Malawi Ciklid

#1 - 31 juli 2006 17:44
Hej Forumet

Jag har ett akvarium på 250 Liter och i det har jag Malawis och Prakbotia och 2 malar. Jag har inhandlat en malawi Ciklid som är blå med ränder som är ca 5-6 cm och den jagar ALLA andra fiskar och malar[:(!] . En prakbotia har fått sätta livet till och de andra gula malawis/ prakbotier har fått sargade stjärtfenor. Han ger sig även på den stora drakmalen ca 12 cm.

Hur ska jag få bukt på denna terror.

Tacksam för alla tips och idéer.

MVH

Lasse
#2 - 31 juli 2006 18:08
Ta ut fisken. Det är en stor fördel att hålla reda på vad det är för arter man har och vad man skaffar för något. Olika arter av malawiciklider är olika aggressiva, man kan inte blanda dom hur som helst. Det vanligaste sättet att hantera aggression kanske framförallt med malawiciklider är att ha tillräckligt många, har man någorlunda jämbördiga arter brukar det bara vara att fylla på med fisk tills allt lugnar ner sig. Vilket i ett 250liters borde inträffa vid nånstans mellan 15 och 25 fiskar. Vad som också är bra är att ha en hane till 3 - 5 honor av varje art, beroende på hur aggressiv art det är. Om du kan få ett gäng hyffsat bra bilder som du kan lägga ut en länk till här, på fiskarna och akvariet kommer du nog få en massa tips här.

För att rädda resten praktbotiorna bör du se till att de har gott om riktigt trånga gömstallen, så trånga att de kommer in men inte din elaking.

Hur är akvariet inrett? beskriv, komplettera gärna med bilder.

Hur mycket fisk har du?
#3 - 31 juli 2006 18:27
Jag hade inte blandat Malawis med andra sälj Malawis eller praktbotia och bestäm dig vad du vill ha. Sen är det upp till dig vad du vill ha i akvariet. Du kan få 1000 råd men det är ditt akvarium och din smak som är viktig(plus att fiskarna mår bra så klart)
#4 - 31 juli 2006 18:32
Som sagt så är jag en nybörjare. Jag har sex gula Malawi och fyra små blå malawi och 4 prakbotia samt två malar. och den större malawin.

Kan tyvärr inte posta bilder men akvariumet har två grottor byggt på lavasten.
#5 - 31 juli 2006 18:47
Gillar du Malawi som jag så satsa på dem. Kul fiskar fina färger. De gillar säkert dina grottor. De gillar också stark rörelse i vattnet. Läs på det är det bästa sättet. Jag har fortfarande inte det perfekta akvariet. Jag har blandat för många Malawisar som inte passar ihop. Men det är inte lätt att göra sig av med sina vänner.
#6 - 31 juli 2006 19:11
Är ju säkert nån zebra variant, dom brukar ju vara sådär :P
#7 - 1 augusti 2006 09:14
dom kan vara så ibland du kan göra två saker ta upp den eller låt den vara
#8 - 1 augusti 2006 17:33
Har pratat med affären och jag fick lämna tillbaka den lilla gynnaren.

Tack för all support.

MVH

Lasse
#9 - 1 augusti 2006 17:50
[quote=Lallolyllo]Har pratat med affären och jag fick lämna tillbaka den lilla gynnaren.

Tack för all support.

MVH

Lasse[/quote]Köpte 5 st blåa zebra ciklider dem jagar varandra tills dem stutsar in i nån och dör nu har jag bara två kvar den största av dem och en mindre tror den är en hona dem andre döda var hanar den är väldigt aggresiv mot dem övriga fiskarna man ska nog inte ha så många hanar av zebra ciklider som jag hade [:o]

Annons