Malawi?

#1 - 22 januari 2007 20:01
Hej. ny här och ganska ny med malawi.har några frågor. För det första har jag en malawi som jag inte vet vilken art. har bild men jag hittar ingenstans att lägga in bilder här... fick den och två stora delfinciklider av en väns vän. sen är jag sugen på att utöka med nän annan lite större malawi. Undrar om nän har tips på nån som är ca 15-20cm och färggrann? tacksam för svar. letar ivrigt vidare för att kunna lägga in bilden och reda ut vad det är jag har..

Mvh // Johan
#2 - 22 januari 2007 20:41
vill du visa bild så får du ladda upp den på t.ex www.photobucket.com och länka hit :) angående fiskfrågorna så vet jag inte riktigt !!

//kim
#3 - 22 januari 2007 23:41
Beror ju helt på hur stort akvarie du har, men ska du ha en fisk på runt 15-20 cm så förutsätter jag att du har stort kar.

Försök med N.Venustus eller N.Livingstonii
#4 - 23 januari 2007 08:00
vill du visa bild så får du ladda upp den på t.ex www.photobucket.com och länka hit :) angående fiskfrågorna så vet jag inte riktigt !!

//kim

Ok, jag ska kolla om jag grejar det. ska man bara klistra in länken här i ett meddelande sen?
#5 - 23 januari 2007 08:03
Sacrium skrev:
Beror ju helt på hur stort akvarie du har, men ska du ha en fisk på runt 15-20 cm så förutsätter jag att du har stort kar.

Försök med N.Venustus eller N.Livingstonii

Jag har ett 400l. så det borde väl gå. Men en sak jag undrar med det: om det står på en art att den ska ha minst 300l menar dom då att jag enbart kan ha en sån + en som minst behöver 100l för att "fylla" mitt 400l?
Jag såg den där Venustus här, så fin ut. Såg även Stor näbbciklid. Är detta fiskar som man lätt kan få tag på??
#6 - 23 januari 2007 08:20
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/vadrdetta.jpg

Jag hoppas att detta funkar nu!!! då blir jag så stolt över mig själv...:confused:
#7 - 23 januari 2007 08:25
Får man gissa

Isf Hongi
#8 - 23 januari 2007 08:39
sthlmmicke skrev:
Får man gissa

Isf Hongi

jo det kan nog stämma.dom ser lika ut. hade tänkt köpa till så dom blir ett par. men hur vet jag om jag har en man/kvinna¿
#9 - 23 januari 2007 11:08
Det där är troligtvis en hongi hane eftersom honorna brukar mestadels bara ha en brun täckning
#10 - 23 januari 2007 11:14
palleh skrev:
Det där är troligtvis en hongi hane eftersom honorna brukar mestadels bara ha en brun täckning

vet någon om dom är lätta och få tag på och cirka vad dom kostar?

:( min Blå delfin har gått bort i natt... [:(!] nu måste jag skaffa en ny hona till min alfahane...
#11 - 23 januari 2007 15:22
Hongi är inga problem att få tag i. Inte heller Venustus.
Nej du kan allt ha flera arter i än några på 400 och några på 100.
Däremot så är det inte rekomenderat att du har några som kräver större utrymme i ett för litet akvarie. Därav de rekomenderade storlekarna på artbeskrivningarna.
#12 - 23 januari 2007 21:06
nu har jag:
3st gula med svart på ryggfenan Golden eller nåt tror jag
3st röd zebra
2 st blåsvart vet inte namn men väldigt vanliga
1 stor blå delfinciklid
1 st hongi som det skrev ovan
4st olika malar

kan jag fylla på med mer fisk? känns ju inte överfullt direkt.
#13 - 23 januari 2007 21:10
en fråga till. Man ska ju tydligen ha finkornig sand... jag har engelsk sjösten nu. ganska grov oxå... den känndes smidig i städsyfte då man lätt dammsuger den en gång i veckan. hur i h...te gör man med finkorning sand?
#14 - 24 januari 2007 13:10
jag damsuger min finkorniga sand(tror den e typ 0,33mm) med en slang och håller den nån cm över sanden så följer bara skiten upp.

kolla filmen cleaning sand substratepå den sidan

http://www.cichlid-forum.com/videos.php
#15 - 24 januari 2007 13:53
palleh skrev:
jag damsuger min finkorniga sand(tror den e typ 0,33mm) med en slang och håller den nån cm över sanden så följer bara skiten upp.

kolla filmen cleaning sand substratepå den sidan

http://www.cichlid-forum.com/videos.php

Å faaan det såg ju inte så illa ut! jag var inne på att man fick tömma hela burken så fort det var dax!!men det där såg ju riktigt smidigt ut!!!
kan vara bra att fylla på med mycket sand från början då!!!
Vad ska man helst ha för sand???
är våtrumscilikon ok att använda när man limmar ihop stenar och dyligt?

Och tack för tipset!!
Mvh // Johan
#16 - 24 januari 2007 18:37
silikonen vet ja inte..ja använder för säkerhets skull akvarie silikon bara men bara den inte är anti mögel bahendlad så tror ja de funkar...
ja hade kört på rådasand elelr biltemas blästersand
#17 - 24 januari 2007 18:42
palleh skrev:
silikonen vet ja inte..ja använder för säkerhets skull akvarie silikon bara men bara den inte är anti mögel bahendlad så tror ja de funkar...

ja hade kört på rådasand elelr biltemas blästersand

Ok. misstänker att man kan köpa den silikonen i en akvariebutik? typ Leasing i sumpan?
biltema låter ju lite billigare...vet du vad den kostar? och finns det olika grovlekar?
#18 - 24 januari 2007 19:26
silikon finns billigt på claes ohlson..sande kan ja inget om vet bara att den e snygg hehe
#19 - 24 januari 2007 21:57
Silikonen ska vara till akvariumbruk, dumt o chansa tycker jag. Precis som palleh säger så har clas ohslon akvariesilikon som funkar skitbra.

O när det gäller sanden så är det upp till dig vilken du tycker är snygg.
Jag själv kör med biltemas blästersand som många gör. Annars finns det rådasand o massvis med andra osså. Vill man kan man även använda sig av vanlig sandstrand (förutsatt att markägaren har sagt ja till att du tar!) men den får man dock tvätta lite extra.

//MVH Tulle
#20 - 24 januari 2007 23:24
snor tråden lite, är det ok att köra med lite grövre grus till malawi? typ 3-5 mm?
#21 - 25 januari 2007 07:56
tulle89 skrev:
Silikonen ska vara till akvariumbruk, dumt o chansa tycker jag. Precis som palleh säger så har clas ohslon akvariesilikon som funkar skitbra.

O när det gäller sanden så är det upp till dig vilken du tycker är snygg.

Jag själv kör med biltemas blästersand som många gör. Annars finns det rådasand o massvis med andra osså. Vill man kan man även använda sig av vanlig sandstrand (förutsatt att markägaren har sagt ja till att du tar!) men den får man dock tvätta lite extra.

//MVH Tulle

hur gör man smidigast när man ska tväta denna sand? den gruva engelska sjöstenen gick ju jättebra att tvätta i ett kuddöverdrag. men det känns som sanden hittar ut om den är för fin? några tips på detta?
Då blir det cleas olsson då...
tack för det svaret båda två..
#22 - 25 januari 2007 07:59
Ännu en fråga!! :)
Funderar ju på att limma lite sten som grottor.
Men är det bättre att använda svart skiffer eller ska man ha vita stenar? känns kanske som om det blir för vitt. eller vad tycker ni?
#23 - 25 januari 2007 09:22
johan 400 skrev:
Ok. misstänker att man kan köpa den silikonen i en akvariebutik? typ Leasing i sumpan?

biltema låter ju lite billigare...vet du vad den kostar? och finns det olika grovlekar?

Jag köper sanden på biltema, 40:- för en säck, jag har 3 säckar i mitt 720 liters.

Edit: det finns 2 storlekar på grovleken, själv föredrar jag den finaste utav dem, lägger sig snyggt på botten...
#24 - 25 januari 2007 11:07
Menar du hur man städar den innan man lägger ner den i karet?
För när den väl är i behöver du inte plocka upp den o rengöra den. Då slamsuger du bara nån cm över sanden för att ta bort skiten som länken tidigare visade.

Men den sanden från biltema varjefall är relativt ren från början o behöver knappt rengöras alls. Men annars om man vill, blir ju en del jobb men det gör man ju bara en gång, så lägger man ner sanden i en spann så ungefär halva spannen blir sandfylld. Därefter tar du antingen en vanlig vattenslang eller duschmunstycket och börjar spola. Då flyter skiten upp o sanden stannar kvar o sedan rör du om i sanden tills vattnet ser klart och rent ut. Sen häller du ner der rena sanden i karet o tar nästa omgång.

//MVH Tulle
#25 - 25 januari 2007 12:14
Thessan skrev:
Jag köper sanden på biltema, 40:- för en säck, jag har 3 säckar i mitt 720 liters.

Edit: det finns 2 storlekar på grovleken, själv föredrar jag den finaste utav dem, lägger sig snyggt på botten...

40:- säcken det var inte farligt! då blir det sån!
underbart.. tackar för det:)
#26 - 25 januari 2007 12:15
tulle89 skrev:
Menar du hur man städar den innan man lägger ner den i karet?

För när den väl är i behöver du inte plocka upp den o rengöra den. Då slamsuger du bara nån cm över sanden för att ta bort skiten som länken tidigare visade.

Men den sanden från biltema varjefall är relativt ren från början o behöver knappt rengöras alls. Men annars om man vill, blir ju en del jobb men det gör man ju bara en gång, så lägger man ner sanden i en spann så ungefär halva spannen blir sandfylld. Därefter tar du antingen en vanlig vattenslang eller duschmunstycket och börjar spola. Då flyter skiten upp o sanden stannar kvar o sedan rör du om i sanden tills vattnet ser klart och rent ut. Sen häller du ner der rena sanden i karet o tar nästa omgång.

//MVH Tulle

det var det jag menade innan man lägger ner den!!
men då behöver man inte vara så noga då om den är hyfsat ren från början... känns ju skönt... tackar tackar!
#27 - 25 januari 2007 12:18
har fått en kul idé!!
Om man limmar stenar på frigilit i botten som gruttor och dyligt. Och gör det i olika höjder från noll upp till 15 cm typ. och fyller sand så att vissa saker försvinner helt. kul när det sen sakta men säkert dyker upp nya saker efter hand...:p
#28 - 25 januari 2007 12:34
jag hade den storleken innan och det funkade utmärkt till mbunas..men till auloncara och haplisar så ska man nog helst ha finkornig sand
#29 - 25 januari 2007 12:38
de kan du även göra utan att silikonera fast dem...för du kommer troligtvis möblera om i karet nån gång tror ja...lägg ner inredningen inna bara å sen sanden är min rekomendation
#30 - 25 januari 2007 13:38
palleh skrev:
de kan du även göra utan att silikonera fast dem...för du kommer troligtvis möblera om i karet nån gång tror ja...lägg ner inredningen inna bara å sen sanden är min rekomendation

är det då ingen risk att det rasar om dom gräver och bökar?
#31 - 25 januari 2007 14:05
Jo risken finns där att det kan rasa. Säkras tör absolut att silikona dit det men tänker du inte bygga sådär jättehögt och har frigolit i botten så är det inget måste. Men använder du lite större stenar med med lite vassa kanter och som står ostabilt så är det alltid bättre och silikona! :)

//MVH Tulle

Annons