Malawi död

#1 - 2 november 2008 11:29
Dom senaste 2 veckorna har 16 av mina 18 malawi dött med dåliga fenor och fläckar som först är vit sen blir dom röd sprängda mest på huvudet men på vissa är dom på hela kroppen..
Har medicinerat med[COLOR=Red] odi mor [/COLOR][COLOR=Black]tropfen som han i zoo butiken sa skulle hjälpa.. men det har inte hjälpt, :(
Det började med att dom åt dåligt, då gjordes ett vatten byte 30% men dom var fortfarande sega, kollade alla grottor och hittade en "möglig" firre som varit död kanske en dag. sen dog det ca en fisk om dagen, har provat med vatten byten och nu "medicinen" en vecka men snart är det slut på fisk..
Min pleco och ansistrus verkar må bra.. kanske ryggfenan på ansistrusen är lite vit..
Vad kan jag göra? att dom 2 Lombardi som är kvar med utslag på inte kommer klara sej det förstår jag.. Men malarna då? Hur får jag bort detta från min burk? :confused:

Burken på 180l har varit igång ca 4 månader och regelbundna vatten byten är gjorda, och dom har inte ätit på 2 vecor heller
[/COLOR]
#2 - 2 november 2008 11:52
vad har du för filter i det karet? Har du fler akvarier? isåfall fungerar dem bra?
#3 - 2 november 2008 11:55
OTE skrev:
[COLOR=black] dom har inte ätit på 2 vecor heller[/COLOR]

har de matvägrat lr har du inte matat?
#4 - 2 november 2008 15:26
Jag har en Fluval 4+ och ett till litet filter
Fiskarna har matvägrat i minst en vecka nu..
Och nu finns endast 1 Lombardi kvar..:(
#5 - 2 november 2008 15:27
Yngel karet jag har funkar fint..
Likaså sällskapsakvariet.
#6 - 2 november 2008 18:37
Då tycker jag du ska ta så mycket vatten du kan från dem och hälla i malawi karet!
#7 - 3 november 2008 17:27
Nu är min sista Malawi borta...
Vad ska jag göra med akvariet? vill ha det rent igen!
Vad ska jag göra med malarna som är kvar? för att få dom "ren" så dom inte smittar vidare?
Bilagor:
#8 - 3 november 2008 19:46
OTE skrev:
Nu är min sista Malawi borta...

Vad ska jag göra med akvariet? vill ha det rent igen!

Vad ska jag göra med malarna som är kvar? för att få dom "ren" så dom inte smittar vidare?
Sköt akvariet som vanligt nån månad och uppvisar inte malarna tecken på att må dåligt så är det ingen fara! Och Absolut skaffa ordentligt filter Det är A och O! http://www.pwss.se/product.php?productid=3578&cat=305&page=1
#9 - 4 november 2008 17:17
okej hoppas det räcker..
Den Fluvalen verkar var ett bra alternativ för mej! vad ska man ha för filtermaterial till den?
#10 - 4 november 2008 18:40
OTE skrev:
okej hoppas det räcker..

Den Fluvalen verkar var ett bra alternativ för mej! vad ska man ha för filtermaterial till den?
vattnet passerar först genom ett screenfilter med fyra mattor som ingår i filtret sen följer det med porösa makaroner till den översta filterkorgen (totalt 3st á 1 liter) de övriga 2 kan du köpa en bit grov filtermatta till som du klipper i små kuber och fyller med!
#11 - 4 november 2008 21:44
Du har inte haft strömavbrott?
#12 - 8 november 2008 11:58
har inte haft något strömavbrott vad jag vet

Har tömt akvariet till hälften nu och fyllt på med vatten från yngel karet och sällskapskaret..
Hoppas på att ancistrusen och plecon är friska

Annons