Malawi

#1 - 27 juni 2007 11:49
ska byta om från sällskapsfiskar till malawi , har ett 240L juwel , ska köpa ett extra filter som heter unimax 500+ med uv , fiskar jag kommer att ha är demasoni , golden , röd rubin , nån mal och 3st praktbotior , vet ej hur många demasoni , golden och röd rubin man kan ha , hoppas på att kunna ha lite växter och några snygga stenar som gömställen , har råda grus just nu 3mm , men har sett hos våran lokala akvarieaffär med sand , tyckte att de såg väldigt snyggt ut , men han säger att sand är väldigt mycke pyssel med jämfört med typ råda gruset , man vill ju gärna ha ett snyggt akvarium. När de gäller bakgrund vad rekommenderas i så fall , ett billigt alternativ.
#2 - 27 juni 2007 13:54
Faxe sand är bra då det håller PH stabilt.
#3 - 27 juni 2007 15:12
Brukar ha som tumregel för malawis: 1 firre per 15 liter, och 1,5 art per 100 liter. Du skulle kunna ha 16 firrar, fördelat på tre eller fyra arter med den regeln. Men då räknar jag inte med bottenlevande fiskar, eftersom de inte levar på riktigt samma sätt som malawisarna.

Sand är lite mera pyssel än med grus, men fiskbajs och sådant bryts ner snabbt när du väl har alla bakteriekulturer rullande.

Jag gillar Aqua Rocks bakgrunder själv, och de är väl i medelklassen. Det finns också olika slimline-bakgrunder av olika märken som är billigare. Även enfärgade bakgrunder blir rätt så ok när det kommit lite alger på dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 juni 2007 15:16
Låser tråden - eftersom den ligger alldeles fel.
Många frågor - men inte en enda om "Akvarier och Tillbehör" som kategorin heter.

Annons