malawi-ciklider = 160liter

#1 - 30 januari 2005 18:51
Hej på er!

Jag funderar på att starta ett 160liters med malawi-ciklider i enbart.

Jag skulle vilja veta vilka sorter som passar ihop samt hur många man kan ha i samma akvarium? Hade tänkt ha en hel del växter i också då jag tycker det gör hela akvariet och har hört att fiskarna tycker om att gömma sig i dom. (tänker även ha en hel del "grottor" också).

Mvh Daniel.
#2 - 3 februari 2005 17:21
Det ska fungera bra om du itne har för många malawiciklider. Det låter bra att du har tänkt att ha mycket gömmställen och växter. Men tänk på att malawiciklider gillar att tugga på växterna så det gäller att de är starka som tex. anubias. När det gäller fiskarna är en början bra med kanske en hane och två honor av vanlig rödzebra. Sedan kanske en hane och två honor av golden. Det är lagom om du har 2-3 hanar i ditt kar. Fler ska du helst inte ha eftersom då får de knappt varsitt revir.
Mvh:Richard
#3 - 4 februari 2005 15:30
Varför 1 hane och 2 honor? Är det för att hanen ska ha valmöjligheter eller vad man ska säga? Eller trivs dom bättre då dom är 3 eller fler eller går det att ha en hane och en hona av varje i stället?

Mvh Daniel.
#4 - 4 februari 2005 15:42
dom flest malawiciklider är haremruvare=hanen leker med flera honor.
#5 - 4 februari 2005 16:25
Det är bäst om du har fler honor än hanar i karet så att hanarna kan fördela sin ilska på flera. Annars är det risk att honon blir sönderjagad.

Annons