malawi ciklid ed vanliga fiskar?

#1 - 22 juli 2007 18:29
Jag kom att tänka på en grej när jag sitter här och kollar runt lite. Hur skulle t.ex. röd zebra klara sig i ett "vanligt" akvarium med lite tetror kanske huramis och ganska mycket växter och rötter som inredning. Där man också byter vatten varannan vecka. Skulle de dö?
#2 - 22 juli 2007 19:04
Röd Zebran skulle nog inte dö, det är nog större risk att dom andra dör. Malawi ciklider brukar vara rätt tuffa mot varandra och det rekommenderas inte att ha Malawi ciklider med vanliga sällskapsfiskar. Sen om du har en massa rötter i, så sänker det pH värdet. Den största anledningen till att folk inte blandar malawi och sällskapsfiskar är väl för att dom vill ha så olika pH värde oftast.
#3 - 22 juli 2007 19:09
Kunde inte sagt det bättre själv!!

Lycka till hoppas att du hittar den ciklid du vill ha, men jag rekommenderar dig att INTE ta Malawi- eller Tanganyika ciklider. Kanske Apistogramma skulle vara något?
#4 - 22 juli 2007 19:52
hahahahaha...tro mit matte. Jag skulle aldrig stoppa malawi i karet just nu. Det var bara av ren nyfikenhet.
#5 - 23 juli 2007 18:39
tetrorna skulle bli mat för de första
sen skulle antingen tetronra eller cikliden bli sjuk eftersom dom ska ha helt olika ph halter
#6 - 24 juli 2007 02:14
apistogramma är aldrig fel ;)
#7 - 24 juli 2007 19:19
Mikrogeophagus är ett trevligt dvärgsläkte också :)

//C
#8 - 24 juli 2007 21:28
såg en massa apistogrammor idag, på herkules zoo. Blev så sugen på ett växtkar:P

Annons