Malawi

#1 - 3 juni 2007 01:19
Jag undrar om man t.ex har en grupp alltså samma art om dom ynglar lättare än om mna blandar 2 olika arter?vid vilken storlek ynglar delfincikliderna för första gången?ungefär:)
#2 - 3 juni 2007 08:10
Peean skrev:
Jag undrar om man t.ex har en grupp alltså samma art om dom ynglar lättare än om man blandar 2 olika arter?

Tror inte att det går lättare. Huvudsaken är nog att fiskarna känner att de trivs, har tillgång till mat och är trygga. Har du all de faktorerna så är det bara att ha tålamod, det blir yngel förr eller senare.
Vi har 4 olika arter i vårat kar och de ynglat av sig något alldeles makalöst,vi har nästan konstant spottkaret igång för att någon firre tuggar. Fick en kull på 15 Rödzebror så sent som natten till idag :).
#3 - 3 juni 2007 09:36
Tror inte att det går lättare. Huvudsaken är nog att fiskarna känner att de trivs, har tillgång till mat och är trygga. Har du all de faktorerna så är det bara att ha tålamod, det blir yngel förr eller senare.

Vi har 4 olika arter i vårat kar och de ynglat av sig något alldeles makalöst,vi har nästan konstant spottkaret igång för att någon firre tuggar. Fick en kull på 15 Rödzebror så sent som natten till idag :).

har du lust att avsölja hemligheten ?? :) mina vägrar !!!! kanske de har någon homo trend i min tank...
#4 - 3 juni 2007 11:16
Finns egentligen ingen hemlighet med det.
Se till att ha bra vattenvärden och mata ordentligt. Hoppa gärna över nån dag i veckan och övermata inte.
Proppmätta fiskar är förmodligen för jästa för att leka :P

Annars brukar alla former av förändringar vara bra för min del. Lite kallare vatten i vattenbyte. Eller lite varmare. Hoppa över mat då och då. Ändra tänd/släck rutinerna lite. Ändra om lite stenar. Whatever. Det brukar hjälpa.
Om du bara är ute efter lek så skaffa typ 2 hanar och 10 honor av nån art så ska du se att det blir åka av :)
#5 - 3 juni 2007 14:56
hej.jag har ett 200l akvarium hur många och hur mkt sorter av malawin kan jag då ha ???
#6 - 3 juni 2007 15:36
nike83 skrev:
har du lust att avsölja hemligheten ?? :) mina vägrar !!!! kanske de har någon homo trend i min tank...

Hehe,vet inte vad vi gjort rätt eller fel för att vara ärlig,det bara fungerar. Hos Rödzebrorna vet vi vad det beror på, han heter Porr-Ove och är något av det mest översexuella jag sett :D.
Den enda fisk jag har hört talas om som klår honom måste vara den här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102132

mazzkot skrev:
hej.jag har ett 200l akvarium hur många och hur mkt sorter av malawin kan jag då ha ???

De flesta sorter borde väl fungera. Om du är ute efter yngel bör du dock se till att du inte har arter där korsningrisken är stor. Hur många...regeln är 1cm fisk / 1 liter vatten och då är det deras vuxna storlek men tittar på.
Vill du ha mer hjälp föreslår jag att du gör en separat tråd om det så kommer alla experter här att göra sitt bästa :)
#7 - 4 juni 2007 16:27
mazzkot skrev:

Vad sägs om denna tumregel: 1 fisk per 10 liter och en art per 100 liter?
Blir 20 fiskar och två arter med den regeln...men kolla dock på artbeskrivningarna...alla malawis trivs inte i ett 200-liters.

Annons