Malawi

#1 - 12 oktober 2002 17:35
Hej,,,
jag har ett 150 l akvarium, som jag tänkte inreda med malawi ciklider,, jag är inte så efaren inom malawi området.
så jag undrar ifall ni har några tips på vilka fiskar man kan ha, inredning osv,
MVH Andreas

Andreas Olsson
#2 - 12 oktober 2002 18:00
I mitt 300 l akvarium, som jag är väldigt nöjd med. Har jag inrett med faxekalk, ca 30 kg. Och ljus/vit 0.5mm sand.

Jag har byggt upp stenarna i ett stort stenrös där mina mindre malawi kan gömma sig, och när jag får eventuella yngel så klarar sig dem bättre.

Jag har inga växter, eftersom malawi gräver en hel del.
Ta reda på vilka malawi du kan få tag på hos din lokala förening eller i affären. Är du inte särskilt intresserad av odling går det lika bra med fiskar som inte är vildfångade. Det är ju mycket billigare om du köper av din förening...

Här får du säkert 100 råd om olika malawi, men det kanske bara är nån du kan få tag på där du bor!

Jag har iaf till mitt 300 liters:

5 fossorochromis rostratus
7 golden
6 hongi
2 copadichromis azureus
2 aulonocara jacobfreibergi "eureka"

Alla är rätt små, annars skulle rostratusen vara för stora.

De vackraste är de 2 sistnämnda!

.-.-.-.-.-Peter...
#3 - 12 oktober 2002 19:09
okej,,,
tack för tipsen,
Andreas

Andreas Olsson
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 oktober 2002 15:51
Hej,
Det finns väldigt mycket info att läsa om malawiciklider här på zoopet. Gå in på avdelningen för "Fiskgrupper" och klicka sedan på de 4 sektionerna för "Ciklider- Malawi -Mbunas, Haplisar, Aulonocara, Övriga" så har du några timmars läsning framför dig och om du inte tröttnat dessförinnan så finns det sedan ca 110 olika artbeskrivningar på malawiciklider inlagda.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 16 oktober 2002 08:07
okej,,
ska försöka ta mig igenom det

Andreas Olsson
#6 - 17 oktober 2002 16:53
Hej Andreas. jag har ett 250l akvarium med 4st rödazebror, 4st hongi och 4 st hongi. ska snart köpa några till men har inte riktigt bestämt mig för vad för någon sort. I mitt så har jag i alla fall byggt upp ett större stenrös och så har jag några mindre grottor, kalksten och även en rot. Men tänk bara på att hålla ett ganska högt ph(runt 8-8,4) du bör även ha ett kh runt 4. Lycka till hälsningar Viktor

#7 - 18 oktober 2002 11:33
tack så mycket viktor,,
det var mycket lärorikt...

Andreas Olsson
#8 - 18 oktober 2002 15:43
Personligen tycker jag att akvarier under 300 liter är alldeles för litet för malawi. Malawiciklider behöver en ganska stor simyta och i ett 150 liters akvarium tror jag inte dem skulle trivas. Trivs dem inte så leder det till sjukdomar. Nån typ av dvärgciklid kanske skulle passa bättre?

Mvh Melina
#9 - 21 oktober 2002 09:59
mm,, kanske det
få se vad det bli...

Andreas Olsson

Annons