Malawi + andra

#1 - 13 september 2004 17:55
Hejsan alla!

Jag har länge funderat på att skaffa malawi, främst under sommaren. Men eftersom det är dumt att skaffa fisk på sommaren när man inte är hemma och annat så har jag avvaktat. Nu till min fråga:

Imorgon funderar jag på att springa och köpa några golden malawi fiskar, karet är relativt tomt, 10 neontetror, 5 guppies samt 2 skäggmalar. Nu undrar jag; går dessa fiskar att ha tillsammans, karet är på 160 liter.. Tacksam för svar. Jag gör vattenbyten 1-2 gånger i veckan.
Filtret är 204 fluval.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 september 2004 18:01
Malawi passar definitivt inte ihop med neoner, tycker väl egentligen inte att guppyna passar ihop med dom. Dock lär de åtminstone sannolikt inte att bli uppätna.
#3 - 13 september 2004 18:02
Hej!

Jag skulle nog avråda dig från att köpa malawis, när du har neoner o guppy. Skulle tippa på att alla som har malawi har dom i ett biotop kar, eftersom dom trivs bäst där, samtidigt som dom har helt andra krav än dom fiskar du redan har.

Kolla på arbetsbeskrivningarna för fiskarna och kolla vilket ph, temp och annat de behöver...

Mvh Simon
#4 - 13 september 2004 18:03
Oj då... Såg inte att du redan hadde svarat Kjell [:)]
#5 - 13 september 2004 18:08
Hej och tack så hjärtligt för de snabba och informativa svaren!

Ph samt temp fungerar bra med firrarna.

Vad kan gå fel? Jag vill ju inte slänga bort dom andra fiskarna. Men samtidigt vill jag inte öka antalet med dom! Utan avveckla vart efter. Och vart efter få fler malawi fiskar. Och efter ett tag är det bara malawi. Neonerna tar min kompis gärna emot. Men skulle det inte "funka" tror ni? Men några guppisar, annars får jag väl ge bort dom också?

Jag planerar alltså inte att ha dom blandade för alltid, utan bara tills dom försvinner. Vill ju inte ha ihjäl dom :(

/Tacksam för svar!
#6 - 13 september 2004 18:11
Glömde att tillägga:

Jag vet att de inte passar ihop, men som temporär lösning tänkte jag.

/Anton
#7 - 13 september 2004 18:27
du ska som kjell säger inte ha neoner och guppy med malawi. Skänk dom då till din komps, och köp det du vill ha.

Lycka till!
#8 - 13 september 2004 18:57
Okej, dom är ändå gammla och skröppliga.. jag skänker dom väl.

Men jag vill även fast de ska skänkas bort veta varför det är på detta vis, hoppas ni inte tycker jag är tjatig...

Jag tänker inte tjafsa om att behålla dom, men undrar bara varför.

Tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 september 2004 19:00
Men jag vill även fast de ska skänkas bort veta varför det är på detta vis, hoppas ni inte tycker jag är tjatig...

Av mitt inlägg kan du utläsa att neonerna blir uppätna, men det blir sannolikt inte guppyna. Dock är malawiciklider alldeles för tuffa för att hållas ihop med guppy.
#10 - 13 september 2004 19:24
Ok! Tack för svaret Kjell! Nu vet jag verkligen!

Tack för alla svar!

/anton

Annons