Malawi ciklid verkar inte må bra

#1 - 12 juli 2013 09:57
Hej min Salosi hane verkar inte må så bra simmar lite konstigt och ligger mest vid botten har även en liten rosa fläck vid ryggfenan.
http://s2.postimg.org/fnt4ak9g9/2013_07_12_11_52_13.jpg

Sen är jag orolig för alla mina andra, en Afra jalo reef hona dog igår men alla dom andra verkar vara väldigt lunga hander inte alls mycket som det ska göra.

det är just nu 11 fiskar 3 jalo hanar 2 honor 3 salosi hanar 3 salosi honor.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juli 2013 10:51
Låter definitivt inte bra - men vad det handlar om omöjligt att säga utifrån din beskrivning
#3 - 12 juli 2013 10:56
Fiskarna står still väldigt mycket men den på fotot är ganska aktiv när honorna kommer nära honom.
Mata fiskarna nyss och han var inte specielt sugen tog lite flingor men lät bli maltabletterna som dom andra flyger i.
Jag hoppas bara problemet är att det är för lite syre i akvariet och eftersom han är lite sämre tar åt sig mer av att det är för lite syre i, Min fluval 406 gick sönder så ska åka tillbaka med den imorgon. Sitter en fluval 205 i just nu men den har inte tillräkligt med kraft att ge något direkt syre.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 juli 2013 11:04
Gör ett vattenbyte
#5 - 12 juli 2013 11:32
Ska göra det
#6 - 12 juli 2013 11:50
Det uppskadades verkligen av dom andra fiskarna, dock så blev den fisken på fotot lite konstig simmar lite som en black ghost gör just nu. Sen hitta jag en till Afra hona som inte verkar helt ok, hon har förlorat en pyteliten bit av ena fenan förhoppnings vis så har någon elaking varit och bitit lite :D

Jag har bara haft fiskarna i 2 veckor nu så är orolig att det var ett dumt beslut att skaffa just dessa fiskar, skulle nog hållt mig till mina SA som alltid had funkat för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 12 juli 2013 11:53
SA och Malawi ställer ju helt olika krav på vattnet
#8 - 12 juli 2013 11:58
Just därför jag känner att malawi var nog ett misstag även om jag har bra PH för just dom men inte för SA har ungefär 8 i kranen. men vi får se jag kanske oroar mig i onödan nu verkar det vara lite fart på alla även den som ser sämre ut. Dock så rör sig nästan bara salosi honorna dom andra står mest still. kan vara att det är för lite fiskar för att det ska hända något.
#9 - 12 juli 2013 12:42
Nailroth skrev:
Just därför jag känner att malawi var nog ett misstag även om jag har bra PH för just dom men inte för SA har ungefär 8 i kranen. men vi får se jag kanske oroar mig i onödan nu verkar det vara lite fart på alla även den som ser sämre ut. Dock så rör sig nästan bara salosi honorna dom andra står mest still. kan vara att det är för lite fiskar för att det ska hända något.

Jag har drygt 8 i PH, har inga problem (mig veterligt) med SA - funkar hur bra som helst:).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 12 juli 2013 12:55
Nailroth skrev:

pH påverkad ju rätt mycket av vattnets buffringsförmåga och hur man sköter vattenbytena
#11 - 12 juli 2013 18:17
Nu verkar det ha blivit lite bättre fick låna en liten luft pump och alla verkar må mycket bättre, den salosi hannen som var sämst har blivit mycket bättre han simmar fortfarande lite konstigt i mellan åt men annars är det riktigt bra, skakar lite när han simmar ungefär som när dom försöker locka med sig en hona till sin grotta men inte riktigt lika snabbt.

Nu är nog det ända problemet att jag har för lite fisk, fick veta ifrån han i Nol som säljer ciklider att jag bör har runt 20-25 fiskar utav dom mindre Mbunas i mitt kar.
så det kanske fixar den passiviteten som håller på.
#12 - 12 juli 2013 20:09
Re: Malawi ciklid verkar inte må bra

Kan du ha fått nitrit på grund av eventuell omstart eller rejält ökad belastning som bakteriefloran inte hunnit med anpassa sig till?
#13 - 12 juli 2013 20:17
mycket möjligt fick ju byta pump till en mindre och kunde bara ta lite media med till det mindre, men vi får see ska mata lite mindre nu framöver så kanske det blir bättre.
#14 - 12 juli 2013 21:32
Hur många liter är ditt akvarium på?

EK
#15 - 12 juli 2013 21:41
180 liters (jag vet att man ska inte ha malawi under 300 liter men prata med en som har hållit på med malawi i ett par år även där jag köpte mina fiskar han sa att detta var det minsta och passar bara dwarf mbunas)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 13 juli 2013 07:29
Nailroth skrev:
mycket möjligt fick ju byta pump till en mindre och kunde bara ta lite media med till det mindre, men vi får see ska mata lite mindre nu framöver så kanske det blir bättre.

Då är det säkert nitrit och du skall definitivt inte skaffa fler fiskar (i alla fall under de närmaste 2 månaderna)
#17 - 13 juli 2013 13:34
hade inte tänkt skaffa några fiskar på ett bra tag då jag inte vet om jag kan ha mer då det är mindre än 300 liter och ingen tycker man kan ha malawi i ett sådant. Vi får se matar lite mindre nu och gör vatten byte varannan dag.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 13 juli 2013 14:13
Jodå man kan ha malawi i akvarier mindre än 300 liter
#19 - 13 juli 2013 14:36
Om jag har förståt rätt så kan du kanska mycket om malawi? hur många skulle du kunna tänka sig passa i mitt akvarie av dom små arterna salosi afra golden tex? när jag köpte fiskarna åkte jag till Nol och han sa mellan 25-30 är inga problem men det verkar väldigt mycket när man ser 540 liters med ca 50 fiskar.

Nu gillar nog inte mina fiskar mig, dom får inte deras favorit mat den maten kommer bara på natten så jag inte behöver slänga i så många för att malarna ska få mat :D
kom även på att jag kan rengöra mitt filter som sitter i 100 liters karet i malawi karet. bör få i ett par bakterier varje gång.

Annons