade sms:et kommit hade jag lätt kunnat säga det till min pappa och fiskarna hade levt.
#21 - 6 augusti 2010 12:42
nåväl... skönt att det löste sig delvist iaf.....

Annons